UvA-hoogleraren Jan Willem Duyvendak en Beate Roessler zijn gekozen tot lid van de prestigieuze American Academy of Arts and Sciences – beter bekend als de ‘American Academy’. Hiermee treden zij toe tot een selecte groep van grote denkers, onder wie veel Nobelprijswinnaars.

De American Academy of Arts and Sciences, opgericht in 1780 (tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog), brengt denkkracht uit de academische wereld, het bedrijfsleven en overheden samen om te kijken naar grote maatschappelijke vraagstukken. Het genootschap selecteert leden om hun bijzondere verdiensten op het gebied van wetenschap, kunsten, economie of bestuur. Bekende leden door de eeuwen heen zijn onder anderen Charles Darwin, Winston Churchill en Niels Bohr, en in onze tijd Stephen Hawking.

Jan Willem Duyvendak
Beate Roessler

Over Duyvendak en Roessler

Duyvendak is faculteitshoogleraar Sociologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA en directeur van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW). Hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Duyvendak doet onder meer onderzoek naar nieuwe sociale bewegingen, de veranderende welvaartstaat, en thema’s als belonging en nativism. Roessler is hoogleraar Wijsbegeerte, in het bijzonder ethiek en haar geschiedenis, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Zij is lid van de Akademie der Wissenschaften zu Göttingen. In haar onderzoek richt Roessler zich onder andere op theorieën over vrijheid en autonomie, theorieën over privacy, de ethiek van technologie, rechtvaardigheid en gelijkheid, ethiek en het goede leven, en feministische theorieën.

Andere UvA-leden

Het eerste UvA-lid van de American Academy was Nobelprijswinnaar Scheikunde Jacobus Henricus van ’t Hoff in 1895. Recenter toegetreden UvA-leden zijn Karel van der Toorn (2021), Jeroen Raaijmakers (2017), Johan van Benthem (2015) en Hal Caswell (2000).