Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

New Scientist over Lowlands Science, met oa Henkjan Honing

Het blad New Scientist heeft een (beknopt) verslag van de wetenschapsactiviteiten die plaatsvonden tijdens het populaire festival Lowlands. Een van de headliners van het wetenschapsdeel van het festival was dit jaar Henkjan Honing (UvA-ILLC).

Tomer Shenar in Folia over het mede door hem ontdekte nieuwe type ster

Vorige week kreeg de ontdekking van een nieuw soort ster internationaal veel media-aandacht. Tomer Shenar van UvA-API leidde het team dat de ontdekking deed. Universiteitsblad Folia heeft nu een interview met hem over hoe hij en zijn collega’s deze ontdekking hebben gedaan.

Daniel Bonn in Quest over de vraag of je de wc kunt ontstoppen met cola

Op internet gaan talloze huis- tuin- en keukentips rond, die niet altijd even goed zijn. Zoals de tip om een wc of andere verstopte afvoer te ontstoppen met cola. Het blad Quest vroeg aan Daniel Bonn (UvA-IoP) of dit inderdaad kan werken. Helaas: cola heeft een vrij laag pH, maar het is ook weer niet zo zuur dat het goed zal werken tegen verstopping.

Theo Gevers in De Volkskrant over met AI gegenereerde foto’s

Onlangs ging na een aardbeving een foto van een Griekse reddingswerker met een gewonde Turkse peuter in zijn armen viral op social media. Maar: deze foto was niet echt. Het ging om een met behulp van AI gegenereerd beeld. Hoe creëren programma’s als Midjourney en DALL-E 2 dit type beelden? En hoe kun je zien dat het niet om echte foto’s gaat? Theo Gevers (UvA-IvI) legt dit uit in De Volkskrant.

Mark Vermeij in het Reformatorisch Dagblad over hoe koraal lijdt onder de huidige hoge watertemperaturen

Het zeewater in het Caraïbisch gebied kwam onlangs op sommige plekken uit boven de 38 graden. Mark Vermeij legt in het Reformatorisch Dagblad uit wat dit doet met de lokale koraalriffen.

Veel media-aandacht voor ontdekking van nieuw type ster

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft een nieuw type ster ontdekt, dat waarschijnlijk de lang gezochte voorloper is van magnetars. Tomer Shenar (UvA-API) leidde het team en is hoofdauteur van de bijbehorende publicatie in vakblad Science. Diverse internationale en landelijke media berichten erover; hieronder enkele van de grootste.

Henkjan Honing bij de NOS over muziek uitlezen uit het brein

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een herkenbare versie van Another Brick in the Wall van Pink Floyd te reconstrueren, puur op basis van de hersenactiviteit van mensen die naar het nummer luisterden. De NOS heeft op de website een nieuwsbericht hierover; Henkjan Honing (UvA-ILLC) is een van de experts die commentaar geeft.

Peter Coesel in NRC over zijn passie voor sieralgen

Hoewel Peter Coesel (UvA-IBED) officieel met pensioen is, doet hij toch nog altijd twee dagen in de week aan de UvA onderzoek naar sieralgen (desmidiaceae). Hij geldt binnen Nederland als de expert op het gebied van deze fraaie eencelligen. NRC heeft een interview met hem over zijn passie.

Henry Hooghiemstra in NRC over het fenomeen ‘boomgrens’

Het alom ingeburgerde begrip van ‘de boomgrens’ – de grens in bv de bergen of in de richting van de Noordpool waarboven geen bomen meer kunnen groeien – is minder eenvoudig dan het lijkt. NRC heeft een achtergrondartikel rondom het feit dat het minder makkelijk is om te zeggen waar de boomgrens precies ligt dan je zou denken. Een van de experts die hierbij aan het woord komt is Henry Hooghiemstra (UvA-IBED).

Ed van den Heuvel in De Volkskrant over de ontdekking van een naburig zwart gat

Astronomen hebben aanwijzingen gevonden dat zwarte gaten zich op slechts 150 lichtjaar afstand schuilhouden in de Hyaden-sterrenhoop. Dat is een stuk dichterbij dan het meest nabijgelegen zwarte gat dat tot nu toe is ontdekt. In De Volkskrant geeft emeritus hoogleraar Ed van den Heuvel commentaar op deze ontdekking.