Tabitha Oost ontvangt de Fellowship voor haar artikel ‘Restitution Policies on Nazi-Looted Art in the Netherlands and the United Kingdom: A Change from a Legal to a Moral Paradigm?’ in het International Journal of Cultural Property (Cambridge University Press). Dit artikel is bekroond als beste artikel in dit tijdschrift in 2018.
Tabitha Oost
Tabitha Oost maakt onderdeel uit van de vakgroep Staats- en bestuursrecht

Tabitha verricht promotieonderzoek naar restitutiebeleid met betrekking tot tijdens de Tweede Wereldoorlog gestolen cultuurgoederen in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Nederland. (Promotores Prof. Marc de Wilde - UvA en Prof. Wouter Veraart – VU Universiteit). Het restitutiebeleid is gegrondvest in moraliteit in plaats van het recht. Stringente procedurele eisen en een juridische inkadering ontbreken. In haar onderzoek beziet Tabitha welke problemen deze beleidskeuze met zich brengt. Haar onderzoek is erop gericht de daarmee samenhangende problemen van die keuze in kaart te brengen en van oplossingsrichtingen te voorzien.

Bij de Lalive Merryman Fellowship hoort een geldbedrag van 6000 CHF (5400 euro) ten behoeve van onderzoek en een verblijf aan het Art-Law Centre van de Universiteit van Gèneve.