Op 19 januari 2023 wordt het publieksprogramma ‘Dekoloniale Dialogen@Humanities’, in en rond de zaal die bekendstaat als de 'VOC-zaal', afgetrapt met een openingssymposium. De voertaal op het symposium is Engels.

Tijdens dit openingssymposium worden de context en doelstellingen van het project besproken met experts van binnen en buiten de UvA vanuit wetenschappelijke en artistieke perspectieven. In het programma is aandacht voor de reconstructie van de zaal in de jaren ’90, eerdere programma’s en onderzoeks- en onderwijsprojecten binnen de faculteit over de zaal en kolonisatievraagstukken in het algemeen. Ook zal worden ingegaan op het bredere UvA-onderzoek naar het koloniale verleden van de universiteit.

Het openingssymposium vindt plaats op 19 januari 2023 van 13.00 tot 16.15 uur in het Bushuis.
Het maximum aantal deelnemers is inmiddels bereikt. Je kunt je niet meer aanmelden.

13.00 uur: Inloop met koffie en thee

Context

13.15 uur: Introductiefilm en welkomstwoord door decaan Marieke de Goede

13.25 uur: Het programma: What to expect and how to participate (Margriet Schavemaker & Ghanima Kowsoleea)

13.45 uur: Interview met Machiel Keestra, Chief Diversity Officer (moderator: Ghanima Kowsoleea)

13.55 uur: rondetafelgesprek: Historical Context of the VOC room(s) met Eric Jan Sluijter, Lodewijk Wagenaar en Judith Noorman (moderator: Margriet Schavemaker)

14.15 Koffie en thee (mini-break)

Art & Research

14.25 uur: Interview met Suze Zijlstra + reading van De Voormoeders (interview door Ghanima Kowsoleea)

14.40 uur: Interview met Jennifer Tosch + performance Sites of Memory met Jörgen Gario (interview door Margriet Schavemaker)

15.10 uur: mini-break

The Future (pechakucha-style)

15:20 uur: Yonah Sint Nicolaas
15:25 uur: Chiara de Cesari
15:30 uur: Mirjam Hoijtink
15:35 uur: Jouke Turpijn
15:40 uur: Mia Lerm-Hayes
15:45 uur: Sanjukta Sunderason

15.50 uur: vragen uit het publiek

16.10 uur: afsluiting

16.15 uur (tot 17.00 uur): borrel

Over het project

In de zogenoemde VOC-zaal in het Bushuis is een historische reconstructie van het VOC-verleden te zien die in de jaren '90 is bedacht en gemaakt. In de afgelopen jaren groeide onder medewerkers en studenten het ongemak over de manier waarop het koloniale verleden van Nederland en Amsterdam op deze plek wordt ge(re)presenteerd. Het dagelijks bestuur van de faculteit heeft daarom in augustus 2022 besloten de zaal, die gebruikt werd voor vergaderingen, symposia en buluitreikingen, tijdelijk te sluiten.

In het kader van het publieksprogramma Dekoloniale Dialogen@Humanities worden gedurende het jaar 2023 lezingen, performances, podcasts en kleine tentoonstellingen georganiseerd. Doelstelling van het programma  is om samen met onderzoekers en studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen, partnerinstellingen en geïnteresseerden, te bedenken wat de toekomst van de zogenoemde VOC-zaal zal moeten zijn en hoe om te gaan met het koloniale verleden van het gebouw. Daarnaast wil dit project een open, veilige en inspirerende plek bieden waar expertise op het gebied van dekolonisatie kan worden gedeeld.

Het programma wordt samengesteld door Ghanima Kowsoleea (hoofd VOX-POP) in samenspraak met een interdisciplinair team van UvA-experts voorgezeten door Margriet Schavemaker (hoogleraar Media en kunst in de museale praktijk en artistiek directeur van het Amsterdam Museum). Dit team zal feedback en input geven aan de programmering gedurende het project en een open call publiceren om ideeën in te dienen en te participeren.