Dit voorjaar werden opnieuw 12 talentvolle jonge academici van alle universiteiten en uit alle disciplines geselecteerd als nationale ‘Faces of Science’. Twee van hen, Rukayyah Reichling en Amir Taha, zijn afkomstig van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Aan de hand van filmpjes, blogs en artikelen geven zij een inkijkje in hun leven als wetenschapper, en vormen zo een rolmodel voor toekomstige generaties onderzoekers. In deze aflevering van De Goede Gesprekken spreken zij met decaan Marieke de Goede over hun bestaan als Faces of Science en het belang van goede wetenschapscommunicatie.
Toen ik heel jong was, mijn perceptie van een wetenschapper die van een man met een witte jas in een laboratorium. Maar zelfs tot ver in mijn bachelor had ik geen idee hoe je een wetenschapper wordt en wat die precies doet.

Rukayyah Reichling doet onderzoek naar de Nederlandse invloed op het religieuze leven in Indonesië, met name op de bedevaart naar Mekka. Eerder werd zij runner-up in de 3MT-competitie, waarin promovendi in een video van drie minuten hun promotieonderzoek overbrengen op een lekenpubliek.
Rukayyah Reichling op Faces of Science
Website onderzoeksproject Rukayyah Reichling

Amir Taha onderzoekt de oorsprong, oorzaken en uitkomsten van de opstand van de Irakezen tegen Saddam Hoessein in 1991.
Amir Taha op Faces of Science

R. (Rukayyah) Reichling MA

Faculteit der Geesteswetenschappen

A. (Amir) Taha

Faculteit der Geesteswetenschappen

Europese studies

Over Faces of Science

Faces of Sciences is een initiatief van de KNAW, de Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Eerder werden ook Anne-Mieke Thieme, Rosa KöstersLucas van der DeijlSybren Spit en Anne Helmond als promovendi van de Faculteit der Geesteswetenschappen geselecteerd als Faces of Science.