'Ik koos voor de studie Cognition, Language and Communication omdat ik erg geïnteresseerd was in taal en hoe het leren en gebruiken van taal werkt in de hersenen. Ik wilde mij niet richten op slechts één taal, dus koos ik voor de studie waarin taal, communicatie, maar ook vooral cognitie en onderzoek samenkomen.'
'De studie onderscheidt zich doordat er geen andere bacheloropleiding is in Nederland die deze (en meer!) vakgebieden op een interdisciplinaire manier combineert. Ik koos ervoor om vakken te volgen van taalwetenschap, maar mijn medestudenten volgden onder andere vakken in de richting van filosofie, kunstmatige intelligentie, psychobiologie en zelfs muziekwetenschap. De focus in de opleiding ligt op het uitvoeren van onderzoek. Doordat je regelmatig onderzoeksprojecten uitvoert krijg je steeds meer onderzoeksvaardigheden.'
'Ik werk inmiddels al twee jaar bij Het ABC in Amsterdam, een onderwijsadviesbureau. Vanuit mijn rol als Onderwijsadviseur Taal kom ik op veel scholen om trainingen en workshops te geven aan schoolteams, bijvoorbeeld op het gebied van effectief begrijpend leesonderwijs of meertaligheid. Ook begeleid ik groepjes leerlingen in het basisonderwijs en studenten op het mbo die wat extra ondersteuning op het gebied van taal kunnen gebruiken.
'Bij Cognition, Language and Communication heb ik veel ervaring opgedaan met onderzoek uitvoeren, waardoor ik nu met een kritische blik naar mijn werk kan kijken. Ook hebben we altijd veel geoefend met presenteren en deze vaardigheid zet ik wekelijks in tijdens mijn werk als trainer. Wat betreft opgedane kennis heb ik vooral veel gehad aan de vakken taalwetenschap, over bijvoorbeeld meertaligheid en hoe kinderen taal leren.'
Je leert kritisch na te denken en gecontroleerd en gestructureerd te werk gaan; hele handige vaardigheden in welk beroep dan ook!
'Vooraf was ik mij niet altijd bewust van hoeveel onderzoek er bij de opleiding komt kijken. Van tevoren leek mij dat geen onderdeel dat mij erg zou aanspreken en hoewel ik in mijn dagelijkse praktijk niet veel meer met onderzoek te maken heb, ervaar ik het nog altijd als een nuttige vaardigheid om op een wetenschappelijke manier naar een vraagstuk te kunnen kijken. Je leert er onder andere kritisch na te denken en gecontroleerd en gestructureerd te werk gaan; hele handige vaardigheden in welk beroep dan ook!'
'Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie en ik ben achteraf gezien heel blij met de ervaring die ik heb opgedaan in bijvoorbeeld mijn (bij)baan als huiswerkbegeleider en kinderoppas.'
'Met mijn middelbare schooldiploma op zak verhuisde ik van een klein Brabants stadje naar de hoofdstad, best een overgang! Ik moest erg wennen aan de drukte in de stad, de lange afstanden tussen locaties en de overdaad aan leuke plekken en activiteiten die ik wilde bezoeken (de term FOMO bestond toen nog niet, maar omschrijft wel het beste wat mijn gevoel was). In de loop der tijd voelde ik mij steeds meer thuis in Amsterdam en inmiddels kan ik die chaos en het feit dat er "altijd wat te doen is" juist enorm waarderen. Voorlopig wil ik hier niet weg!'