De hoofdstudie van Hester Apeldoorn was communicatiewetenschappen, maar via haar keuzevakken ontwikkelde zij zich ook in de geesteswetenschappen.

Inmiddels is Hester directeur bij stichting ONSbank: een organisatie die jongeren tussen 18 en 27 jaar met schulden helpt tijdens een traject van zes maanden. Deelnemers volgen tijdens dit traject gedurende drie maanden een cultureel workshopprogramma, waarbij ze aan de slag gaan met kunstenaars, fotografen, theatermakers, muzikanten of sporters.

Wat heeft Humanities Venture Lab aan jouw onderneming bijgedragen?

Stichting ONSbank heeft dankzij Humanities Venture Lab nu een kantoor waar onze teamleden met plezier samenkomen. Wij richten ons 100% op jongeren, hoe passend dat we onze werkplek nu te midden van zoveel jonge mensen hebben! Zo’n fijne plek hadden we zonder HVL niet kunnen huren. Door deze mooie centrale plek groeit ons teamgevoel nog meer, we ontmoeten elkaar echt vaker. Live bij elkaar komen levert veel goede werkenergie. De samenwerkingspartners die we hier ontvangen lopen bij binnenkomst gelijk tussen onze doelgroep. Ook de jongeren waar we mee werken voelen zich gelijk ontspannen in deze omgeving. We zitten hier echt op onze plek!

Hoe gebruik je je opleiding in de geesteswetenschappen in je ondernemerschap?

Zowel mijn studie communicatiewetenschap als de keuzevakken kunstgeschiedenis en cultuurwetenschappen helpen mij in mijn rol als directeur bij Stichting ONSbank. Ons doel is jongeren tussen de 18 en 27 jaar met schulden weer grip te geven op hun financiële en persoonlijke situatie. Naast dat we ze financiële coaching bieden, zetten we de kracht van kunst en cultuur in. Workshops door o.a. een beeldhouwer, theatermaker of spoken word artist laten jongeren zien dat het ook anders kan. Het geeft ze nieuwe inzichten in wat ze zelf willen in het leven. Ze voelen zich gehoord en gezien, dat geeft een boost in zelfvertrouwen. Dat doen we dus met meer dan alleen taal.

Is elke opleiding in de geesteswetenschappen een geschikte basis voor het ondernemen?

Een opleiding in de geesteswetenschappen leert je analytisch denken en dat voedt mensen die van nature al nieuwsgierig zijn. Je leert in oorzaak en gevolg denken, wat handig is bij het ondernemen. Ondernemen is nieuwe dingen uitproberen, nieuwsgierig zijn naar het effect van je eigen handelen waardoor je aanpassingen en verbeteringen kunt maken naar aanleiding van je analyses. Je laat iets gecontroleerd groeien.

Ik denk echter dat je vooral een grote motivatie moet voelen om een verschil te maken. Je moet ook echt ondernemend aangelegd zijn; letterlijk in actie kunnen en durven komen en tegelijkertijd constant reflecteren op wat je volgende stappen worden.

Heb je tips voor de geesteswetenschapper die een onderneming wil starten?

Ik heb geleerd dat je soms gewoon moet beginnen, ook al weet je nog niet tot in de puntjes hoe het eruit komt te zien. Zorg wel dat je meteen een goede financiële administratie opzet. Wij komen veel jongeren tegen die spontaan zijn gaan ondernemen, maar niet goed hebben nagedacht over de financiën en daardoor in de problemen komen, vooral bij de Belastingdienst. Het zou zonde zijn als je een goed idee hebt, maar je onderneming daardoor niet kan groeien en je misschien zelfs noodgedwongen eerder moet stoppen. Maar laat je er niet door weerhouden. Begin gewoon, maar regel de randvoorwaarden goed.