Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Mimi den Uijl heeft gastrol in Anna’s Brains

In de eerste aflevering van de nieuwe populair-wetenschappelijke serie Anna’s Brains was UvA-scheikundige Mimi den Uijl (HIMS) een van de “brains” die presentator Anna Gimbrere (oud-student natuurkunde aan de FNWI) hielp met een lastige wetenschappelijke vraag. De uitzending is nu terug te zien.

Lex Kaper in De Volkskrant over telescopen op moeilijk bereikbare plaatsen

De Volkskrant heeft een artikel over de vraag waarom sterrenkundigen telescopen vaak bouwen op erg moeilijk bereikbare plaatsen, zoals de hoogvlaktes van Chili of de nieuwe telescoop in aanbouw op een berg in Tibet. UvA-sterrenkundige Lex Kaper (API) geeft uitleg.

Joeri van Leeuwen bij BNR Radio over de bron van radioflitsen

UvA-sterrenkundige Joeri van Leeuwen (API) sprak op BNR Radio over de nog altijd mysterieuze herkomst van radioflitsen. De meest waarschijnlijke verklaring voor de flitsen is dat ze afkomstig zijn van een zeer compacte supermagnetische neutronenster, een zogeheten Magnetar.

Max Laboyrie in Het Parool over Max Euwe

Wiskundestudent Max Laboyrie (21) ontrukt in zijn briljante scriptie ‘Euwes intuïtionistische reflectie op het schaken’ de wereldkampioen in een klap aan de vergetelheid.

Inés Pastor-Marazuela in De Volkskrant en NRC over mysterieuze radioflitsen

De radiotelescopen in Drenthe hebben voor het eerst ooit radiogolven gedetecteerd met een golflente van langer dan een meter. UvA-promovenda Inés Pastor-Marazuela (API), eerste auteur van het artikel in Nature over de golven, vertelt erover in zowel De Volkskrant als NRC handelsblad.

Sander Klous bij NU.nl over inzet van AI bij sollicitaties

Nieuwssite NU.nl heeft een artikel over de inzet van AI bij het selecteren van sollicitanten. Big data expert Sander Klous (UvA-IvI) geeft commentaar.

Daniel Bonn bij EenVandaag over ventilatie op scholen

Hoewel hier in verband met de corona-pandemie haast bij is, zal het nog jaren duren voordat scholen in Nederland hun ventilatie op orde hebben, bericht actualiteitenprogramma EenVandaag. UvA-natuurkundige Daniel Bonn komt in het televisie-item aan het woord als expert op het gebied van aerosolen en ventilatie.

Adam Coogan bij New Scientist NL over wolken van donkere materie rondom zwarte gaten

Wolken van donkere materie zouden als een soort jurk rond sommige zwarte gaten kunnen hangen. De aanwezigheid hiervan valt af te leiden uit de zwaartekrachtsgolven die ontstaan als het zwarte gat samensmelt met een ander object, aldus een groep Nederlandse en Spaanse astrofysici. De Nederlandse editie van New Scientist bericht over het onderzoek, waar UvA-sterrenkundigen Gianfranco Bertone en Adam Coogan bij betrokken zijn. Coogan komt ook aan het woord.

Henkjan Honing in New Scientist NL over gebrabbel van baby-vleermuizen

Het gebrabbel van jonge zakvleermuizen lijkt erg op dat van menselijke baby’s, schrijft de Nederlandse editie van New Scientist. Hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing (UvA-ILLC) duidt de studie waar dit uit blijkt.

Annemarie van Wezel in Tubantia over de waterkwaliteit in het oosten van ons land

Hoe schoon vervuild is Oost-Nederland? In een artikel hierover in het lokale dagblad Tubantia komen diverse experts aan het woord, waaronder UvA-milieukundige Annemarie van Wezel (IBED). Hetzelfde artikel is ook verschenen in enkele andere lokale dagbladen die vallen onder de vlag van het Algemeen Dagblad, waaronder De Gelderlander.

Ben Martin in NRC over zijn onderzoek aan roofvissen

UvA-bioloog Ben Martin (IBED) ontving onlangs een VIDI-beurs voor zijn onderzoek naar het gedrag van roofvissen. In NRC Handelsblad vertelt hij hierover. Zijn centrale is hoe het kan dat roofvissen vaak maar weinig succes hebben bij het jagen.

Jaco de Swart in Het Parool over rock-’n-rollattitude in de wetenschap

Het Parool heet deze zomer een serie waarin wetenschappers vertellen over het inzicht dat bepalend was voor hun carrière. Promovendus Jaco de Swart (UvA-IoP) vertelt over het moment dat hij inzag dat wetenschappers ook een rock-’n-rollattitude kennen.

Annelotte Derkink op NPO Radio 1 over de nieuwste NASA-vacature

De NASA is op zoek naar vier deelnemers die mee willen doen aan een Mars-simulatie in een 3D-geprinte omgeving in het Johnson Space Center in Houston. Wat komt er allemaal bij deze missie kijken? Sterrenkundige aan de Universiteit van Amsterdam, Annelotte Derkink geeft het antwoord in het programma Blok&Toine op NPO Radio 1.

Sander Woutersen bij New Scientist NL over metallisch water

Voor het eerst hebben wetenschappers water met metaaleigenschappen gemaakt. De Nederlandse versie van het blad New Scientist heeft een artikel over deze vondst van twee Tsjechische onderzoekers; UvA-chemicus Sander Woutersen (HIMS) geeft commentaar.

Helmut Kessels en Paul Lucassen in De Volkskrant over een omstreden nieuw Alzheimer-medicijn

De Amerikaanse toezichthouder heeft ondanks een negatief advies van experts een nieuw medicijn tegen Alzheimer goedgekeurd. De Volkskrant heeft een uitgebreid artikel over de controverse rondom het middel. Aan het woord komen onder meer UvA-neurowetenschappers Helmut Kessels en Paul Lucassen (beide SILS).