De Faculteit der Rechtsgeleerdheid was één van de vijf faculteiten waarmee de UvA in 1877 van start ging. Hoewel de rechtenfaculteit tegenwoordig gevestigd is op Roeterseiland was die bijna 140 jaar lang gehuisvest in de Oudemanhuispoort. Lees meer over onze historie.
Het beeld van Minerva in de hal van gebouw REC A.

Minerva is terug

Nadat de hele rechtenfaculteit van de Oudemanhuispoort was verhuisd naar het nieuwe gebouw op de Roeterseilandcampus misten zowel de studenten als het personeel het standbeeld van Minerva. In de Oudemanhuispoort stond het op de binnenplaats.

Uiteindelijk had de verhuizing van het beeld flink wat voeten in de aarde. De gietvloer moest eerst worden getest om te zien of deze het beeld en sokkel wel konden dragen. De sokkel weegt 2.000 kilo, en het beeld zelf 1.600 kilo. Minerva heeft inmiddels een prominente plek gekregen in de hal van de faculteit.

Wandeling door de Oudemanhuispoort

Oud-decaan Edgar du Perron wandelt door de ontmantelde Oudemanhuispoort, een gebouw waar hij meer dan twintig jaar werkte. De juridische faculteit, die er al zat sinds het ontstaan van de universiteit, huist sinds deze maand op het Roeterseiland. ‘Dit is toch mijn huis geweest.’

Bekijk de video op YouTube

Onthulling portret Derkje Hazewinkel
Portretschilderes Irma Braat met het door haar geschilderde portret.

Portret vrouwelijke decaan

De rechtenfaculteit heeft in 2018 een portret van voormalig hoogleraar Strafrecht Derkje Hazewinkel-Suringa onthuld in de faculteitskamer. Het was eerste stap naar meer zichtbaarheid van vrouwelijke wetenschappers die van groot belang zijn geweest voor de rechtswetenschap.

Nadat Hazewinkel-Suringa hoogleraar was geworden, werd ze in 1939 ook nog decaan van de rechtenfaculteit, als eerste vrouwelijke decaan van de UvA. In 1942 diende Hazewinkel-Suringa het voorstel in om de universiteit te sluiten nadat Joodse hoogleraren werden ontslagen. Dit voorstel werd echter niet aangenomen, en Hazewinkel werd ontslagen. Na de oorlog pakte ze haar functie weer op. In 1959 ging ze met emeritaat.

Roeterseiland

Vanaf eind 2017 is de Faculteit der Rechtsgeleerdheid verhuisd naar gebouw REC A op het Roeterseiland, gelegen aan en vlak bij de Roeterstraat in het centrum van Amsterdam. Het Roeterseiland is vernoemd naar Hendrik Roeters (1617-1699). Roeters was eerst schepen en in 1673 schout van de stad Amsterdam en bezat het eiland in die tijd. De Roetersstraat, die het eiland kruist, is aangelegd op de in 1873 gedempte Roetersburgwal.

De Roeterseilandcampus is de thuisbasis van de faculteiten Economie en Bedrijfskunde, Maatschappij en Gedragswetenschappen en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. In REC A vind je o.a. een dertig meter hoog kunstwerk van Barbara Broekman waarin zij de ontwikkeling van de rechtspraak laat zien aan de hand van duizend jaar westerse kunst. Dit kunstwerk bestrijkt alle verdiepingen en bevindt zich voor de liften.

Bekijk een video op YouTube over Roeterseiland