Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Sander Woutersen in C2W over het wormenonderzoek van hemzelf, Antoine Deblais, Daniel Bonn en student Tess Heeremans

Sander Woutersen (UvA-HIMS) publiceerde onlangs met Antoine Deblais, Daniel Bonn (beide UvA-IoP) en student Tess Heeremans een opmerkelijk onderzoek aan wormen. Ze ontdekten dat je bepaalde wormen met chromatografie kunt scheiden op basis van lengte en activiteit. Zo kunnen ze dienen als model voor actieve polymeren. Vakblad C2W heeft aandacht voor dit onderzoek.

Noordhollands Dagblad over de benoeming van Peter Schoenmakers tot Ridder

UvA-chemicus Peter Schoenmakers (HIMS) is op 28 juni benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontving de onderscheiding vanwege zijn uitzonderlijke verdiensten op het gebied van de analytische chemie, die hem nationaal en internationaal veel erkenning opleverden. Het Noordhollands Dagblad heeft een artikel over zijn eervolle onderscheiding.

Wim Sinke in NRC over de toekomst van zonne-energie

Wim Sinke (UvA-IoP) neemt na veertig jaar zonnecelwetenschap deze maand afscheid als hoofdonderzoeker zonne-energie van TNO en hoogleraar zonne-energie aan de UvA. NRC heeft een afscheidsinterview met hem, waarin hij zijn optimisme uitspreekt over de ontwikkelingen op het vlak van zonnecel-technologie.

UvA-biologen over een nieuw ontdekte reuzenbacterie van ruim 1 cm lang

Wetenschappers hebben in de modder van een mangrovebos van het Caraïbische eiland Guadeloupe een reuzenbacterie gevonden. Met een lengte van 1 tot 2 cm is deze draadvormige bacterie zichtbaar met het blote oog, en zo’n vijfduizend keer groter dan een doorsnee bacterie. Meerdere media besteden aandacht aan deze in Science gepubliceerde vondst. In dag NRC geeft UvA-bioloog Gerard Muijzer (IBED) commentaar op de ontdekking. Bij KIJK geeft  Klaas Hellingwerf (SILS) commentaar.

Aandacht voor de podcast De Kosmos van Pannekoek op Radio 1

Het Anton Pannekoek Instituut voor sterrenkunde van de Universiteit van Amsterdam bestaat 100 jaar. Om dit te vieren is de podcast De Kosmos van Pannekoek gelanceerd, waarin de naamgever van het instituut centraal staat. Het programma De nacht van… op NPO Radio 1 sprak met wetenschapshistoricus en Pannekoek-kenner Chaokang Tai, die een prominente rol heeft in de Podcast.

Heleen Kibbelaar bij de Universiteit van Nederland en in het AD over zonnebrandcrème

Is de twijfel over de werking van zonnebrandcrèmes terecht? Volgens sommige mensen is het beter om jezelf niet in te smeren wanneer je de zon in gaat, vanwege vermeende giftige stoffen in de crèmes. De Universiteit van Nederlands nam een video hierover op met scheikundige Heleen Kibbelaar (UvA-IoP), die ook te zien is via het Algemeen Dagblad.

Daniel Kissling in Trouw over de noodzaak van ambitieuzere doelen als we de achteruitgang van biodiversiteit willen stoppen

In een recent in Science verschenen onderzoek toonde een team met onder meer Daniel Kissling en James Allan (beide UvA-IBED) aan dat als we de achteruitgang van bedreigde diersoorten willen stoppen, maar liefst 44 procent van het aardoppervlak beschermd gebied moet worden. Dagblad Trouw sprak met Kissling over hoe zelfs onze huidige meest ambitieuze doelstellingen tekort dreigen te schieten.

Samaya Nissanke in Discovery Magazine over het laatste zwaartegolven-onderzoek van LIGO

Discovery Magazine heeft een artikel over de LIGO detector in de Verenigde Staten, waarmee zwaartekrachtgolven kunnen worden waargenomen. Astrofysicus Samaya Nissanke (UvA-API) is een van de wetenschappers die vertelt over de ontdekkingen die zij en anderen met behulp van LIGO doen.

Karline Janmaat in NRC over haar onderzoek naar de intelligentie van apen

Dagblad NRC heeft een uitgebreid interview met gedragsecoloog Karline Janmaat over haar onderzoek. Centraal daarin staat de vraag: waar komt de intelligentie van primaten vandaan? De aanleiding is dat Janmaat, naast haar functie bij UvA-IBED, onlangs ook is benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Nathalie Degenaar over rondzwalkend zwart gat

Het is gitzwart, zeven keer zo zwaar als de zon, en het sjeest op 5000 lichtjaar afstand met een snelheid van ruim 150.000 kilometer per uur door het Melkwegstelsel. Antwoord: een op drift geraakt zwart gat, opgespoord met behulp van de Hubble Space Telescope.

‘Een spannende ontdekking,’ volgens Nathalie Degenaar, zelf niet betrokken bij het onderzoek.

Jan van Maarseveen over de functie van eiwitten

De functie van eiwitten hangt sterk af van hun complexe ruimtelijke structuur, zegt Jan van Maarseveen, hoogleraar organische chemie, in Trouw.

Amsterdamse natuurkundigen bouwen een atoomlaser die altijd aan kan staan

Een team van natuurkundigen van de UvA onder leiding van Florian Schreck, is er in geslaagd het moeilijke probleem van het creëren van een continu Bose-Einstein Condensaat op te lossen.

James Allan over de urgentie van de biodiversiteitscrisis

Bijna de helft van het landoppervlak van de planeet heeft extra bescherming nodig als men de biodiversiteitscrisis een halt wil toeroepen, zo heeft een studie onder leiding van James Allan uitgewezen.