Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties.

Chris Slootweg in Atlas tv over waterstofkorrels als alternatieve energiebron

Door de oorlog in Oekraïne voelen veel Europese landen de urgentie om over te schakelen op andere energiebronnen dan gas sterker dan ooit. Waterstof is een van die mogelijke alternatieve energiebronnen. In het populair-wetenschappelijke televisieprogramma Atlas vertelt UvA-chemicus Chris Slootweg (UvA-HIMS) over de mogelijkheden van waterstof als brandstof, met speciale aandacht voor waterstof in korrelvorm. De uitzending is terug te zien via NPO Start; het item begint rond 29:20.

Gert-Jan Gruter in Trouw over polyester sportshirts

Dagblad Trouw heeft een serie artikelen over hoe sport en duurzaamheid vaak op gespannen voet met elkaar leven. Het vierde artikel in de serie draait om sportshirts, die vaak van polyester zijn gemaakt. Hoe milieuvriendelijk zijn dit soort shirts? Chemicus en expert op het gebeid van plastics Gert-Jan Gruter (UvA-HIMS) gaat hier uitgebreid op in.

Alejandra Castro in New Scientist NL over quantumzwaartekracht

De Nederlandse editie van het tijdschrift New Scientist heeft een artikel over nieuwe theoretisch ideeën rondom quantumzwaartekracht. UvA-natuurkundige Alejandra Castro (UvA-IoP) geeft commentaar.

Aandacht in vakmedia voor lancering Quantum Application Lab

Op 23 maart is het Quantum Application Lab gelanceerd, een gezamenlijk initiatief van UvA, het Centrum Wiskunde & Informatica, TNO, SURF, TU Delft, het eScience Center en IBM Quantum. Met het lab maken de initiatiefnemers infrastructuur en kennis beschikbaar voor organisaties die de voordelen van quantum computing willen verkennen. Diverse vakmedia besteden aandacht aan de lancering.

25 maart, Techzine

28 maart, EngineersOnline

28 maart, Computable

C2W over de ERC Consolidator grant voor Timothy Noël

Chemicus Timothy Noël (UvA-HIMS) ontvangt een ERC Consolidator grant voor zijn onderzoek op het vlak van flowchemie. Vakmedium C2W bericht hierover, en haalt de blogpost van Noël aan waarin deze beschrijft wat er zoal komt kijken bij het aanvragen van grote grants.

Emerce of nieuw lab van de UvA met Bosch

Vakmedium Emerce bericht over het nieuwe publiek-private onderzoekslab dat de UvA vanuit ICAI aangaat met de industriële partner Bosch. Het lab zal worden geleid door de Jan-Willem van de Meent en Theo Gevers (beide UvA-IvI).

Daniel Bonn bij Quest over drijfzand

Wat is drijfzand, en wat moet je doen als je er onverhoopt en keer in terecht komt? UvA-natuurkundige Daniel Bonn (UvA-IoP) geeft uitleg bij het populair-wetenschappelijke tijdschrift Quest.

Internationale aandacht voor onderzoek naar tumorbehandeling met nanodeeltjes van Yansong Feng en Hong Zhang

Promovendus Yansong Feng (UvA-HIMS) heeft onder supervisie van Hong Zhang (ook UvA-HIMS) nanodeeltjes ontwikkeld die kunnen worden gebruikt om diep in het lichaam gelegen tumoren te behandelen met een combinatie van fotodynamische therapie en bestraling. Vakmedia bioengineer.org en engineeringnet.be schrijven over dit onderzoek.

Arian van Asten bij Kennislink en C2W over forensische chemie

De populairwetenschappelijke website Kennislink heeft een artikel over de rol van chemische analyses bij forensisch onderzoek. Een van de experts die aan het woord komt is hoogleraar forensische chemie Arian van Asten (UvA-HIMS). Hij vertelt onder meer over nieuwe technieken om te kijken of een dader mogelijk drugs heeft gebruikt. Het analyseren en opsporen van mogelijke drugs is ook het ontwerp van een nieuwsbericht dat eveneens deze week verscheen bij vakblad C2W, naar aanleiding van recent verschenen onderzoek van Van Asten.

Huib Bakker in NRC over de kleuren op zeepbellen

In de rubriek Alledaagse Wetenschap besteedt dagblad NRC deze week aandacht aan de vraag waar de kleuren op een zeepbel vandaan komen, en waarom ze na verloop van tijd naar beneden zakken. Chemicus Huib Bakker (UvA-HIMS & directeur AMOLF) geeft het antwoord.

Sander Bohté bij Bits & Chips over hoe inspiratie uit het menselijk brein AI meer energie-efficiënt kan maken

In vakmedium Bits & Chips vertelt Sander Bohté (UvA-SILS en CWI) hoe zij en zijn collega’s een techniek ontwikkelden om AI energie-efficiënter te maken die is geinspireerd op de werking van het menselijke brein.

Veel internationale aandacht voor neutronenster-onderzoek van Nathalie Degenaar

Een nieuwe studie in Nature van onder meer Nathalie Degenaar (UvA-API) die beschrijft hoe een neutronenster een naburige ster ‘opeet’ krijgt veel aandacht in de internationale media. Een bloemlezing.

Veel internationale media-aandacht voor onderzoek Kenzie Nimmo en Jason Hessels naar radioflitsen uit sterrenstelsel M81

In twee publicaties in respectievelijk Nature en Nature Astronomy beschrijft een internationaal team van sterrenkundigen de mogelijke herkomst van radioflitsen uit het nabije sterrenstelsel M81. Hun hypothese is dat de bron van deze radioflitsen een zogenoemde magnetar is, een neutronenster met een uitzonderlijk sterk magnetisch veld. Internationaal schrijven tal van media over dit nieuwe onderzoek. UvA-astronoom Kenzie Nimmo (UvA-API) was een van de teamleiders, en wordt in veel media gequote. Teamlid Jason Hessels (UvA-API) sprak met andere media. Een kleine bloemlezing.

Ben Martin in Trouw over zijn onderzoek naar het gedrag van roofvissen en hun prooi

UvA-bioloog Ben Martin (UvA-IBED) heeft recent een NWO subsidie gekregen om te bestuderen hoe kleinere vissen proberen te ontkomen aan roofvissen. Trouw sprak uitgebreid met hem over zijn werk. Hoewel Martin nu naar vissen gaat kijken, is het doel om een breder model te ontwikkelen over predator-prooi gedrag.