Drie getalenteerde wetenschappers, Mikhail Hlushchanka, James Pearson en Francesca Zantedeschi, ontvangen een Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowship van de Europese Commissie om onderzoek te komen doen aan de UvA.

De toekenningen komen bovenop de acht Marie Curie-fellowwships voor onderzoek aan de UvA die de EC eerder dit jaar aangekondigde.

De fellowships worden toegekend vanuit de Marie Skłodowska-Curie Actions, die onderdeel zijn van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de Europese Unie. Doel van de subsidie is het bevorderen van de mobiliteit van veelbelovende, ervaren onderzoekers over de landsgrenzen binnen en buiten de Europese Unie. Het fellowship is persoonsgebonden. Alle drie de onderzoekers die hun project aan de UvA gaan uitvoeren, ontvangen een European Fellowship. Dit type duurt twee jaar en komt voor de meeste laureaten neer op een budget van ruim 185.000 euro.

De toekenningen

• Mikhail Hlushchanka (Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde): Complexity in Dynamical systems, Algebra, and Geometry
    Begeleider: Han Peters

• James Pearson (Amsterdam Institute for Social Science Research): Legitimate Emergencies: Reconciling Liberal Rights and Democratic Authority in Times of Crisis