Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het Scalable Education Programs Partnership (SEPP) streeft naar het samenstellen van een gereedschapskist met bewezen effectieve en schaalbare onderwijsinterventies voor kansarme leerlingen en hun verzorgers. Het platform, opgezet door de Universiteit van Amsterdam, heeft als missie om de kloof tussen wetenschap en praktijk in het onderwijs te overbruggen en zo de groeiende onderwijsongelijkheid aan te pakken.

Wat is SEPP?

SEPP is een platform om praktijkgericht onderzoek in het onderwijs te doen, specifiek gericht op kansarme leerlingen. Daarvan zie je dat ze onderwijsachterstanden hebben ten opzichte van andere buurten. SEPP focust op onderwijsondersteuning die deze leerlingen helpen om een wetenschappelijk fundament voor de effectiviteit van onderwijsinterventies te leggen. Welke interventies werken? En waarom op school A wel en school B niet?

Groeiende kloof

De recente coronacrisis heeft de al bestaande problemen in het onderwijs vergroot, met een groeiende kloof tussen leerlingen en een toenemende uitval van leraren. SEPP biedt een oplossing door de expertise van academische onderzoekers en onderwijsvernieuwers samen te brengen en veelbelovende onderwijsstrategieën te evalueren.

Wanneer elke school High Dosage Tutoring zou toepassen, komen kansarme leerlingen op hetzelfde rekenniveau.’ Jurgen Tijms

High Dosage Tutoring

Een van de veelbelovende interventies die SEPP momenteel onderzoekt, is High Dosage Tutoring (HDT). Leerlingen krijgen extra rekenlessen, gegeven door professionele tutors, in een 2-op-1 setting. Het doel is om deze leerlingen te helpen gedurende een heel jaar beter te presteren in rekenen, terwijl ook aandacht wordt besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling en ouderbetrokkenheid.

Amsterdam-Zuidoost

Jurgen Tijms, een van de betrokken onderzoekers, licht het onderzoek van SEPP toe: ‘Als je de schoolprestaties per gemeente ziet, zie je dat de rekenvaardigheden in Amsterdam-Zuidoost lager zijn dan in andere Amsterdamse wijken. Als experiment hebben enkele scholen geëxperimenteerd met High Dosage Tutoring. Op basis daarvan hebben wij onderzocht wat is de effectgrootte van die interventie is. Hoe groot is de stap die leerlingen maken? Zo blijkt dat wanneer elke school in Zuidoost HDT zou toepassen, leerlingen nagenoeg op hetzelfde rekenniveau komen.’

Beleid op basis van wetenschap

SEPP bouwt door dit onderzoek stap voor stap nieuwe kennis op over onderwijsinterventies. Voor de gemeente is het belangrijk om te weten welke vorm van ondersteuning effectief is. Jurgen Tijms: ‘De gemeente heeft al twintig jaar activiteiten die onderwijsachterstand moeten tegen gaan, maar er is relatief weinig veranderd. Om onderwijsongelijkheid terug te dringen, is veel kennis nodig. Op basis van ons onderzoek kunnen zij beleidsacties uitvoeren waarvan de effecten voorspeld zijn.’

Samenwerken voor een betere toekomst

Met SEPP aan de frontlinie van onderwijsinnovatie en onderzoek, is er hoop dat de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs aangepakt kan worden. Door wetenschap en praktijk samen te brengen, zet SEPP zich in voor een betere toekomst voor alle leerlingen en studenten, ongeacht hun achtergrond.

Ook met ons samenwerken?

In samenwerking met onze wetenschappers, studenten en docenten op zoek naar praktische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen? Samen met onze onderzoekers wetenschappelijk onderzoek opzetten? Of gewoon meer weten over de mogelijkheden?