Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Annemarie van Wezel in De Volkskrant over het indrukwekkendste wetenschapsbeeld van 2021

Eind december had De Volkskrant een overzicht van de 21 meest indrukwekkende wetenschapsbeelden van 2021, geduid door 21 wetenschappers. Bioloog en directeur van UvA-IBED Annemarie van Wezel duidt een foto die ‘oogt als een expressionistisch schilderij’ waarop plasticvervuiling in de Middellandse Zee te zien is.

Michiel Hogerheijde in KIJK over waarom alleen de kop van kometen groen is

Astronomen van de Universiteit van Nieuw-Zuid-Wales hebben een nieuwe theorie gepubliceerd rondom het aloude raadsel waarom alleen de kop van een komeet groen kleurt, en dienst staart niet. Maandblad KIJK bericht over dit onderzoek; UvA-sterrenkundige Michiel Hogerheijde (API) geeft commentaar.

Jean-Michel Desert in De Volkskrant over de James Webb ruimtetelescoop

Eind december is de nieuwe ruimtetelescoop James Webb gelanceerd. De Volkskrant heeft een uitgebreid artikel over dit omvangrijke project, waarin meerdere experts vertellen over wat deze telescoop komende jaren zal betekenen voor de sterrenkunde. Een van het is UvA-astronoom Jean-Michel Desert (UvA-API).

Marie Brands, Promovendus, in Change Inc.

“Mijn onderzoek gaat over het produceren van groene waterstof met nieuwe katalysatoren."

Gadi Rothberg in Financieel Dagblad

Joachim Goedhart in EngineeringNET

De Nederlandse Universiteit van Amsterdam heeft een cyaankleurig fluorescerend eiwit ontwikkeld, dat kan worden gebruikt als biosensor om calciumniveaus in cellen te detecteren.

Silke Allman in Het Parool en New Scientist NL over ‘de neus van de plant’

Plantfysioloog Silke Allmann (UvA-SILS) zoekt naar milieuvriendelijke alternatieven voor bestrijdingsmiddelen, via onderzoek aan anti-vraatstoffen die door planten zelf worden geproduceerd. Het Parool sprak haar over haar werk; hetzelfde stuk verscheen ook bij de Nederlandse versie van het blad New Scientist.

Theo Gevers bij Kennislink en PCM Web over deepfakes

De populair-wetenschappelijke website Kennislink heeft een achterrondartikel over het verschijnsel deep fakes; Theo Gevers (UvA-IvI) komt hierin als expert aan het woord. Ook verscheen deze week bij vakmedium PCM Web een artikel over hoe je deep fakes kunt herkennen. Ook hierin wordt Theo Gevers gequote.

Esther Hanko in het Noordhollands Dagblad over amateurastronomie

Het Noordhollands Dagblad heeft een interview met Esther Hako, outreach officer van UvA-API, over astronomie vanuit je achtertuin.

Harry Buhrman in AG Connect over de hunkering van bedrijven naar quantumsoftware

Waarom zijn veel bedrijven zo enthousiast om op de trein van quantumsoftware te springen? Vakmedium AG Connect heeft hier een podcast over, met als gast QuSoft-directeur Harry Buhrman (UvA-ILLC & CWI).

Scheikundigen achter Instagram-account Sisters in Science in het AD

UvA-scheikundigen Mimi den Uijl, Noor Abdulhussain en Lotte Schreuders wonnen afgelopen week met Instagramaccount SistersinScience_NL de NWO Diversity Initiative Award. Reden voor het Algemeen Dagblad om een interview te houden met de alles behalve saaie scheikundigen die via Instagram stereotypen willen doorbreken.

Sennay Ghebreab bij Radio1 over discriminerende AI

Het programma De Nieuws BV op Radio1 had een gesprek over discriminerende algoritmes. Een van de gasten in het gesprek was Sennay Ghebreab (UvA-ILLC).

Christian Schaffner in het FD over encryptie kraken met quantumcomputers

Wanneer zijn  quantumcomputers zo ver dat ze onze huidige encryptie kunnen kraken? Het Financieele Dagblad vraagt het aan quantum-expert Christian Schaffner (UvA-ILLC).

Internationale media-aandacht voor dolfijnenonderzoek Fleur Visser

Bioloog Fleur Visser (UvA-IBED & NIOZ) en haar collega’s ontdekten dat de Risso's dolfijn twee typen duiken uitvoert, waaronder een speciale schroefduik om diepe prooien te vangen. Dit onderzoek krijgt internationaal aan dacht van de media. Een bloemlezing.

Interview met Bob Pirok in The Analytical Scientist

Vakmedium The Analytical Scientist heeft een interview met chemicus Bob Pirok (UvA-HIMS)  over zijn werk en zijn kijk op het vakgebied.