Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Erik Verlinde en Marcel Vonk over wat er gebeurt als je in een zwart gat valt

Als je in een zwart gat valt, zit je daar dan voor eeuwig in vast? Volgens een nieuwe studie mogelijk niet. Natuurkundigen Erik Verlinde en Marcel Vonk (beide UvA-IoP) geven in De Volkskrant en De Morgen commentaar.

Roos Kentie bij NH Nieuws over het belang van vogelringen

Bij NH Nieuws vertelt UvA-biologe Roos Kentie (IBED) over haar onderzoek naar de dynamiek van vogelpopulaties, waarvoor ze zilver- en mantelmeeuwen ringt.

Carsten Dominik in NRC over de oorsprong van de minimaantjes van mars

Hoe zijn de minimaantjes van Mars ontstaan? Onderzoekers uit Zürich maakten een model dat 2,7 miljard jaar heeft teruggerekend en de oorsprong van de maantjes duidt. UvA-sterrenkundige Carsten Dominik (API) geeft in NRC Handelsblad commentaar op de ontdekking.

Sera Markoff bij New Scientist over zwaarder zwart gat

Het allereerste zwarte gat dat ooit werd ontdekt blijkt flink zwaarder dan tot nu toe werd gedacht. De Nederlandse versie van New Scientist schrijft hierover; Sera Markoff (UvA-API), die betrokken was bij deze ontdekking, geeft uitleg.

C2W over bismut-onderzoek van Timothy Noël

Vakblad C2W bericht over het werk van onder meer Timothy Noël (UvA-HIMS) aan de populaire fotokatalysator bismutoxide. Deze katalysator blijkt zich anders te gedragen dan tot nu toe werd gedacht

Theo Gevers bij Nieuwsuur over deep fakes

Nieuwsuur heeft op de website een artikel over het verschijnsel deep fakes en hoe deze technologie het bedrijfsleven kan veranderen. Een van de experts die aan het woord komt is Theo Gevers (UvA-IvI).

Rivierkreeftonderzoek van UvA-biologen op Nature Today

Vakmedium Nature Today bericht over het onderzoek van UvA-IBED samen met Naturalis naar invasieve rivierkreeften.

Noor Abdulhussain bij Linda over ‘Sisters in Science’

UvA-scheikundigen Noor Abdulhussain, Mimi den Uijl en Lotte Schreuders (allen UvA-HIMS) hebben samen het Instagramaccount ‘Sisters in Science’ opgericht, om het stereotype beeld van de wetenschapper als oudere witte man te doorbreken. Maandblad Linda sprak met Abdulhussain over dit initiatief.

Supernova-nieuws van Jacco Vink in Zenit

Astronomie-magazine Zenit heeft een nieuwsbericht over het onderzoek van onder meer UvA-sterrenkundige Jacco Vink (API), waarin aanwijzingen zijn gevonden voor een bijzonder soort supernova-explosie nabij het centrum van ons Melkwegstelsel.

Veel aandacht voor ijs-onderzoek Daniel Bonn

Hoe kan het dat ijs glad is? Dit raadsel houdt natuurkundigen al meer dan een eeuw bezig. UvA-natuurkundige Daniel Bonn (IoP) vond met zijn team de oplossing. Het nieuws over zijn onderzoek kwam uit in de week dat in Nederland de schaatskoorts toesloeg, dus berichtten veel media erover. Een bloemlezing.

Masterstudente Marwa Ahmed wint landelijke diversiteitsaward

Masterstudent biomedische wetenschappen Marwa Ahmed heeft een Echo Award 2020 ontvangen voor haar inzet voor diversiteit op onze bètafaculteit. Universiteitskrant Folia heeft een interview met haar.

Max Welling bij AG Connect over kritiek op AI onderzoek

Stanford-hoogleraar en entrepreneur Chris Re betoogde onlangs dat het tijd wordt dat hoogleraren AI zich met andere typen onderzoek gaan bezighouden dan het tweaken en finetunen van modellen voor kunstmatige intelligentie. Vakmedium AG connect vroeg twee Nederlandse hoogleraren, waaronder Max Welling (UvA-IvI), naar hun mening over Re’s betoog.

Daniel Bonn in Trouw over aerosolen verspreidende joggers

Verspreiden joggers en wandelaars gevaarlijke aerosolen? Wat is de kans om het coronavirus op te pikken als je een buitensporter passeert? Dagblad Trouw vroeg het aan UvA-natuurkundige en aerosolenexpert Daniel Bonn (UvA-IoP).

Sera Markoff in Het Parool over zwarte gaten en haar werk met buurtkinderen

Sterrenkundige Sera Markoff (UvA-API) ontving laatste tijd prijzen voor zowel haar werk aan de allereerste foto van een zwart gat als haar inspanningen om buurtkinderen in Amsterdam Oost enthousiast te maken voor wetenschap. Het Parool had daarom dit weekend een uitgebreid interview met haar.