Margot Hoogerwerf, alumnus van de master Journalistiek en media, heeft de Villamedia Afstudeerprijs gewonnen met haar afstudeerwerk Dream On: een documentaire over het lot van ongedocumenteerden die als ze 18 worden alle rechten op onderwijs en ondersteuning verliezen. De prijs wordt op 22 februari uitgereikt in PIP Den Haag, tegelijk met de verkiezing van de Journalist van het Jaar.

In haar documentaire volgt Hoogerwerf drie ongedocumenteerde jongeren die in Nederland de middelbare school hebben voltooid, maar daarna moeilijk verder kunnen studeren en geen recht hebben op een diploma omdat ze (nog) geen verblijfspapieren hebben. Zo’n duizend jongeren in Nederland hebben met dit probleem te maken, vertelt de alumnus in gesprek met Villamedia. ‘Dat verbaasde me: deze jongeren zijn vaak al jaren in Nederland, spreken goed Nederlands, er is krapte op de arbeidsmarkt, maar toch leven zij elke dag in onzekerheid of ze met een studie mogen starten en doorgaan. Ik vergeleek het met mijn eigen leven: ik kon naar de universiteit en leren wat ik wilde en dat gunde ik die jongeren ook.’

Emotionerende portretten van jongeren

In het juryrapport roemt de jury Hoogerwerfs keuze en de uitwerking van het onderwerp: ‘De vragen zijn zowel empathisch als kritisch. De filmbeelden zijn van hoge kwaliteit. Het zijn indringende, emotionerende portretten van jongeren die barsten van ambitie, maar tussen allerlei regelingen en wetten invallen.’

Bekijk de documentaire hier:

Meesterproef als afstudeervorm

Hoogerwerf maakte de documentaire in het kader van haar meesterproef. Dat is een afstudeervorm waarbij studenten in plaats van een wetenschappelijke scriptie te schrijven een multimediale (onderzoeks-)journalistieke productie maken, en hier vervolgens op reflecteren in een academisch paper. Sinds 2018 hebben studenten van de master Journalistiek en media de mogelijkheid te kiezen voor de meesterproef als alternatief voor de scriptie.

De master Journalistiek en media is een uniek programma waarin een academische masteropleiding gekoppeld wordt aan praktijkonderwijs en een intensieve stage van drie maanden. Daarbij wordt onder andere samengewerkt met landelijke dagbladen en omroepen.