Op 30 maart 2023 organiseerde de UvA-rechtenfaculteit een conferentie over de toekomst van juridisch ervaringsonderwijs met experts uit binnen- en buitenland. In het ervaringsonderwijs staan reflectie op de eigen rol en het ontwikkelen van een professionele identiteit centraal. In deze terugblik lichten we enkele highlights van dit bijzondere event uit.
Luz Hererra (A&M Texas University)
Copyright: UvA
For me, the clinical experience opened a door to say: “Learn some skills that you can then take back to the type of communities you want to help. Luz Hererra (A&M Texas University)

Luz Hererra, (A&M Texas University), opende de conferentie met een persoonlijke en inspirerende keynote. Ze vertelde hoe ervaringsonderwijs haar als jonge eerste-generatie-rechtenstudent inspireerde om na te denken over haar rol als jurist in de maatschappij en benadrukte het belang van fouten kunnen maken. Ze vindt dat het onderwijs niet moet streven naar perfecte juristen, maar naar juristen die zich niet uit het veld laten slaan door fouten.

Reflectie

Timothy Casey (California Western School of Law) benadrukte, als tweede keynote speaker, dat ervaringsonderwijs en reflectie van groot belang zijn voor studenten en voor de maatschappij. Hij gaf aan: 'If we’re really good and really lucky, we can prepare the next generation of lawyers to lead our society in the right direction.' Ook liet hij een handzaam model zien voor de didactiek van reflecteren op de professionele identiteit.

Onderzoek naar ervaringsonderwijs

Waarom is juridisch ervaringsonderwijs succesvol bij studenten? Daarover ging de keynote van Monique Volman (UvA). De onderzoeksuitkomsten naar de effecten van ervaringsonderwijs aan de UvA en de HvA laten volgens haar zien dat: 'Experiential education clearly contributes to self-efficacy. Students report how they built confidence in speaking to an audience or interacting with clients, just having to perform an activity. A safe and supportive learning environment is very important here.'

Gesprek

Tijdens dit event was er ook ruimte voor gesprek en uitwisseling. Zo gingen Linde Bryk (Bureau Clara Wichmann), Ellen Desmet (Universiteit Gent), David Rossati (VU) en Sofia Larriera Santurio (UvA) in gesprek over de waarde van clinical education voor onderwijs en de maatschappij als zodanig. Timothy Casey, Nina Holvast (Erasmus Universiteit Rotterdam), Willem Jan Kortleven (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Rosa Möhrlein (UvA) bespraken de verschillen tussen probleemgestuurd onderwijs en ervaringsonderwijs.

In een andere sessie werd de ethiek van simulaties besproken door Karen Geertsema (RU), Thomas van Damme (UvA), Jet Tigchelaar (UU) en Iris van Domselaar (UvA). Hoe creëer je een ‘goede’ simulatievorm? En in hoeverre mag je van studenten verwachten dat zij beide kanten van een standpunt, ongeacht de gevoeligheid van het onderwerp, kunnen innemen?

Aan het eind van de dag waren er nog een aantal poster-presentaties van studenten. Zij lieten zien wat ze hebben geleerd van ervaringsonderwijs en wat hen in dit type onderwijs in het bijzonder inspireerde.

Luz Hererra (A&M Texas University)
Timothy Casey (California Western School of Law)
Poster-presentaties van studenten over ervaringsonderwijs