De oorlog in Gaza heeft grote impact op studenten en medewerkers binnen onze gemeenschap. Er is woede en verbijstering om het verlies van mensenlevens en het vernietigen van de educatieve infrastructuur in Gaza. De UvA heeft een fonds ingericht om op verschillende manieren hulp te bieden.

UvA-studenten uit de Palestijnse gebieden of Israël die vanwege de oorlog in geldnood zijn gekomen, bieden we financiële hulp. Daarnaast willen we studenten en wetenschappers uit Gaza de mogelijkheid geven om aan de UvA te komen studeren en werken. Tegelijkertijd start een verkenning voor een structureel fonds voor wetenschappers in oorlogsgebieden.

Acute hulp bij geldnood vanaf nu mogelijk

Ben je UvA-student uit het gebied en heb je financiële hulp nodig? Kijk hier welke criteria gelden en hoe je een afspraak maakt met de studentendecaan. Samen kijken jullie wat er mogelijk is. Studenten kunnen tot 1 juli 2024 een aanvraag doen.

Verkenning voor toekomstige hulp

We starten nu met een verkenning van de manier waarop we de andere vormen van hulp over de lange termijn het beste kunnen aanbieden. Hierover volgt later meer informatie.