Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Klaas Hellingwerf in KIJK over bacteriën op tanden van mensen uit de steentijd

Een internationaal team van onderzoekers is erin geslaagd moleculen van bacteriën die aangetroffen zijn op tanden van mensen uit de oertijd te reconstrueren. KIJK bericht hierover; Klaas Hellingwerf (UvA-SILS) is een van de onafhankelijke experts die commentaar geeft.

Cyriel Pennartz in De Volkskrant over het Human Brain Project

De Volkskrant heeft een kritisch achtergrondartikel over het destijds groots aangekondigde Human Brain Project. In 2013 trok de EU maar liefst 1 miljard euro uit voor dit project, met als ultieme doel het menselijke brein na te bouwen in een computer. Dat is uiteindelijk niet gelukt. Wat heeft de neurowetenschap van dit project geleerd? Verschillende experts komen hierover aan het woord, waaronder Cyriel Pennartz (UvA-SILS).

Diverse media berichten over blauwalg-project van UvA-IBED in de plas Delftse Hout

Tussen 1 mei en 1 oktober doen biologen van UvA-IBED samen met collega’s van het NIOO-KNAW onderzoek naar blauwalg in de grote plas in Delftse Hout. Doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in blauwalgen en de gifstoffen die zij produceren. Onder meer de lokale kranten van de AD groep berichtten hierover, net als het porgramma Vroege Vogels, en ook in De Telegraaf verscheen een (zeer beknopt) bericht.

Jeroen Hugenholtz in Quest over palmolie

Maandblad Quest heeft een artikel over verantwoord voedsel. Een van de experts die aan het woord komt is Jeroen Hugenholtz, die ingaat op palmolie. Online is een voorproefje van het artikel te lezen; het volledige artikel staat in Quest nr 6 van 2023.

Pernette Verschure in Quest Magazine over epigenetica en overerven van eigenschappen

Maandblad Quest interviewde Pernette Verschure (UvA-SILS) over epigenetisch programmeren en het overerven van eigenschappen. In twee hieruit voortgekomen Quest artikelen wordt uitgelegd dat epigenetische instructies van het genoom stabiel, maar ook veranderlijk zijn.

2 mei, Quest nr. 6 van 2023 (niet online beschikbaar)

Michel Haring in BioJournaal en Folia over manipulatie van voedselgewassen met CRISPR-Cas

Michel Haring (UvA-SILS) was op 20 april een van de genodigden bij een dialoog over gentech-voedsel, georganiseerd door Odin. Hij vertelde hier over enkele haken en ogen van het veredelen van landbouwgewassen met CRISPR-Cas. BioJournaal heeft een (korte) samenvatting van zijn standpunten. Universiteitsblad Folia sprak uitgebreider met hem over hetzelfde onderwerp.

Nico Schramma in Scientific American over chloroplasten die een soort glas vormen

Nico Schramma (UvA-IoP) en zijn team hebben ontdekt dat chloroplasten van de waterplant Elodea densa, afhankelijk van de lichtval, zichzelf kunnen organiseren in een structuur die lijkt op die van glas. Hij vertelt hierover in het blad Scientific American.

Iris Groen in De Volkskrant over ‘gedachtenlezen’ met een hersenscanner

De Volkskrant bericht over een Amerikaanse studie waarbij het is gelukt om met behulp van een fMRI is gelukt om op basis van de hersenactiviteit van proefpersonen volledige verhalen te reconstrueren. Iris Groen (UvA-IvI) is een van de experts die duiding geeft.