Studenten van de master Publieksgeschiedenis maakten in het kader van het project Biografie van Amsterdam een serie korte documentaires over het openbaar vervoer in Amsterdam.

Met de Biografie van Amsterdam bouwen studenten van de masteropleiding Publieksgeschiedenis aan een zich voortdurend uitbreidend portret van de stad Amsterdam en haar inwoners. Elk jaar maken groepjes studenten korte documentaires over een bepaald thema. In eerdere edities kwamen onder andere het studentenleven, Amsterdam-Noord en het Amsterdam van de jaren vijftig aan bod.

In deze editie van het project staat het openbaar vervoer in Amsterdam centraal. De vijf video’s vertellen over de brand van tramlijn 10 in 1982, de Amsterdamse nachtbus, het korte bestaan van de waterverbinding tussen Amsterdam en Flevoland, de ‘Ajax-tram’ en de mysterieuze rode deuren op metrohalte Weesperplein.

Over de master Publieksgeschiedenis

Van ‘living history’ tot tentoonstellingen en van speelfilms tot games: geschiedenis is overal. In de master Publieksgeschiedenis verwerf je de kennis en vaardigheden om de alledaagse omgang met deze fascinerende historische cultuur te bestuderen. Je denkt na over hoe geschiedenis het best met een beoogd publiek kan worden gedeeld, en werkt samen met professionals aan tastbare producten.

Het is nog tot 1 maart mogelijk om je in te schrijven voor de master Publieksgeschiedenis.