Binnenkort worden twee beroemde zeventiende-eeuwse toneelstukken voor het eerst in de geschiedenis samen opgevoerd; één in het Nederlands en één in het Engels. De unieke voorstelling The Miller + The King, die op 16 maart 2023 plaatsvindt in CC Amstel, is een initiatief van de UvA en Princeton University (VS). ‘Tussen de ontwikkeling van het Nederlandse en Engelse theater uit die tijd zijn veel interessante dwarsverbanden te ontdekken.’
The Miller + The King (Beeld: Onno Roozen / David Snowden Photography)

Twee toneelgezelschappen – de Nederlandse theatergroep De Kale en het Engelse reisgezelschap Oddbodies – verzorgen samen een avondvullend programma met Bredero’s Klucht van de Molenaar (1613) en Shakespeare’s King Lear (1606). ‘Deze twee belangrijke stukken zijn nog niet eerder in de geschiedenis samen op de planken gebracht,’ vertelt hoogleraar Mondiale dynamiek van de Nederlandse letterkunde Feike Dietz, een van de organisatoren.

Komedie en tragedie op één avond

De opvoering van verschillende toneelstukken op dezelfde avond is een fenomeen dat in de geschiedenis van het theater vaak voorkwam. Al in de Griekse oudheid was het gebruikelijk dat het publiek een komedie na een tragedie kreeg voorgeschoteld.

De twee toneelstukken die op 16 maart worden opgevoerd, contrasteren met elkaar en vullen elkaar aan. In stijl en inhoud zijn ze totaal verschillend: De Klucht van de Molenaar is een gewaagd en komisch toneelstuk, King Lear is een genadeloos duistere tragedie. Toch werden de stukken binnen enkele jaren na elkaar geschreven. ‘Tussen de ontwikkeling van het Nederlandse en Engelse theater uit die tijd zijn veel interessante dwarsverbanden te ontdekken’, vertelt Dietz. ‘Deze avond laat het publiek daarmee kennismaken. De tweetalige setting maakt het geheel extra bijzonder.’

Workshops voor studenten

In de middag voorafgaand aan de voorstelling geven de theatergezelschappen twee workshops speciaal voor studenten van de UvA en Princeton. Daarbij gaan de studenten zelf aan de slag met de teksten en leren ze deze op te voeren. ‘Op die manier onderzoeken ze onder meer de vraag hoe je vandaag de dag omgaat met eeuwenoude teksten’, legt Dietz uit.

Het project komt voort uit een samenwerking die jaren geleden werd geïnitieerd door Nigel Smith, hoogleraar Oude en moderne literatuur aan Princeton University, en Lia van Gemert, (inmiddels emeritus) hoogleraar Historische Nederlandse letterkunde aan de UvA. De twee professoren zochten samen naar manieren om hun studenten en een breder publiek te laten kennismaken met de gezamenlijke ontwikkeling van het Nederlandse en Engelse theater van na de Renaissance. Oorspronkelijk zou de voorstelling met De Klucht van de Molenaar en King Lear jaren geleden al plaatsvinden, maar COVID-19 gooide toen roet in het eten. Binnenkort schitteren de twee klassiekers dan eindelijk samen in het theater.

Prof. dr. F.M. (Feike) Dietz

Faculteit der Geesteswetenschappen