Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Jaco de Swart in de Volkskrant over donkere materie

Natuurkundige en filosoof Jaco de Swart in de Volkskrant over het honderdjarig bestaan van de term 'donkere materie'. Jaco promoveerde op de geschiedenis van het grootste raadsel in de moderne sterrenkunde.

Boris Jansen en Francisca de Vries in Trouw over de natuur inzetten voor klimaatherstel

Met slimme landbouwmethodes en natuurbeheer kunnen we de netto CO2-uitstoot terugdringen en zo bijdragen aan klimaatherstel. Dat betogen ecologen Boris Jansen en Franciska de Vries (beide UvA-IBED) in een opiniestuk in dagblad Trouw.

Corentin Coulais over de complexere vormen van chocola

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam zeggen nu hét perfecte chocolaatje te hebben ontwikkeld. Daarbij gaat het niet om de smaak, maar om het mondgevoel. De textuur van ons eten heeft namelijk veel invloed op hoe lekker we iets vinden.

Jaco de Swart over waarom donkere materie ertoe doet

Jaco de Swart (IoP) sprak met de astronomen die de afgelopen decennia onderzoek deden naar donkere materie.

Henkjan Honing bij Atlas over muzikaliteit bij dieren

Zijn dieren muzikaal? Muziekcognitie-expert Henkjan Honing (UvA-ILLC) ging in op deze vraag in het populair-wetenschappelijke televisieprogramma Atlas. Het fragment is nu terug te zien.

Nathalie Degenaar in De Volkskrant over ‘micronova’s’

Een onderzoeksteam met onder meer UvA-sterrenkundige Nathalie Degenaar heeft een nieuw type sterexplosies ontdekt, die zij vanwege de relatief geringe omvang micronova’s hebben gedoopt. In De Volkskrant geeft Degenaar verdere uitleg. Ook maandblad KIJK bericht over het onderzoek.

Willem Bouten in NRC over het groeiend botsrisico van Europese trekvogels

Volgens een grote internationale studie waarbij trekvogels zijn gevolgd met behulp van GPS-trackers is het risico dat de dieren tijdens hun tocht in botsing komen met bijvoorbeeld windmolens of hoogspanningskabels vrij groot, en neemt dit toe. Ecoloog Willem Bouten (UvA-IBED), zelf ook betrokken bij de studie, geeft in dagblad NRC toelichting.

Stefania Grecea in Folia over haar ‘hot paper’ m.b.t. CO2 sensoren

Een vorig jaar in Journal of Materials Chemistry C gepubliceerd artikel door chemicus Stefania Grecea (UvA-HIMS) naar de eigenschappen van verschillende CO2 sensoren is door de redactie van het wetenschappelijke tijdschrift bestempeld als ‘hot paper’. Universiteitsblad Folia interviewde Grecea over dit populaire artikel.

Jaco de Swart op NPO Radio1 over zijn liefde voor natuurkunde en muziek

Het programma De nacht van… heeft een uur lang durend gesprek met natuurkundige, filosoof en muziekliefhebber Jaco de Swart (UvA-IoP). Het interview is uitgezonden op NPO Radio 1 in de nacht van 14 april en nu terug te luisteren.

Didjay Bruggeman en Joost Reek in C2W over hun foto-elektrochemische cel die twee moleculen in één klap produceert

Vakblad C2W bericht over de recente publicatie van UvA-HIMS chemici Didjay Bruggeman, Joost Reek en collega’s waarin zij laten zien hoe met een redoxgel in een foto-elektrochemische cel je tegelijk glycerol kunt oxideren én waterstofgas kunt produceren.

Aandacht in De Telegraaf voor UvA-spinoff Photanol

Dagblad De Telegraaf besteedt in een artikel over jonge bedrijven met oplossingen voor het CO2-probleem onder meer aandacht aan UvA-spinoff Photanol. Dit bedrijf is opgericht door hoogleraar Klaas Hellingwerf (UvA-SILS) en voormalig SILS-hoogleraar Joost Teixeira de Mattos, en richt zich op het met behulp van cyanobacteriën omzetten van CO2 in biologisch afbreekbare plastics.

Uitgebreid interview in het Parool met Honorary Fellow Ruud Koornstra

‘Activistisch ondernemer’ Ruud Koornstra is onlangs benoemd als Honorary Fellow aan de UvA FNWI. Zijn doel is om een brug te slaan tussen uitvindingen in onze labs en de maatschappij, vooral op het vlak van de energietransitie. Dagblad het Parool heeft een uitgebreid interview met hem.

Henkjan Honing in Quest over de dansende kaketoe Snowball

Wat heeft de dansende kaketoe Snowball, bekend van viral video’s, bijgedragen aan de wetenschap? Muziekcognitie-expert Henkjan Honing (UvA-ILLC) vertelt erover in maandblad Quest.

Fleur Visser in Bionieuws over afkeer van sonar bij walvisachtigen

Walvissen en dolfijnen die sterk reageren op aanwezigheid van orka’s, reageren ook sterk op sonargeluid. Ze lopen voedsel mis omdat ze weinig foerageren als dat lawaai klinkt, blijkt uit nieuw internationaal onderzoek. Vakblad Bionieuws bericht hierover; marien bioloog Fleur Visser (UvA-IBED & NIOZ) reageert.

Franciska de Vries bij BNR over het belang van biodiversiteit

De podcast BNR Duurzaam van radiostation BNR heeft een aflevering over het belang van biodiversiteit en de stille ramp die zich op dit vlak voltrekt. Te gast is ecoloog Franciska de Vries (UvA-IBED).