Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Bart Hoekstra bij div media over de impact van vuurwerk op vogels

Het onderzoek van onder meer Bart Hoekstra (UvA-IBED) naar de impact van vuurwerk op vogels is in aanloop naar de jaarwisseling opgepakt door veel media. Eerder in december is al eens een bloemlezing geplaatst; hier een vervolg.

Clarisa Sánchez Gutiérrez in het FD over medische AI

Dagblad FD heeft een uitgebreid interview met Clarisa Sánchez Gutiérrez (UvA-IvI), die drie jaar geleden werd benoemd  tot hoogleraar AI en Gezondheid. Ze vertelt in het stuk over de meerwaarde van inzet van AI in de medische praktijk, de grote stappen die laatste jaren zijn gezet, en wat er nog valt te verbeteren.

Marcel Worring in De Volkskrant over het tijdelijk offline halen van AI-databank Laion

De grote en veelgebruikte AI-database Laion is tijdelijk offline gehaald nadat onderzoekers ontdekten dat deze meer dan duizend afbeeldingen met kindermisbruik bevat. Pijnlijk, want AI-bedrijven gebruiken de beeldbank om hun modellen te trainen. De Volkskrant heeft er een artikel over. Marcel Worring (UvA-IvI) geeft commentaar; hij roemt het offline halen, maar vindt ook dat de organisatie in gebreke is gebleven.

Henkjan Honing in Trouw over aangeboren maatgevoel

Dagblad trouw sprak met Henkjan Honing (UvA-ILLC) over zijn recente onderzoek dat aantoont dat pasgeboren baby’s een aangeboren gevoel voor ‘beat’ hebben.

Fréderique Broers en Katrien Keune bij NRC, NOS en Radio 1 over de bijzondere grondlaag van het schilderij de Nachtwacht

Rembrandt gebruikte een loodhoudend laagje als grondlaag voor de Nachtwacht, blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het Rijksmuseum, de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Antwerpen. Promovendus Fréderique Broers (UvA-HIMS) vertelt in dagblad NRC over het onderzoek en waarom deze ontdekking de onderzoekers verbaasde. Op de website van de NOS komt naast Broers ook onderzoeksleider Katrien Keune (UvA-HIMS) aan het woord. Keune was ook te gast in het NPO Radio 1 programma Kennis en Co, waar zij uitgebreid over het onderzoek vertelt. Tenslotte bericht ook de website van RTL Nieuws over de vondst, zonder de onderzoekers aanvullend te hebben gesproken.

Liang Peng bij C2W over frictie tussen siliciumoppervlakken

Onlangs liet een groep UvA onderzoekers zien dat de frictie tussen twee siliciumoppervlakken vooral afhangt van de chemische bindingen die de twee oppervlakken met elkaar aangaan. Met die informatie kun je de hoeveelheid frictie controleren. C2W bericht over het onderzoek en sprak met eerste auteur Liang Peng (UvA-IoP).

Zeer veel media-aandacht voor onderzoek van Bart Hoekstra naar het effect van vuurwerk op vogels

Een nieuwe studie onder leiding van Bart Hoekstra (UvA-IBED) naar het effect van het afsteken van vuurwerk op vogels heeft veel media-aandacht gekregen binnen én buiten Nederland. Een bloemlezing.

Lotte Metz bij de Universiteit van Nederland en in het AD over de verschillende kleuren van goud

Lotte Metz (UvA-HIMS) legt in een nieuwe video van de Universiteit van Nederland uit waarom gouddeeltjes in nanovorm alle kleuren van de regenboog kunnen aannemen. Het Algemeen Dagblad en de verschillende regionale kanten uit de AD stal (oa De Stentor, Brabants Dagblad) namen de video over en publiceerden een artikel in uitgeschreven vorm.

Pim Linnebank en Mimi den Uijl in Kassa over vegan nagellak

Chemici Pim Linnebank en Mimi den Uijl (beide UvA-HIMS) gaven in consumentenprogramma Kassa op NPO1 toelichting op het verschijnsel van ‘vegan nagellak’. Wat betekenen ‘groene’ claims van nagellakfabrikanten zoals 'natuurlijk', 'plantaardig' en 'puur' precies? Het item is als losse video terug te zien via de programmawebsite.

Timothy Noël bij C2W over SuFEx-klikchemie

De onderzoeksgroep van Timothy Noël publiceerde onlangs in Nature Synthesis een overtuigende methode voor sulphur(VI) fluoride exchange klikchemie. Vakblad C2W sprak met Noël over het door hen ontwikkelde flowsysteem waarmee je sulfurylfluoride snel, veilig en efficiënt kunt koppelen aan medicijnvoorlopers, peptiden en eiwitten.