Het team van de Zweedse Lund University heeft het 'WK' econometrie, dat op 8 en 9 april plaatsvond, gewonnen. De competitie werd georganiseerd door VSAE, de studievereniging voor studenten actuariaat, econometrie en operationele research. De deelnemende teams moesten een case over Airbnb en de Amsterdamse woningprijzen onderzoeken.

Het winnende team concludeerde dat Airbnb een prijsopdrijvend effect heeft gehad op woningprijzen in Amsterdam. Elke 100 Airbnb-woningen binnen een straal van 250 meter van een huis dreef de prijs zo'n 5 tot 12% op. Het zetten van (hoge) vraagprijzen speelde daarbij een belangrijke rol. Het team toonde ook aan dat de aanwezigheid van Airbnb-woningen geen aantoonbare invloed had op hoe lang een huis te koop stond.

Reactie van de jury

De jury roemde het rapport van de Zweden om zijn duidelijke theoretische context en hun onderzoek naar de verschillende effecten Airbnb op woningprijzen.