Waar komen onze afgestudeerden terecht? Wat verdienen ze? Hoe snel vinden ze een baan? In opdracht van de FdR heeft onderzoeksbureau SEO onderzoek gedaan naar de arbeidsmarktpositie van FdR-afgestudeerden die in Nederland werken: één, vier en acht jaar na afstuderen. De belangrijkste thema’s: de inkomenspositie, de duur tot een substantiële baan, het brutoloon en het type werkgever. Ook is gekeken naar de invloed van een betaalde stage of een relevante bijbaan op de duur tot een baan.
Dubbeldiploma van de FdR

Snel aan de slag

Bijna tweederde van de FdR-afgestudeerden vindt binnen twaalf maanden een substantiële baan. Dit is een baan van minimale omvang (0,6 fte) met een minimaal salarisniveau (150% van het minimumloon). Dat aandeel is het hoogste bij afgestudeerden Fiscaal recht (80%). De groep afgestudeerden die binnen twaalf maanden een substantiële baan vindt, doet daar gemiddeld vier maanden over.

Hoog bruto inkomen

Wat verdien je nu als afgestudeerd jurist? Het bruto maandloon van FdR-alumni één jaar na afstuderen (cohorten 2015-2016 en 2016-2017) ligt doorgaans op 2800 euro. Vier en acht jaar na afstuderen is dit respectievelijk 3500 euro (cohorten 2012-2013 en 2013-2014) en 4400 euro (cohorten 2008-2009 en 2009-2010).

Na acht jaar verdient een kwart van de afstudeerders meer dan 6000 euro per maand. Afgestudeerden Fiscaal recht verdienen doorgaans het meest. Ook onder afgestudeerden Privaatrecht is een opvallende groep grootverdieners.

Na acht jaar verdient een kwart van de afstudeerders meer dan 6000 euro bruto per maand

Scala aan werkgevers

Onze alumni komen terecht bij een grote variëteit aan werkgevers. Bijna drie op de tien afgestudeerden gaat aan de slag bij een werkgever met meer dan tweeduizend werknemers, vooral afgestudeerden in Fiscaal Recht en Publiekrecht.

Waar alumni precies terecht komen, hangt af van de gevolgde masterrichting. Afgestudeerden Arbeidsrecht werken bij advocatenkantoren, financiële instellingen of het openbaar bestuur, terwijl fiscalisten veelal bij grote organisaties in de accountancy terecht komen. Afgestudeerden Privaatrecht werken relatief vaak bij advocatenkantoren, en alumni Publiekrecht gaan voor een relatief groot deel aan de slag in het openbaar bestuur en overheidsdiensten. De meeste afgestudeerden Informatierecht werken aanvankelijk bij advocatenkantoren, maar acht jaar na afstuderen werken ze bij organisaties uit verschillende sectoren.

Arbeidsrecht
Fiscaal recht
Informatierecht
Privaatrecht
Publiekrecht

Werken in Amsterdam

Meer dan de helft van de afgestudeerden (55 procent) werkt één jaar na afstuderen in de regio Amsterdam (cohorten 2015-2016 en 2016-2017). Acht jaar na afstuderen is dat aandeel nog steeds 45 procent (cohorten 2008-2009 en 2009-2010). Het aandeel dat één jaar na afstuderen in Amsterdam werkt, is bij Informatierecht het grootst (64 procent).

Bijbaan is belangrijk

Bijna een kwart van de FdR-afgestudeerden volgt in het afstudeerjaar een betaalde stage. Bij Informatierecht is dit bijna één op de drie. Meer dan 60% heeft in dat jaar een relevante bijbaan. Een relevante bijbaan en een betaalde stage lonen bij het vinden van een substantiële eerste baan.

Studenten die in het laatste jaar van hun studie een ‘relevante bijbaan’ hebben (anders dan horeca, detailhandel etc.), komen sneller aan een baan. Met een relevante bijbaan is de geschatte mediane duur tot een substantiële baan vier maanden, zonder bijbaan is dit elf maanden.

Ook een relevante stage loont. De geschatte mediane duur tot een substantiële baan is voor studenten met een betaalde stage bijna drie maanden, voor studenten zonder vier maanden. Het hebben van een relevante bijbaan loont vooral bij de afgestudeerden Publiekrecht. Een betaalde stage is met name gunstig bij afgestudeerden Privaatrecht in het vinden van een substantiële baan.

Nota Bene

De resultaten uit het onderzoek gelden voor de studiejaren 2008-2009 tot en met 2016-2017, komen uit analyses van CBS Microdatabestanden en zijn op masterniveau. Over de arbeidsmarkt voor alumni van International en European Law kunnen op basis van dit onderzoek onvoldoende uitspraken worden gedaan.