Dhr. dr. R.A. van Dijk (1959) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Religie en seksualiteit in Afrika aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege het Afrika Studie Centrum.
dhr. prof. dr. Rijk van Dijk, mederwerker FMG, hoogleraar Religie en seksualiteit in Afrika
Foto: Jeroen Oerlemans

Rijk van Dijk is antropoloog en heeft veel onderzoek gedaan naar de Pinksterbeweging - en haar opvattingen en rituele praktijken - in transnationale en transculturele relaties in Malawi, Ghana en Botswana, en in Ghanese Pinkstergemeente-organisaties in Nederland. De pinksterbeweging is een moderne, wereldwijde christelijke beweging die zich snel heeft verspreid in verschillende delen van Afrika. De beweging is verbonden geraakt aan sociaal-economische ontwikkelingen, politieke structuren, jeugdcultuur en transnationale relaties. Ook heeft de pinksterbeweging veel invloed op het publieke domein van Afrikaanse landen als het gaat om religieuze boodschappen over relaties, seksualiteit en gezinsleven.

Meer recent is Van Dijk onderzoek gaan doen naar de manier waarop religieuze groepen (inclusief de pinksterbeweging) in Afrika omgaan met de hiv/aids-crisis, en werd hij benoemd tot voorzitter van de International Research Network on Religion and AIDS in Africa. Ook doet hij onderzoek naar huwelijkssluiting in Botswana en de wijze waarop in relatievorming een toenemende zorg en aandacht  voor het privéleven, (sociale) moraliteit en (zelf-) verantwoordelijkheid in een context van aids en de groeiende fascinatie met de pinksterbeweging naar voren komt. Van Dijk integreert in zijn onderzoek dan ook de antropologie van religie en medisch-antropologische perspectieven van individuen en gemeenschappen in Afrika met de manier waarop zij omgaan met het vormgeven van intieme relaties.

Als bijzonder hoogleraar gaat Van Dijk deel uitmaken van het Health, Care & Body-programma van het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) van de UvA, waarbij hij zich gaat bezighouden met de invloed van religie, religieuze praktijken en moraliteiten in het lokale Afrikaanse perspectief op gezondheid, persoonlijk welzijn en relaties.

Van Dijk is senior onderzoeker bij het ​​Afrika Studie Centrum in Leiden. Daarnaast doceert hij Etnologie als gasthoogleraar aan het Centre of Excellence van de Universiteit van Konstanz in Duitsland. Hij studeerde Culturele antropologie en Sociale geografie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde diezelfde universiteit in 1992 op een onderzoek naar de opkomst van jonge pinkster- en charismatische bewegingen in Malawi eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Van Dijk heeft veel gepubliceerd over religieus antropologisch onderzoek in boeken en internationale tijdschriften. Hij is editor-in-chief van het tijdschrift African Diaspora. A Journal of Transnational Africa in a Global World (Brill Academic Publishers).