Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Communicatiewetenschap
Vergelijk

Studieprogramma

Welke invloed oefenen communicatie en samenleving op elkaar uit? Die vraag staat centraal in de bachelor Communicatiewetenschap. Je bestudeert media en de effecten van mediagebruik op mens en samenleving door middel van verschillende onderzoeksmethoden en theorieën. Dit doe je vanuit verschillende invalshoeken, zoals de politiek, het bedrijfsleven, entertainment, marketing, en gezondheidscommunicatie. Bekijk hieronder de vakken die je tijdens de bachelor zult volgen.

Overzicht per jaar

  • Jaar 1

    In het eerste studiejaar maak je kennis met de belangrijkste theorieën binnen de Communicatiewetenschap. Door middel van o.a. het lezen en bespreken van literatuur en het doen van individuele -en groepsopdrachten, leer je deze theorieën te begrijpen en toe te passen op de actualiteit. Daarnaast krijg je les in statistiek en onderzoeksvaardigheden en maak je kennis met een aantal inhoudelijke vakken, waaronder de domeinvakken Corporate Communicatie en Entertainment Communicatie. 

  • Jaar 2

    In het tweede studiejaar breid je je kennis en vaardigheden die je in het eerste jaar hebt opgedaan verder uit. Ook verdiep je je verder in de statistiek, bijvoorbeeld statische modellen, en werk je aan je onderzoekvaardigheden, bijvoorbeeld kwalitatief onderzoek, die je zult toepassen in verscheidene (groeps-)projecten. Je volgt dit jaar de domeinvakken Persuasieve Communicatie en Politieke Communicatie en Journalistiek. In het tweede semester van dit jaar zal je de vrijheid krijgen om je blik te verruimen door middel van de keuzeruimte. 

  • Jaar 3

    In het derde studiejaar zal je je verworven kennis in de praktijk toepassen tijdens een stage. Dit kan bij een bedrijf zijn in Nederland, maar je kunt er ook voor kiezen om je stage in het buitenland te doen. In het tweede semester zal je je focussen op het uitvoeren van het afstudeerproject. Dit is het moment waarop je alle kennis die je afgelopen jaren hebt opgedaan samenbrengt in een eigen onderzoek. Naast de stage en het afstudeerproject volg je ook nog een aantal andere vakken, waaronder twee topics naar keuze. 

     

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Inleiding Communicatiewetenschap
    1—2
    12
  • Methoden van Communicatieonderzoek en Statistiek
    1—2
    12
  • Onderzoekspracticum I: Survey
    ???studyprogramme .period??? 3
    6
  • Corporate Communicatie
    ???studyprogramme .period??? 4
    6
  • Medialandschap
    ???studyprogramme .period??? 4
    6
  • Entertainment Communicatie
    ???studyprogramme .period??? 5
    6
  • Wetenschapsfilosofie en Methodologie
    ???studyprogramme .period??? 5
    6
  • Onderzoekspracticum II: Inhoudsanalyse
    ???studyprogramme .period??? 6
    6
  • Tutoraat
    1—6
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Persuasieve Communicatie
    ???studyprogramme .period??? 1
    6
  • Statische Modellen van Communicatieonderzoek
    ???studyprogramme .period??? 1
    6
  • Politieke Communicatie en Journalistiek
    ???studyprogramme .period??? 2
    6
  • Kwalitatief Onderzoek
    ???studyprogramme .period??? 2
    6
  • Onderzoekspracticum III: Experiment
    ???studyprogramme .period??? 3
    6
  • Vrije keuze
    4—6
    30
  • Tutoraat
    1—6
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Communicatie Advies en Onderzoek in de Praktijk (CAOP)
    ???studyprogramme .period??? 1
    6
  • Communicatie Ethiek (CE)**
    ???studyprogramme .period??? 2
    6
  • Stage Communicatiewetenschap
    1—3
    16
  • Gebonden keuze: Topics
    4—5
    12
  • Gebonden keuze: Afstudeerproject
    4—6
    18
  • Tutoraat
    1—6
    2
Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.

Extra mogelijkheden

  • Honoursprogramma 

    Wil je meer uitdaging tijdens je studie? In het honoursprogramma, dat in jaar 2 van start gaat, volg je extra vakken, zowel binnen als buiten je eigen bacheloropleiding. Je verdiept én verbreedt je leerstof. Het programma bestaat uit 30 studiepunten en volg je bovenop je gewone onderwijs. Ieder honoursprogramma bestaat uit vakken bij je eigen bachelor én uit interdisciplinaire honoursvakken die elders zijn georganiseerd. Na afronding van het programme ontvang je een Honours certificaat. 

  • Uitwisseling 

    De UvA heeft met meer dan 100 universiteiten uitwisselings- en samenwerkingsprogramma’s. Een buitenlandervaring brengt je veel kennis van een andere taal, cultuur en land. Een onmisbare ervaring die we zeker aanraden. 

    NB: je kunt pas deelnemen aan een uitwisseling in je derde studiejaar. Dat betekent dat je jouw modules moet omwisselen en je stage of afstudeerproject in het tweede studiejaar moet volgen. 

  • Keuzeruimte en minor 

    Je kunt een aantal vakken zelf kiezen en/of een minor doen. Een minor is een samenhangend programma van een half jaar (30 studiepunten) buiten je eigen opleiding. Zo verdiep je je verder in een onderwerp of verbreed je je kennis juist. Studenten Communicatiewetenschap worden vooral aangemoedigd de minor Communication in the Digital Society te volgen, waarin je je kan verdiepen in hoe digitale technologieën onze manier van leren, werken, vermaak, en sociale connectie beïnvloeden. Ook hou je je in deze minor bezig met theorieën en ethische vraagstukken die relevant zijn voor hoe we onze digitale samenleving inrichten. Verder leer je de basisprincipes van de programmeertaal Python voor data-analyse, een vaardigheid die zowel in het bedrijfsleven als in de academische wereld steeds belangrijker wordt. 

  • Stage

    Communicatiewetenschap is een van de weinige universitaire studies die een stage aanbiedt als vast onderdeel van het studieprogramma. Tijdens deze periode zal je als stagiair aan de slag gaan bij een bedrijf naar keuze binnen de communicatiebranche. Een stage is de uitgelezen mogelijkheid om je verworven kennis in de praktijk toe te passen, maar ook om kennis uit de praktijk te halen. Hiermee is de stage een waardevolle manier om jezelf klaar te stomen voor het begin van je carrière. 

"Je kunt de helft van je studie eigenlijk zelf indelen."

vertelt Nikki Dekker, derdejaars student Communicatiewetenschap.

Studielast

Je hebt een beperkt aantal uren hoorcolleges, de nadruk ligt vanaf het eerste jaar al sterk op samen met medestudenten in werkgroepen aan uitdagende opdrachten werken. Tijdens deze werkgroepen zal je de kennis uit de literatuur en de hoorcolleges toepassen op praktijkzaken en actualiteiten. Naast de hoorcolleges en de wergroepen zal je ook zelfstandig de literatuur bestuderen en opdrachten maken. De meeste vakken worden geëvalueerd met één of meerdere toetsen. Dit is meestal een schriftelijk examen, maar het kan ook een essay, een rapport of een presentatie zijn. 

  • Hoorcollege: 4 uur per week
  • Werkgroepen: 12-14 uur per week
  • Zelfstudie: 25-30 uur per week
     

Engelstalige track

De bachelor Communicatiewetenschap wordt ook aangeboden in het Engels. Het programma van beide bachelors is hetzelfde, maar bij de Engelstalige bachelor studeer je samen met studenten van over de hele wereld. Interesse? Kijk dan vooral verder! 

Voor hbo'ers

Wil je na je hbo-opleiding door met een master Communicatiewetenschap aan de UvA? Volg dan eerst een deel van ons bachelorprogramma.