For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
NL
Conservation and Restoration

MA Theses

Conservation and Restoration of Cultural Heritage

Students in Conservation and Restoration of Cultural Heritage write their MA theses during the latter half of the second year. For conservation students this is halfway through their studies to become a fully trained conservator, while students in Technical Art History, or Conservation Science, conclude their studies with the MA-thesis.

The UvA makes all MA theses available online, unless there is an embargo placed on them. You can browse the UvA MA theses repository via keywords in the search bar on UvA Scripties Online. When a particular MA thesis cannot be found or accessed, please try to enquire with the author. Note that most theses are in Dutch until 2016, as the programme switched to English in 2015. The first MA theses in Conservation and Restoration of Cultural Heritage were completed in 2008.

  • Book and Paper

    2018

    Leanne de Wit (2018). Recognizing drying methods for waterlogged leather. A research into the possibility to distinguish the drying method carried out on waterlogged leather.

    Imogen Coker (2018). Catchpenny Prints, 1725-1897: Linking Production Methods to Paint Degradation Phenomena, with a Focus on Red Lead Deterioration.

    Adam Macklin (2018). Mechanical Damage to Multi-Layered Scrolls caused by Storing, Handling and Exhibiting.

    Julia Owczarska (2018). A cross-section is worth a thousand words: A study of methods for the sampling and preparation of cross-sections of paper.

    Andrada Dănilă (2019). Adhesive stains on 20th-century coloured photo album paper: A case study of TM-ALB-2211 from the Tropenmuseum Amsterdam.

    2017

    Herre de Vries (2017). The Identification of ‘Shark Leather’ on Bookbindings as Leather or Parchment. A Study of the Relationship between Macroscopical Observation and the Microscopical Determination of the Shagreen on 94 Bookbindings from 1600 till 1900

    2016

    Juliet Baines (2016). Charters: Conservering en Digitalisering

    Fleur van der Woude (2016). De gestage drup. Negentiende- en twintigste-eeuwse affichepapieren - papier en natbehandeling

    2014

    Maartje de Boer (2014). VALSE VOUWEN IN KAART GEBRACHT. Een zoektocht naar de oorzaak van valse vouwen in strokenboeken

    Femke Dijkhuis (2014). Verbrand archief, klaar voor digitalisering?

    Ilse Korthagen (2014). De recente boekrestauratiegeschiedenis van Nederland en de rol die zuster Lucie M. Gimbrère daarin heeft gespeeld 

    Aafke Weller (2014). Operating in the dark: an exploration of an atlas for ultraviolet induced visible fluorescence examination of paper artefacts

    2012

    Sanne van Bergenhenegouwen (2012). De constructie en conservering van beweegbare boeken. Een case-study van de Meggendorfer-Collectie, Bijzondere Collecties Amsterdam

    Roosanne Kliphuis (2012). De collectie Carel Visser. Een onderzoek naar foxing op Japanse stijl papier

    Kim Mulder (2012). Handaanvezelen op de onderdruktafel met toevoeging van bladvormende additieven aan de pulpoplossing. Het verkrijgen van een gelijkmatige papierlaag met optimale vezelverdeling

    2011

    Rachelle Keller (2011). Vergipsing. Een bijzondere schade bij perkamenten boekbanden

    Alexandra Nederlof (2011). Vetkrijt, waskrijt of oliekrijt? Welk gekleurd krijt heeft Vincent van Gogh in zijn tekeningen gebruikt? Een onderzoek naar gekleurd krijt met een bindmiddel van was, olie of vet in de periode 1850–1910

    2010

    Judith Geerts (2010). Lichtschade aan gekleurd werk op papier. Onderzoek naar een gedifferentieerd

    Jean Marieke Poot (2010). Lichtschade? Een onderzoek naar de randverkleuringen op aquarellen uit de Druckercollectie

    Hilde Schalkx (2010). Het spoelen van watergevoelige objecten van papier. Capillary unit  of blotter wash?

    2009

    Koosje Ruijgrok (2009). Het restaureren van de Enkhuizer librije. Ethiek en esthetiek binnen een restauratie-project

  • Conservation Science

    2018

    Sanne Berber (2018). Historical formulations of lac lake pigments and dyes: a study of the compositional variability.

    2012

    Guus Veraar (2012). The investigation of the use of ion chromatography for identification of early stages of glass sickness.

Prize winners

Kirsten Derks wins Rijksmuseum-Migelien Gerritzen Thesis Award

Marleen Wagenaar wins Rijksmuseum-Migelien Gerritzen Thesis Award