Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Veel media-aandacht voor RoboChem van Timothy Noel

Op 25 januari publiceerden Timothy Noel en zijn team (UvA-HIMS) in vakblad Science over een bijzondere nieuwe chemie-robot: eentje waarbij AI wordt ingezet voor de synthese van nieuwe moleculen. Het nieuwe apparaat werkt sneller en nauwkeuriger dan menselijke chemici, en kan de zoektocht naar nieuwe moleculen voor bijvoorbeeld farmaceutische toepassingen flink versnellen. Het persbericht hierover is opgepikt door tal van media; een bloemlezing.

Erik Verlinde en Marcel Vonk in De Volkskrant over de ideeën van fysicus Jonathan Oppenheim

De Britse natuurkundige Jonathan Oppenheim publiceerde onlangs een opmerkelijke theorie die, als deze blijkt te kloppen, de wereld van de fundamentele natuurkunde op z’n kop zou kunnen zetten. Met zijn ‘postquantumtheorie van klassieke zwaartekracht’ probeert hij een van de grootste problemen uit de moderne natuurkunde op te lossen: het verenigen van de algemene relativiteitstheorie van Einstein en de quantumfysica. In de Volkskrant geven onder meer UvA-fysici Erik Verlinde en Marcel Vonk commentaar op deze nieuwe theorie.

Giuditta Beretta in Folia over haar promotieonderzoek

Universiteitsblad Folia heeft een interview met Giuditta Beretta (UvA-IBED) over haar promotieonderzoek naar natuurlijke bestrijding van het plaagdier trips. Zij ontdekte onder meer dat de trips Echinothrip americanus, een probleemsoort in de sierteelt van onder meer rozen en gerbera’s, met gemak een aanval van roofmijten afweert via een soort slingerende beweging met zijn achterlijf.

Henkjan Honing in Vroege Vogels over muzikaliteit van vogels

In het radioprogramma Vroege Vogels vertelde muziekcognitie-expert Henkjan Honing (UvA-ILLC) over zijn onderzoek naar de muzikaliteit van dieren, dit keer meer specifiek over vogels.

Chris Slootweg in Folia over zijn waterstofonderzoek

Waterstof wordt gezien als een van de pijlers van de transitie naar duurzame brandstoffen, maar er zijn nog allerlei hordes te overwinnen. Afgelopen oktober kwam via het Nationaal Groeifonds 18 miljoen euro vrij om onderzoek te doen naar de opslag en transport van waterstof. Chris Slootweg (UvA-HIMS) leidt een subgroep van dat project, gesubsidieerd met 5,4 miljoen euro, over specifiek de grootschalige opslag van waterstof. Universiteitsblad Folia sprak hem over zijn plannen.

Bernd Ensing in C2W over de inzet van AI voor de ontwikkeling van nieuwe materialen

In een opiniestuk in vakblad C2W beschrijft Bernd Ensing (UvA-HIMS) de snelle ontwikkelingen op het gebied van inzet van AI voor het ontwikkelen van nieuwe typen moleculen en materialen.

Het FD over de populariteit van AI-opleidingen

Dagblad FD heeft een nieuwsbericht over de toegenomen populariteit van AI-opleidingen. De UvA is een van de instellingen die in het stuk expliciet worden genoemd.

Cyriel Pennartz in Het Parool over lichttherapie bij winterdepressies

Naar aanleiding van Blue Monday heeft Het Parool een artikel over winterdepressies en het nut van lichttherapie bij dit type depressie.  Cyriel Pennartz (UvA-SILS) is een van de experts die aan het woord komt in het stuk.

Internationale aandacht voor onderzoek naar het ‘groene monster’ in Cassiopeia A

In het supernovarestant van de ontplofte ster Cassiopeia A zijn groene slierten te vinden. Een team van sterrenkundigen, waaronder Jacco Vink (UvA-API), heeft uitgezocht of dit ‘groene monster’ voor of na de supernova-explosie is ontstaan. Diverse (inter)nationale media schrijven hierover; een bloemlezing.

Zeno Geradts in Nieuwsuur over gebruik van AI door de politie

Actualiteitenprogramma Nieuwsuur bericht dat de Nederlandse politie experimenteert met gezichtsherkenningstechnologie, terwijl hier nog nauwelijks regels voor zijn. Dat verbaast deskundigen. Een van de experts die aan het woord komt in de uitzending is Zeno Geradts (UvA-IvI & NFI).