Dr Philippe Bouyer is benoemd tot hoogleraar Ultracold Quantum Sensing aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam.
Philippe Bouyer

Bouyers onderzoeksinteresses behelzen de materie-golfinterferometrie voor tests van de algemene relativiteitstheorie in microzwaartekracht en de detectie van zwaartekrachtgolven. Aan het UvA-Institute of Physics gaat Bouyer deel uitmaken van de Quantum Gases and Quantum Information-laboratoria. Daarnaast krijgt hij de rol van coördinator van het Quantum Sensing katalyse-programma van Quantum Delta NL. De intentie is om Bouyers parttime-positie in Amsterdam later dit jaar aan te vullen met een soortgelijke benoeming als hoogleraar aan de TU Eindhoven.

Voor hij naar Nederland kwam was Philippe Bouyer vice-directeur van het Institute d’Optique (Nouvelle Aquitaine Branch). Hij is voormalig directeur van het Laboratory of Photonics, Digital and Nanosciences bij CNRS, IOGS, aan de Universiteit van Bordeaux. Verder is hij mede-oprichter en aviserend hoofd-wetenschapper van Muquans (tegenwoordig Exail), een in Frankrijk gevestigd bedrijf dat zich bezighoudt met precisie-quantumsensoren. Bouyer promoveerde in 1994 aan de École Normale Supérieure/laboratoire Kastler Brossel, aan de Universiteit Paris Sud. Vervolgens was hij onder meer visiting professor in de natuurkunde aan de Stanford-universiteit in Palo Alto, Californië.

Met Bouyers aanstelling wordt een nieuwe belangrijke stap gezet in het positioneren van Nederland als een nieuw Silicon Valley voor quantumtechnologie binnen Europa. Met de toekenning van 615 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds in april vorig jaar rolt Quantum Delta NL een programma uit dat bestaat uit drie katalyse-programma’s en vier actielijnen om dit doel te bereiken. In het KAT-3-catalyseprogramma dat Bouyer zal coördineren, werken bedrijven en kennisinstituten samen aan de ontwikkeling van technologie en toepassingen van quantum sensing. Naast zijn onderzoek en coördinerende taken zal Bouyer ook betrokken zijn bij het onderwijs in de bachelor- en masterprogramma’s van de natuurkundeopleiding aan de UvA.