For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Interviews

Interviews in Conservation Initiative

The interviews listed below are made available for research to inform the preservation, conservation and presentation of works of art and cultural heritage in the Netherlands. They are archived at DANS-KNAW in the thematic collection Interviews in Conservation Research. This is an ongoing initiative and additions in any language that is suitable are welcome in order to build a rich collection of unique source material that allows for cross-referencing, providing a unique view behind the scenes of the lives of works of art and cultural heritage in the Netherlands. The conservator interviews are also registered with the FAIC Oral History Project.

  • Artist interviews
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Evert Nijland. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-zmk-7asd
      Interview met sieraadontwerper Evert Nijland over het ontstaan van zijn werk van concept tot uitvoering, inclusief draagbaarheid en overerving. Het begint bij inspiratie en het ontwerpen, gevolgd door een onderzoeksfase en samenwerking, tot en met het technisch perfectioneren en het voltooien van de serie met het slotstuk. Daarna volgen verkopen (galerie Rob Koudijs; PAN), verzamelen (V&A; Rijksmuseum), dragen (particulieren), exposeren (CODA; USA) en restaureren. Een bijzonder verhaal over overerving is de levensgeschiedenis van een collier van wijlen Dorelies Kraakman. Materiaaltechnisch ligt de nadruk op glas veelal in combinatie met andere materialen, zoals zilver en flock. Hiervoor werkt Nijland samen met glasblazer Edwin Dieperink, zilvergieter Steffan van Slooten, 3D print ontwerper David van der Veldt en sieraadontwerper Merel Slootheer. Door het samenbrengen van tegenstellingen in zowel inhoud als vorm, gaat hij steeds nieuwe uitdagingen aan in het maakproces waardoor een aantal nieuwe technische mogelijkheden zijn ontwikkeld, zoals het verwerken van glas in zilver, en een gietmethode die tijdens dit interview plastic perdu wordt gedoopt. 
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Lydia Schouten over Shattered Ghost Stories (I) video. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xwv-n93s
      Interview met de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten over haar installatie Shattered Ghost Stories (1993) uit de collectie van Museum Arnhem. Het werk is voor het eerst gemaakt in de Rijnzaal van Museum Arnhem voor de tentoonstelling Vrij Spel. Daarna was het te zien in de Frankfurter Kunstverein en het Provinciaal Museum Hasselt in 1994. Sindsdien is het niet meer opgesteld geweest. In 2009 is het door Wanda Reiff geschonken aan Museum Arnhem. De invalshoek van het interview is de conservering van het werk. Het interview gaat over de verschillende onderdelen, het materiaal en het maakproces, waarbij de kunstenares hulp heeft gehad van verschillende experts, waaronder Arthur Vriens, Ivo van Stiphout en Rein Surich. De verschillen en overeenkomsten tussen de installaties op de verschillende locaties en hoe de onderdelen zijn geplaatst in de ruimte komen ook aan de orde, evenals de identiteit van het werk en hoe deze tot uitdrukking komt.
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Lydia Schouten over Shattered Ghost Stories (I) audio. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-zeq-j8hu
      Interview met de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten over haar installatie Shattered Ghost Stories (1993) uit de collectie van Museum Arnhem. Het werk is voor het eerst gemaakt in de Rijnzaal van Museum Arnhem voor de tentoonstelling Vrij Spel. Daarna was het te zien in de Frankfurter Kunstverein en het Provinciaal Museum Hasselt in 1994. Sindsdien is het niet meer opgesteld geweest. In 2009 is het door Wanda Reiff geschonken aan Museum Arnhem. De invalshoek van het interview is de conservering van het werk. Het interview gaat over de verschillende onderdelen, het materiaal en het maakproces, waarbij de kunstenares hulp heeft gehad van verschillende experts, waaronder Arthur Vriens, Ivo van Stiphout en Rein Surich. De verschillen en overeenkomsten tussen de installaties op de verschillende locaties en hoe de onderdelen zijn geplaatst in de ruimte komen ook aan de orde, evenals de identiteit van het werk en hoe deze tot uitdrukking komt.
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Lydia Schouten over Shattered Ghost Stories (II) video. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xen-v7te
      Vervolginterview met de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten over haar installatie Shattered Ghost Stories (1993) uit de collectie van Museum Arnhem. Het werk is voor het eerst gemaakt in de Rijnzaal van Museum Arnhem voor de tentoonstelling Vrij Spel. Daarna was het te zien in de Frankfurter Kunstverein en het Provinciaal Museum Hasselt in 1994. Sindsdien is het niet meer opgesteld geweest. In 2009 is het door Wanda Reiff geschonken aan Museum Arnhem. De installatie bestaat uit vier kolommen waarin een levensgrote figuur, een hoofd, poppetjes, foto’s en een tekstplaat hangen. Daarnaast zijn licht, audio, rook en een blauwe kleur onderdeel van de installatie. De focus van dit interview zijn de vier hoofden die zijn gemaakt op basis van een mal van het hoofd van de kunstenares zelf. Elk hoofd heeft een huid van natuurrubber en een kern van polyurethaanschuim (PUR schuim). De invalshoek van het interview is de conservering van de installatie Shattered Ghost Stories.
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Lydia Schouten over Shattered Ghost Stories (II) audio. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-26j-4h5h
      Vervolginterview met de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten over haar installatie Shattered Ghost Stories (1993) uit de collectie van Museum Arnhem. Het werk is voor het eerst gemaakt in de Rijnzaal van Museum Arnhem voor de tentoonstelling Vrij Spel. Daarna was het te zien in de Frankfurter Kunstverein en het Provinciaal Museum Hasselt in 1994. Sindsdien is het niet meer opgesteld geweest. In 2009 is het door Wanda Reiff geschonken aan Museum Arnhem. De installatie bestaat uit vier kolommen waarin een levensgrote figuur, een hoofd, poppetjes, foto’s en een tekstplaat hangen. Daarnaast zijn licht, audio, rook en een blauwe kleur onderdeel van de installatie. De focus van dit interview zijn de vier hoofden die zijn gemaakt op basis van een mal van het hoofd van de kunstenares zelf. Elk hoofd heeft een huid van natuurrubber en een kern van polyurethaanschuim (PUR schuim). De invalshoek van het interview is de conservering van de installatie Shattered Ghost Stories.
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam) (2019): Interview Arthur Vriens over Shattered Ghost Stories. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-zm2-46n9 
      Interview met Arthur Vriens over het maakproces van hoofden en lichamen, die hij heeft gemaakt in opdracht van de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten voor de installatie Shattered Ghost Stories begin jaren ’90. Het lichaam van de kunstenares zelf vormde de basis voor de mallen van zowel de hoofden als de lichamen. Schouten heeft in meerdere installaties hoofden gebruikt. De lichamen gebruikte ze alleen voor Shattered Ghost Stories. De invalshoek van het interview is de conservering van dit werk in de collectie van Museum Arnhem. De installatie bestaat uit vier kolommen waarin een levensgrote figuur, een hoofd, poppetjes, foto’s en een tekstplaat hangen. Daarnaast zijn licht, audio, rook en een blauwe kleur onderdeel van de installatie. Elk van de vier hoofden van Shattered Ghost Stories heeft een huid van natuurrubber en een kern van polyurethaanschuim (PUR schuim).
       
    • Janson, MA S.R. (University of Amsterdam); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2019): Interview Mirjam Westen over Shattered Ghost Stories. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xzj-efy7
      Interview met Mirjam Westen, conservator hedendaagse kunst Museum Arnhem, over de installatie Shattered Ghost Stories (1993) van de Nederlandse kunstenares Lydia Schouten, een werk uit de collectie van Museum Arnhem. Het werk is voor het eerst gemaakt in de Rijnzaal van Museum Arnhem voor de tentoonstelling Vrij Spel, deze tentoonstelling is destijds samengesteld door Westen. Daarna was de installatie te zien in de Frankfurter Kunstverein en het Provinciaal Museum Hasselt in 1994. Sindsdien is het niet meer opgesteld geweest. In 2009 is het door Wanda Reiff geschonken aan Museum Arnhem. De installatie bestaat uit vier kolommen, in elke kolom hangen: een levensgrote figuur, een hoofd, poppetjes, foto’s en een tekstplaat. Daarnaast zijn licht, audio, rook en een blauwe kleur onderdeel van de installatie. De invalshoek van het interview is de conservering van de installatie Shattered Ghost Stories.
       
    • Mol, Drs. T. (Rijksmuseum); Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2017): Interview Alessandro Mendini. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-zhc-ueqe
      Art conservators Tirza Mol and Sanneke Stigter talk with Alessandro Mendini and his brother Francesco Mendini about the drawer cabinet 'Nigritella Nigra' (1993) from the Museum Market furniture series, produced by Design Gallery Milano. The production process, techniques and materials used are discussed in light of the idea of the design. The aim is to gain more insight into the relation between the work's concept and its current physical condition to inform decision-making for the conservation and presentation of the artwork as part of the Rijksmuseum collection.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2016): Interview met Bethany de Forest (I). DANS. https://doi.org/10.17026/dans-x9d-vqns
      Interview met Bethany de Forest ter voorbereiding voor het schrijven van een tekst voor het boek Bethany de Forest: Funky Landscapes (2016), dat ze publiceert in samenwerking met haar galerie KochxBos, Amsterdam. Dit eerste interview gaat zowel over haar pinhole fotografie als meer recente: het maken van grotere maquettes, digitaal fotograferen en het werken met lenticular in de afwerking van de prints. Het interview gaat met name over haar gebruik van materialen en technieken in het maakproces. Zie ook het vervolg interview van 6 april 2016.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2016): Interview met Bethany de Forest (II). DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xs2-5gtj
      Interview met Bethany de Forest over haar manier van werken met pinhole fotografie ter voorbereiding voor het schrijven van een tekst voor het boek Bethany de Forest: Funky Landscapes (2016), dat ze publiceert in samenwerking met haar galerie KochxBos, Amsterdam. Dit is een aanvullend interview op dat van 25 maart 2016 en gaat iets dieper in op de specifieke eigenschappen van de techniek van pinhole fotografie en van de manier waarop ze deze techniek door de tijd heeft gebruikt, en hoe ze ermee begon: het bouwen van maquettes en verwezenlijken van landschappelijke beelden. Het ontstaansproces van enkele werken wordt uit de doeken gedaan. Over de selectie van werken voor het boek wordt gesproken in relatie tot het doel van het boek.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2015): Interview Jan Dibbets over All Shadows… 22 augustus 2015. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-2×6-m6bf
      Interview met Jan Dibbets over verschillende opstellingen van zijn werk Alle Shadowen die me zijn opgevallen… en de titel die het werk gegeven wordt, inclusief de vertaling. Dit werpt licht werpt op de betekenis van het werk en het informele karakter ervan, wat tegelijkertijd een valkuil kan zijn voor naamgeving, en perfectie in de uitvoering.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2012): Interview Jan Dibbets over All Shadows… 7 oktober 2012. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-z6w-nr2u
      Telefoongesprek met Jan Dibbets over de ruimtelijke installatie Alle schaduwen die mijn zijn opgevallen … zijn afgeplakt met tape (1969) uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. Over de titels bij verschillende opstellingen, in andere landen en talen, en wijzigen ervan al dan niet met medewerking van de kunstenaar. Meer algemeen over vermelding van restauratie door extra datering, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe foto’s zijn gebruikt bij wijze van restauratie.
        
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2011): Interview Louis Baltussen on The Shortest Day at the Van Abbemuseum. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xqg-gqnb
      Researcher Sanneke Stigter interviews Louis Baltussen from the Van Abbemuseum, both for his expertise about the practicalities of Jan Dibbets’ site-specific installation The Shortest Day at the Van Abbemuseum (1970) and for his memory as a visitor to the Van Abbemuseum seeing the work installed in the early 1970s.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2011): Interview Jan Dibbets on The Shortest Day at the Van Abbemuseum. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xsz-gvu4 
      Interview with conceptual artist Jan Dibbets about his site-specific installation The Shortest Day at the Van Abbemuseum (1970) in the Van Abbemuseum and about related work. The art making process, installation process and history of the work are discussed in light of the idea of the artwork, the time when it was made, and the changes it underwent in order to gain more insight into the modes of presentation to inform future decision-making about possible conservation strategies and presentation options.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2011): Interview Jan Dibbets over All Shadows… 22 november 2011. DANS.  https://doi.org/10.17026/dans-zru-ha3a
      Telefoongesprek met Jan Dibbets over het tentoonstellen van conceptueel werk en de benodigde kennis aan de hand van zijn ruimtelijke installatie Alle schaduwen die mijn zijn opgevallen … zijn afgeplakt met tape (1969) uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. Verschillende uitvoeringen worden besproken.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2011): Interview Annie Fletcher on The Shortest Day at the Van Abbemuseum. DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xmy-qvbx
      Interview with Annie Fletcher, then curator of the Van Abbemuseum, about Jan Dibbets’ work The Shortest Day at the Van Abbemuseum (1970), possible ways of installing the work to explore its significance in various forms in relation to the idea of the collection, the museum and archive, ideas that also form the basis of the exhibition 'For Eindhoven'- The City as Muse as part of the exhibition series VANUIT HIER - OUT OF HERE.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2008): Interview Sjoerd Buisman over restauratie van groeisculpturen (audio) DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xzh-9f7y
      Kunstenaarsinterview met Sjoerd Buisman over de conserveringsproblematiek van zijn groeisculptuur Dennenwal (1985) op de Hoge Veluwe in beheer bij het Kröller-Müller Museum. Aan bod komen onder meer het ontstaan het werk, onderhoud, de samenwerking met David Nash en verschillende opdrachtgevers. Daarnaast de rol van de locatie, documentatie, verhouding cultuur–natuur en beleving van de toeschouwer. Het einde van het kunstwerk wordt voor het eerst geformuleerd. Na het interview op video gaan de audio opnamen verder met informatie over zelf afdrukken van kleurenfoto’s in de jaren ’70 en ’80, verkleuring en opnieuw afdrukken, de werken van David Nash op de Veluwe en een opdracht voor en buitensculptuur waar hij op dat moment mee bezig was.
       
    • Stigter, Dr. S. (University of Amsterdam) (2008): Interview Sjoerd Buisman over restauratie van groeisculpturen (video). DANShttps://doi.org/10.17026/dans-xeu-9yd7
  • Conservator interviews
    • Duijn, Dr. E.E. van (Rijksmuseum Amsterdam); Raven, Drs. L. (Rijksmuseum Amsterdam) (2019): Interview Martin Bijl. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-zv9-3z7n 
      Interview with paintings conservator Martin Bijl, former head of the paintings conservation studio of the Rijksmuseum. The interview was held for Operation Night Watch. Important topics in the conversation are: the treatment of Rembrandt’s Night Watch by Luitsen Kuiper and Roy Hesterman in 1975/76, the varnishing of The Night Watch in 1981 and the acid attack in 1990. Other aspects of Martin Bijl's career are also discussed, such as his expertise on 17th century panel paintings.
       
    • Crijns, Drs. B.E. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) (2017): Interview Peter Dijkman over de gewelfschilderingen in Naarden. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-2bx-v5cu
      Het interview vond plaats in het kader van een voorgenomen conditiemonitoring van de gewelfschilderingen in de Grote Kerk te Naarden. Peter Dijkman werkte van 1977 tot 1978, als decorateur in dienst van de firma Wits, mee aan de restauratie, het was zijn eerste restauratie. Meer projecten passeren de revue, waaronder: Clemenskerk Hilversum, Decoratiewerk vanuit fa. Wits bij de NOS, 19e eeuwse marmering reconstructie Nieuwe Gracht Utrecht, Sint Maartenskerk in Zaltbommel en de eerdere restauratie in olie, herbestemming Waterlinie en Fort de Bilt,, verplaatsing Escher's muurschildering uit de 3de algemene begraafplaats naar de Stadsschouwburg, Restauratie en reconstructie Paushuize.
       
    • Duijn, Dr. E.E. van (Rijksmuseum Amsterdam); Hendriks, Prof. dr. E. (Universiteit van Amsterdam) (2017): Interview Anne van GrevensteinDANS. https://doi.org/10.17026/dans-2×9-pwma
      This interview with conservator of paintings, polychrome sculpture and historical interiors Anne van Grevenstein was initially conducted for the FAIC Oral History program (USA) founded by Joyce Hill Stoner. Anne van Grevenstein had already been interviewed for the FAIC Oral History program in 2009 by Muriel Verbeeck. The 2009 interview focused more on the training of Van Grevenstein. The 2017 interview can be seen as a follow up and covers her work at the Jan van Eyck Academy (Maastricht), the Central Laboratory (Amsterdam), the Frans Hals Museum (Haarlem), her directorship of the SRAL (Maastricht), and her professorship in Nijmegen and Amsterdam. Projects like the Oranjezaal and MolArt are also discussed.
       
    • Crijns, Drs. B.E. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) (2017): Interview Willem Haakma Wagenaar. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-x2e-hmb2
      Het interview vond plaats in het kader van een voorgenomen monitoring van de gewelfschilderingen in de Grote kerk te Naarden. Haakma Wagenaar werkte bij het Centraal Laboratorium als restaurator muurschilderingen en was zelf niet direct betrokken maar volgde het met interesse vanaf de zijlijn. Aan de orde komt de opleiding tot restaurator, de huidige schadebeelden, de aluminiumfolie op het dakbeschot, plextol en textiel tegen achterzijde dakbeschot, het retoucheren met trattegio, het vastmaken met schroeven, de zwarte contouren, de asgrijze kalksaus of houtkleurige fondkleur, de vergelijking met Alkmaar en Warmerhuizen, het kunsthisorische onderzoek, de kunsthistorische kwaliteit van de schilderingen, het fixeren van de verf, het gebruik van Consolduc, de werkomstandigheden bij het CL en ICN.
       
    • Crijns, Drs. B.E. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) (2017): Interview Vishwa Mehra on the vault paintings in Naarden. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xc9-u77m
      This interview with paintings conservator Vishwa Raj Mehra focuses on his involvement with the conservation of the painted wooden vault of the ‘Grote or Sint-Vituskerk’ in Naarden in the 60s of the twentieth century and his groundbreaking work for cold-pressure lining techniques, which he developed in his function of conservation researcher at the Central Research Laboratory of Art, Object and Science in Amsterdam.
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond) (2011): Interview Rob Bremer over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-245-dfffInterview met This interview with conservator Rob Bremer is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond Conservering & Restauratie) (2011): Interview Peter Dijkman over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-z7t-w3kk
      This interview with conservator Peter Dijkman is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond Conservering & Restauratie) (2011): Interview Willem Haakma Wagenaar over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-zvx-ntrs
      This interview with conservator Willem Haakma Wagenaar is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond Conservering & Restauratie) (2011): Interview Bert Jonker over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-23c-q7tf 
      This interview with conservator Bert Jonker is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond Conservering & Restauratie) (2011): Interview Hanspeter Nagtegaal over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xpj-9tyf
      This interview with conservator Hanspeter Nagtegaal is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Sigmond, Mr. PDRes H.M. (Hinke Sigmond Conservatie & Restauratie) (2011): Interview André Verheij over het restauratievak. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xuu-ze7h
      This interview with conservator André Verheij is about the 1970s and 1980s conservation practices in historic interiors, since little is known about the people who worked during these decades, as well as where and how they worked and what their background was. Interview guidelines were used for this interview (see also the master's thesis ‘Sprekend Verleden, bron voor de toekomst’ by Hinke Sigmond, UvA, August 2011).
       
    • Kat, Hélène (Rijksmuseum) (1995): Interview Hendrik Plagge. DANS. https://doi.org/10.17026/dans-zs9-rav4
      This interview with former Rijksmuseum restorer Hendrik Plagge was held by Hélène Kat for her research into the restoration history of the studio during the 1990s. The reason for the interview was a restoration and research project, that Hélène Kat was part of, into a group of 19th-century paintings from the Rijksmuseum. These are discussed during the interview. Other subjects are the materials and techniques that had been used by Plagge specific, and more generally within the studio, as well as the troubling relationships with the head of the studio, H.H. Mertens. This eventually led to a move by Plagge to the other side of the Rijksmuseum building where he got his own studio next to the photographic department and where he worked mostly for the Dutch History department.