Voor goed onderwijs
Er zijn vier UvA Onderwijsprijzen, die sluiten thematisch aan op het UvA Instellingsplan, de UvA Onderwijsvisie en het thema van de UvA Onderwijsdag 2024.
Prijs voor docent | De UvA vindt het belangrijk om activerend onderwijs aan te bieden met een hoge betrokkenheid van studenten (Instellingsplan, p.5). Alle faculteiten zetten daarom in op activerende werkvormen (Onderwijsvisie, p.7) en de UvA wil ruimte blijven bieden aan rijke, kleinschalige leeromgevingen om studenten kwalitatief hoogwaardig onderwijs te kunnen bieden (Onderwijsvisie, p.6).
Prijs voor docent | Op basis van de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zet de UvA in op een goede aansluiting van het onderwijs op de diversiteit in achtergrond en talent van de studenten (Onderwijsvisie, p.6). Brede toegankelijkheid en gelijke kansen in het onderwijs zijn daarbij belangrijk (Instellingsplan, p.5). Er moet actief gewerkt worden aan diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid om talenten aan te trekken, te binden en op te leiden (Instellingsplan, p.4)
Prijs voor vak, onderwijsproject of -team | De UvA streeft naar onderwijsvormen waar studenten met partijen in de samenleving samen leren om kennis te creëren, vraagstukken te analyseren en problemen op te lossen (Onderwijsvisie, p.12). Hierbij wordt de samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstituten opgezocht (Instellingsplan, p.5). Ook wordt de samenwerking tussen de disciplines binnen de UvA bevorderd. Dit draagt bij aan vernieuwing binnen de afzonderlijk vakgebieden en helpt om beter in te kunnen spelen op vraagstukken van de toekomst (Instellingsplan, p.5).
Prijs voor vak, onderwijsproject of -team | De UvA vindt het essentieel om in het onderwijs te blijven experimenteren en vernieuwen om studenten krachtige en rijke leeromgevingen te bieden (Onderwijsvisie, p.7). Dit kan bijvoorbeeld via blended onderwijs, door in te spelen op recente ontwikkelingen (zoals het gebruik van AI) of door gebruik te maken van niet-traditionele onderwijsruimtes.
Er zijn vier prijzen, gebaseerd op thema's uit het UvA Instellingsplan, de UvA Onderwijsvisie en het thema van de UvA Onderwijsdag 2024:
Na de nominatieperiode vindt er een voorselectie van genomineerden plaats op basis van het hoogste aantal nominaties. Zij worden benaderd met de vraag of zij als individuele docent of in teamverband kandidaat wil zijn voor de UvA Onderwijsprijzen. De benaderde kandidaten die mee willen doen worden vervolgens beoordeeld door een jury.
Er zijn twee jury’s, een jury voor de prijzen voor individuele docenten en een jury voor de prijzen in teamverband. De jury’s gaan bestaan uit betrokken UvA-medewerkers met expertise gerelateerd aan de thema’s en worden samengesteld. Aan wie de onderwijsprijzen worden uitgereikt, wordt bepaald op basis van:
Schriftelijke toelichtingen (elke nominatie bevat een toelichting van de student/medewerker);
Brief van deelnemende kandidaten** met daarin reactie op de nominatie, toelichting op hun onderwijs(initiatief) en een onderbouwing van daarin gemaakte keuzes (onderwijsvisie).
** Uitgebreidere criteria vindt je verderop in de FAQ.
Tijdens de UvA Onderwijsdag 2024 op 22 oktober 2024 worden de onderwijsprijzen uitgereikt.
6 t/m 31 mei 2024
Nominatieperiode
Juni – September 2024
Juryproces
22 oktober 2024
Uitreiking prijzen tijdens UvA Onderwijsdag
De nominatieperiode is van 6 t/m 31 mei 2024. Tijdens deze periode kunnen alle studenten en medewerkers van de UvA een individuele docent, vak, onderwijsproject of -team nomineren voor de UvA Onderwijsprijzen 2024.
De prijzen zijn thematisch, omdat ze een basis vinden in het UvA Instellingsplan, de UvA Onderwijsvisie en het thema van de UvA Onderwijsdag 2024:
Activerend onderwijs
De UvA vindt het belangrijk om activerend onderwijs aan te bieden met een hoge betrokkenheid van studenten (Instellingsplan, p.5). Alle faculteiten zetten daarom in op activerende werkvormen (Onderwijsvisie, p.7) en de UvA wil ruimte blijven bieden aan rijke, kleinschalige leeromgevingen om studenten kwalitatief hoogwaardig onderwijs te kunnen bieden (Onderwijsvisie, p.6).
Inclusief onderwijs
Op basis van de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zet de UvA in op een goede aansluiting van het onderwijs op de diversiteit in achtergrond en talent van de studenten (Onderwijsvisie, p.6). Brede toegankelijkheid en gelijke kansen in het onderwijs zijn daarbij belangrijk (Instellingsplan, p.5). Er moet actief gewerkt worden aan diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid om talenten aan te trekken, te binden en op te leiden (Instellingsplan, p.4)
Samenwerkingsgericht onderwijs
De UvA streeft naar onderwijsvormen waar studenten met partijen in de samenleving samen leren om kennis te creëren, vraagstukken te analyseren en problemen op te lossen (Onderwijsvisie, p.12). Hierbij wordt de samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstituten opgezocht (Instellingsplan, p.5). Ook wordt de samenwerking tussen de disciplines binnen de UvA bevorderd. Dit draagt bij aan vernieuwing binnen de afzonderlijk vakgebieden en helpt om beter in te kunnen spelen op vraagstukken van de toekomst (Instellingsplan, p.5).
Innovatief onderwijs
De UvA vindt het essentieel om in het onderwijs te blijven experimenteren en vernieuwen om studenten krachtige en rijke leeromgevingen te bieden (Onderwijsvisie, p.7). Dit kan bijvoorbeeld via blended onderwijs, door in te spelen op recente ontwikkelingen (zoals het gebruik van AI) of door gebruik te maken van niet-traditionele onderwijsruimtes.
Alle studenten en medewerkers van de UvA kunnen nomineren. Het is zowel mogelijk om een individuele docent als een vak, onderwijsproject of -team te nomineren.
De jury vraagt van deelnemende kandidaten een schriftelijke reactie op hun nominaties, met daarin toelichting op hun onderwijs(initiatief) en een onderbouwing van daarin gemaakte keuzes (onderwijsvisie). Daarbij hanteert de jury deze vragen als criteria:
Algemene criteria
Criteria voor thema Activerend onderwijs
Criteria voor thema Inclusief onderwijs
Criteria voor thema Samenwerkingsgericht onderwijs
Criteria voor thema Innovatief onderwijs
De UvA Docenten van het Jaar zijn: Jan Aten (2022), David Bos (2021), René Smits (2020), Elio Baldi (2019), Frank Nack (2018), Antoinette Muntjewerff (2016-2017), Bas de Bruin (2015), Joris Marée (2014), Mieke Mulder (2013), Jan van Maarseveen (2012), Gerben Moerman (2011), Sander Bais (2010), Peter Starreveld (2009), Mathieu de Bakker (2008) en Maria Bonaria Urban (2007).
Tot 2022 werd de UvA Docent van het Jaar verkiezing georganiseerd. De vorm van de verkiezing stond daarna ter discussie. Dit leidde tot een evaluatie (uitgevoerd door TLC-Centraal) met als resultaat een nieuwe vorm: UvA Onderwijsprijzen 2024.
TLC-Centraal (UvA Teaching & Learning Centres) organiseert de UvA Onderwijsprijzen 2024, in opdracht van Academische Zaken.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.