Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Henny Lamers in De Volkskrant over het mogelijk ontploffen van Betelgeuze

De ster Betelgeuze houdt al enige tijd de gemoederen van sterrenkundigen bezig, omdat er duidelijke aanwijzingen zijn dat deze reuzenster op het punt van ontploffen staat. Wanneer zal dit gebeuren, en wat merken we daar hier op aarde van? Die vragen staan centraal in een artikel in De Volkskrant over de ster. Een van de experts die erin aan het woord komt is emeritus hoogleraar Henny Lamers (UvA-API).

Jan de Boer in KIJK over nulpuntsenergie

Natuurkundigen uit Berkeley zijn er voor het eerst in geslaagd energie te halen uit een deeltje dat de laagst mogelijke energie heeft: de zogenoemde nulpuntsenergie. In een artikel in KIJK geeft Jan de Boer (UvA-IoP) commentaar op het onderzoek. Het stuk legt ook uit waarom nulpuntenergie niet, zoals sommige alternatieve websites beweren, ‘energie halen uit niets’ is.

Gadi Rothenberg bij C2W over een stabielere kobaltkatalysator

Onderzoekers van UvA-HIMS, onder leiding van Gadi Rothenberg, vonden een manier om hun kobaltkatalysator voor waterstofafgifte te beschermen tegen degradatie: flexibele, poreuze bolletjes gemaakt van garnaalafval. Vakblad C2W heeft een nieuwsbericht hierover, waarin Rothgenberg uitleg geeft over dit “vrijdagmiddagexperiment”.

Gerard Oostermeijer in Het Parool over het herstel van de Waterleidingduinen

Na jaren te zijn kaalgevreten door duizenden damherten, veert de natuur in de Amsterdamse Waterleidingduinen voorzichtig weer op. In Het Parool vertellen twee ecologen die onderzoek doen in het gebied hoe het indammen van de populatie damherten en aanleggen van enclosures hierbij heeft geholpen. Een van hen is Gerard Oostermeijer (UvA-IBED).

Kenneth Rijsdijk in het FD over het ecologisch belang van heggen

Dagblad FD heeft een artikel over hoe landschapsherstel door middel van aanleg van heggen en houtwallen boeren en natuurorganisaties samenbrengt. In het stuk komt Kenneth Rijsdijk (UvA-IBED) aan het woord over het ecologische belang van heggen.

Pim Linnebank bij RTL nieuws over droogijs

De Nederlandse arbeidsinspectie heeft een waarschuwing aangegeven dat boodschappenbezorgers moeten oppassen met droogijs in hun busjes. Dit type ijs wordt veel gebruikt om de producten in de busjes koel te houden, maar kent risico’s bij direct contact. Pim Linnebank (UvA-HIMS) vertelt in een artikel van RTL Nieuws over de eigenschappen van droogijs en hoe het wordt gebruikt in laboratoria.

Dedmer van de Waal in Folia over blauwalg in recreatieplassen

Vanuit UvA-IBED loopt momenteel een onderzoek naar de bloei van blauwalg in de Grote Plas van het gebied Delftse Hout. Folia sprak met Dedmer van de Waal (UvA-IBED & NIOO) over dit onderzoek. Hij verwacht dat door klimaatverandering we steeds vaker problemen krijgen met blauwalg in recreatieplassen.

Maarten de Rijke in De Groene Amsterdammer over AI onderzoek samen met commerciële partijen

Tijdschrift De Groene Amsterdammer heeft een uitgebreid artikel over AI onderzoeksprojecten die deels door de overheid en deels door commerciële partijen worden gefinancierd. Het stuk gaat onder meer over de spanning tussen commerciële en publieke belangen. Universiteitshoogleraar Maarten de Rijke (UvA-IvI) komt aan het woord over de publiek-private labs binnen het ICAI. Het artikel is aleen te lezen voor abonnees, maar is binnen het UvA netwerk wel te lezen via LexisNexis.

Rasa Muller in Folia over haar promotieonderzoek & wetenschapscommunicatie

Op 11 juli promoveerde natuurkundige Rasa Muller (UvA-IoP). Universiteitsblad Folia sprak met haar over haar promotieonderzoek en met name over haar inzet voor heldere wetenschapscommunicatie.

Inge Loes ten Kate in Trouw en De Volkskrant over de bouwstenen van het leven

Astrobioloog Inge Loes ten Kate (UvA-API & UU) kwam deze week in twee kranten aan het woord over de bouwstenen van het leven. In een artikel van dagblad Trouw stond de vraag centraal hoe het leven op aarde in ontstaan. De Volkskrant focuste in een achtergrondartikel op de vraag hoe het staat met de zoektocht naar buitenaards leven.

Michel Haring in De Volkskrant over het toelaten van genetisch aangepaste landbouwgewassen in de EU

DE EUI heeft de eerste stappen gezet voor toelating van teelt van genetisch gemodificeerde landbouwgewassen. De Volkskrant heeft een artikel hierover, en sprak oa met Michel Haring (UvA-SILS) die kritische kanttekeningen plaats bij de huidige ontwikkelingen.

Evangelos Kanoulas bij Kennislink over de zoekmachine van de toekomst

Hoe ziet de zoekmachine van de toekomst eruit? Kennislink legde deze vraag voor aan Evangelos Kanoulas (UvA-IvI). Hij legt uit hoe dankzij de huidige ontwikkelingen op het vlak van AI zoeken op internet straks fundamenteel zal veranderen.

Sennay Ghebreab in Trouw over algoritme

Nu het woord algoritme steeds meer doordringt in het dagelijkse taalgebruik, heeft dagblad Trouw een artikel dat uitlegt wat een algoritme eigen precies is. Een van de experts die aan het woord komt is Sennay Ghebreab (UvA-ILLC).

Maarten de Rijke en Sander Klous over de ontwikkelingen rondom Twitter

Twitter-eigenaar Elon Musk heeft diverse nieuwe veranderingen ingevoerd op het platform, waaronder een beperking van het aantal tweets dat per dag kan worden ingezien. Dit heeft ook gevolgen voor wetenschappers die data verzamelen via Twitter. Maarten de Rijke (UvA-IvI) gaat hierop in in een artikel in dagblad FD. Op nu.nl geeft Sander Klous (UvA-IvI) commentaar op de nieuwe ontwikkelingen.