Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Patrick Decowski op EngineeringNet over het Xenon-experiment

Vakmedium EngineeringNet schrijft over het ondergrondse Xenon-experiment in Gran Sasso, Italie. Natuurkundigen hopen hiermee meer te leren over donkere materie, maar het is ook geschikt om de diepere aard van neutrino’s te bestuderen. Patrick Decowski (UvA-IoP) geeft uitleg.

Henkjan Honing in De Volkskrant en in De nacht van… op Radio 1

De Volkskrant had begin augustus een uitgebreid interview met muziekcognitie-expert Henkjan Honing (UvA-ILLC) over zijn werk. Hij vertelt hierin onder meer over zijn zoektocht naar de vraag hoe onze hersenen reageren op muziek.

Ook was hij op 26 augustus te gast in het programma De nacht van.. op NPO Radio 1. Hier sprak Honing over het verschijnsel ‘rare’ muziek – wat maakt het eigenlijk dat we sommige experimentele muziek zo vreemd vinden?

Media-aandacht voor de ontdekking van CO2 op een exoplaneet

Met behulp van de James Webb-ruimtetelescoop is koolstofdioxide gemeten in de dampkring van een exoplaneet. Een van de betrokken onderzoekers is Jean-Michel Désert van UvA-API. Diverse media vermelden de betrokkenheid van de UvA bij deze ontdekking. Een bloemlezing.

Paul Lucassen in De Volkskrant over de aanmaak van nieuwe hersencellen

Kan een volwassen brein nog nieuwe hersencellen aanmaken? De Volkskrant heeft een uitgebreid artikel over deze vraag, waar de academische wereld nog niet over uit is. Een van de experts die aan het woord komt is Paul Lucassen (SILS).

Dedmer van de Waal in NRC en De Volkskrant over vissterfte in de Oder

De massale vissterfte in de Pools-Duitse rivier de Oder wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een giftige micro-alg, concluderen Duitse ecologen. In zowel de Volkskrant als NRC noemt Dedmer van de Waal (UvA-IBED) dit idee ‘zeer aannemelijk’.

Timothy Noël in NRC en PZC over een recent ontdekte afbraakmethode van PFAS

Amerikaanse en Chinese onderzoekers hebben een methode ontwikkeld waarmee schadelijke PFAS moleculen toch relatief eenvoudig kunnen worden afgebroken. Chemicus Timothy Noël reageert in dagblad NRC en regionale kant PZC op deze ontdekking.

Ruben Kranenburg in C2W over een draagbare drugssensor

Ruben Kranenburg doet in de groep van Adrian van Asten promotieonderzoek naar nieuwe draagbare methodes waarmee je poeders die mogelijk drugs zijn kunt identificeren op een plaats delict. In vakblad C2W vertelt hij over de vorderingen.

Jan Pieter van der Schaar in De Volkskrant over de oerknal

De Volkskrant heeft een uitgebreid artikel over het hoe en wat van de oerknal. Het gaat onder meer in op waarom de naam eigenijk misleidend is, en de vraag of er iets bestond voor de oerknal. Een van de experts die in het stuk aan het woord komen is UvA-natuurkundige Jan Pieter van der Schaar (IoP).

Veel landelijke media-aandacht voor de kamelenpoep-mythe

Het is een smeuïg verhaal dat maar blijft opduiken, ook in: tijdens de Tweede Wereldoorlog zouden Duitse soldaten in Noord-Afrika kamelenpoep hebben gegeten om van hun ernstige diarree af te komen. Maar klopt dit wel? Volgens nieuws onderzoek vanuit het Amsterdam UMC samen met biologen van UvA-SILS is het waarschijnlijk een mythe. Tal van landelijke media hadden hier aandacht voor; een bloemlezing.

‘Niezende sponzen’ scoren zeer goed in binnen- en buitenlandse media

De ontdekking van onder meer Jasper de Goeij en Niklas Kornder (beide UvA-IBED) dat sponzen afvalstoffen uit ‘niezen’ – waarna andere zeewezens van dit ‘snot’ snoepen – is zeer breed opgepikt door tal van internationale media, in meerdere talen. Een mini-bloemlezing van een aantal van deze media, met het grootste bereik.

Henkjan Honing in Elsevier over hoe muziek onze gezondheid kan beïnvloeden

Het tijdschrift Elsevier schrijft dat er groeiend bewijs is dat muziek de gezondheid positief kan beïnvloeden. Henkjan Honing (UvA-ILLC) komt als expert aan het woord.

Petra Visser in de regionale dagbladen van het AD over blauwalg

Diverse regionale bladen uit de stal van het AD schrijven begin augustus over de overlast van blauwalg voor zwemmers. Petra Visser (UvA-IBED) geeft uitleg.

Annemarie van Wezel in NRC over PFAS-vervuiling

Uit nieuw Zweeds onderzoek blijkt dat de PFAS-concentraties óveral ter wereld te hoog zijn. Annemarie van Wezel (UvA-IBED) reageert in het NRC over het nieuwe onderzoek naar deze groep van schadelijke stoffen.

Gert-Jan Gruter bij New Scientist over bacteriën die gedijen bij plasticvervuiling

Een studie in Scandinavische meren laat zien dat sommige bacteriën profijt hebben van plasticvervuiling. Ze groeien sneller als er meer plastic voorhanden is, en voeden zich dan met meer plastic en met meer natuurlijk organisch materiaal. Gert-Jan Gruter (UvA-HIMS) geeft bij New Scientist commentaar op deze studie.