Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bij Future Planet Studies staat elk semester een andere uitdaging rondom duurzaamheid centraal. In jaar 1 zijn dit ‘Klimaat en Energie’ en ‘Kwaliteit van Leven’. Halverwege jaar 1, kies je een specialisatie voor jaar 2 en jaar 3. Je kunt kiezen tussen ‘Future Earth’ (natuurwetenschappen) en ‘Future Society’ (sociale wetenschappen). In jaar twee volg je vakken die zich binnen deze specialisatie focussen op de uitdagingen rondom voedsel en water. Zowel in jaar 2 als in jaar 3 volg je ook gezamenlijke vakken waarbij de specialisatierichtingen gecombineerd worden. Beide specialisaties zijn toegankelijk voor alle middelbare school profielen.
  • Jaar 1

    Semester 1: Thema Klimaat en Energie

    Tijdens het eerste semester staan uitdagingen rondom het klimaat en energie centraal. Je behandelt de achtergrondprocessen van ‘systeem aarde’ en het klimaat om veranderingen daarin te begrijpen. Daarnaast, leer je over de rechtstaat en hoe het komt dat het moeilijk is om keuzes te maken binnen de politiek en samenleving. Bij het vak ‘Energietransities’ start je met een inleidende excursie naar de bruinkoolgroeves in Garzweiler, Duitsland. Daarna doe je onderzoek naar de kansen en obstakels van verschillende energiebronnen door samen met je groepje de economische, politieke, technische en ecologische perspectieven te analyseren.

    Semester 2: Thema Kwaliteit van Leven

    In het tweede semester staat het thema 'Kwaliteit van leven' centraal. Je behandelt daarbij vragen als: wat is eigenlijk kwaliteit van leven, en wie bepaalt dat? Wat zijn de relaties tussen mens en natuur, wat voor conflicten kunnen er ontstaan en wat voor effect heeft dit op de ervaring van kwaliteit van leven? Je kijkt vanuit zowel de sociaal- als natuurwetenschappelijke kant naar deze processen. Je voert bijvoorbeeld stakeholderdialoog uit waarin je probeert een actueel mens natuurconflict op te lossen. Bij 'Virtual Globe – Environmental Hazards' leer je met behulp van Google Earth inzicht te krijgen in patronen en veranderingsprocessen aan het aardoppervlak. Aan het eind van het jaar voer je bij Quality of Life Research een eigen onderzoek uit binnen het thema Kwaliteit van Leven.

    Bekijk de Studiegids voor een uitgebreide vakomschrijving​​​​​​.

  • Jaar 2

    Naast het kernprogramma start je in jaar twee meteen met je gekozen specialisatie (major), deze volg je de rest van je studie en is van invloed op je masterkeuze. Je kan kiezen uit één van de twee specialisatierichtingen:

    1. Future Earth: een natuurwetenschappelijke (bèta) major waarin je kennis vanuit aardwetenschappen, biologie en chemie combineert. Je verdiept je in de relatie tussen planten en bodems, die belangrijk zijn voor de kwaliteit van ecosystemen. Vervolgens kijk je aan de hand van satellietbeelden naar de veranderingen in landgebruik op grote schaal. In semester 2 pas je bij het vak ‘Desertification’ deze kennis toe tijdens je veldwerk in Spanje. Je doet hierbij onderzoek naar de oorzaak, gevolgen en mogelijke oplossing van verwoestijning.
    2. Future Society: een sociaalwetenschappelijke (gamma) major waarin je kennis vanuit sociale geografie, planologie en politicologie combineert. In semester 1 ligt de focus op duurzame voedselsystemen. Bij ‘Food and the City’ onderzoek je de kansen van een alternatief voedselnetwerk in Amsterdam. In semester 2 staat het onderwerp ‘milieurechtvaardigheid’ centraal; je leert over de de verdeling van kosten en baten van lokale en wereldwijde milieuproblematiek. Je gaat op excursie naar de Lutkemeerpolder waar vraagstukken rondom rechtvaardigheid, klimaatactivisme en stedelijke ontwikkeling samenkomen. 

    Binnen het kernprogramma volg je twee projectvakken gerelateerd aan de uitdaging rondom ‘voedsel’ en ‘water’. Je werkt samen met medestudenten van beide majoren om een oplossing te ontwikkelen voor een probleem binnen het voedselsysteem. Het tweede project richt zich op de ontwikkeling van toekomstscenario’s waarbij een vraagstuk rondom water centraal staat.

  • Jaar 3

    Jaar drie start met een semester vrije keuzeruimte. Hierin zijn meerdere opties mogelijk:

    • Het volgen van een minor (een vast programma van 30 ECTS) aan de UvA of een andere universiteit
    • Het volgen van losse keuzevakken (samen 30 ECTS)
    • Studeren in het buitenland

    Semester 2 start met het ‘Future Planet Project’, waarbij je samen met je medestudenten aan de slag gaat met een zelfgekozen interdisciplinair thema. Je levert vanuit je eigen specialisatie een inhoudelijke bijdrage aan het onderzoeksproject dat jullie gezamenlijk uitvoeren. Daarna sluit je de bachelor af met je afstudeerscriptie binnen je major. Zo kun je bij FE meewerken aan een lopend onderzoek en bij FS is er de mogelijkheid om voedsel- en waterproblematiek in Sri Lanka te onderzoeken.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Toekomstige Uitdagingen, Innovatieve Oplossingen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Bij Toekomstige Uitdagingen, Innovatieve Oplossingen leer je actuele en complexe uitdagingen rondom het klimaat en duurzaamheid te begrijpen. In dit vak schrijf je je eerste wetenschappelijke paper over een zelfgekozen onderwerp dat past binnen Future Planet Studies. Door middel van literatuuronderzoek en systeemdenken leer je een complex probleem beter te begrijpen.

  • Toekomstperspectief voor de Samenleving
    Blok 1
    6

    Het vak Toekomstperspectief voor de Samenleving introduceert de sociaalwetenschappelijke aspecten van mondiale milieuvraagstukken. De relatie tussen de wetenschap, politiek en maatschappij staat hierbij centraal. Door deze relatie te analyseren, leer je hoe transities vorm krijgen, hoe politieke keuzes gemaakt worden én wat voor impact deze keuzes hebben op de samenleving.

  • Klimaatverandering & Zeespiegelstijging
    Blok 2
    6

    Bij Klimaatverandering & Zeespiegelstijging staan de werking van het klimaat op aarde, klimaatveranderingen op verschillende tijdschalen, en de consequenties voor de zeespiegel centraal. Je leert onderliggende natuurkundige principes en gaat aan de slag met het modelleren van temperatuurstijging, veranderingen in het neerslagregime, en de frequentie van extreem weer.

  • Toekomstperspectief voor de Aarde
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Het vak Toekomstperspectief voor de Aarde introduceert de geologische, chemische en biologische aspecten van wereldwijde milieuvraagstukken. Centraal staan vier thema’s: 1) de aardkorst; grondstoffen voor het leven, 2) het leven; oorsprong en energetische processen, 3) gevolgen van klimaatsverandering en 4) bedreigingen voor soorten. Deze vier grote thema’s komen terug in de hoorcolleges van verschillende gastsprekers. Je sluit het vak af met een tentamen en een biodiversiteitsopdracht over de stad Amsterdam.

  • Energietransities
    Blok 3
    6

    Het centrale thema binnen het vak Energietransities is de winning en het gebruik van een vijftal energiebronnen: 1) steenkolencentrales, 2) windmolenparken, 3) aardgascentrales, 4) kerncentrales en 5) zonne-energie. Samen met je groep onderzoek je één van de energiebronnen vanuit verschillende disciplines. Daarnaast, ga je op excursie naar de bruinkoolgroeven in Garzweiler, Duitsland en leer je over de impact hiervan op de omgeving.

  • Kwaliteit van Leven
    Blok 4
    Blok 5
    6

    Tijdens dit vak verdiep je je in het belang van de fysieke en sociale omgeving voor onze kwaliteit van leven. Als we het hebben over kwaliteit van leven, op welke kwaliteit(en) doelen we dan? Wat voor afwegingen spelen hier een rol en tegen wat voor dilemma’s lopen we aan wanneer we die kwaliteit willen bevorderen? Tijdens dit vak leer je mens-natuurconflicten te begrijpen vanuit sociaal geografische thema’s zoals milieurechtvaardigheid.

  • Inleiding Milieueconomie
    Blok 4
    6

    Bij Inleiding Milieueconomie leer je het economische perspectief van mondiale milieuvraagstukken kennen. Het vak focust op het kapitalisme als economische systeem, waarna verschillende theorieën besproken worden over hoe en wanneer dit systeem milieuvervuiling veroorzaakt. Daarnaast wordt een toekomstperspectief gegeven middels zogeheten klimaateconomie.

  • Virtual Globe - Environmental Hazards
    Blok 5
    6

    Het vak Virtual Globe – Environmental Hazards geeft je een inzicht in de patronen van natuurgevaren. Om toekomstige gevaren te voorspellen en voorkomen, is het nodig om een begrip te hebben van de verspreiding, frequentie, snelheid en impact van processen aan het aardoppervlak. Hiervoor leer je gebruik te maken van het programma Google Earth Pro en doe je kennis op over gebeurtenissen zijn zoals vulkaanuitbarstingen, tsunami's, overstromingen, aardverschuivingen en lawines.

  • Verzamelen, Visualiseren & Analyseren
    Blok 4
    Blok 5
    6

    Bij Verzamelen, Visualiseren & Analyseren maak je kennis met het software programma ‘R-studio’ door het uitvoeren van algemene berekeningen, eenvoudige dataverwerking, datavisualisaties en statistische analyses. De theorie van beschrijvende en toetsende statistiek wordt geïntroduceerd via de SOWISO leeromgeving, besproken in hoorcolleges en toegepast op concrete opdrachten in werkcolleges.

  • Quality of Life Research
    Blok 6
    6

    In het vak ‘Quality of Life Research’ voer je in groepsverband een onderzoek uit naar een thema binnen kwaliteit van leven. Door interviews en enquêtes af te nemen krijg je inzicht in de ervaringen van burgers over thema’s zoals de aanleg van windmolenparken, maar ook het belang van biodiversiteit in de stad. Dit vak is volledig in het Engels, ter voorbereiding op jaar 2.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Philosophy of Science
    Blok 1
    3

    In this course, you reflect on science as a knowledge-generating practice. You focus on big and complicated philosophical questions at the heart of science that relate to the complexity and interdisciplinary nature of challenges that FPS looks at. The course objective is to develop some preliminary conceptual and argumentative tools to help you think through such questions carefully.

  • Reflexive Design Project
    Blok 2
    Blok 3
    6

    In Reflexive Design Project you engage with a pressing ‘wicked’ food challenge. Through the method of reflexive design thinking, you turn theory into action by designing and testing small-scale interventions to explore their potential impact. Whether successful or requiring further adjustment, each step of this process will help you better understand the complexities involved and the potential pathways to progress. This experience will prepare you to contribute meaningfully to addressing complex issues, equipping you with the skills and mindset of an impact maker and problem-solver.

  • Scenario Planning
    Blok 6
    6

    In Scenario Planning you work together to study and develop future scenario for actual sustainability challenges related to water. Complexity-based scenarios provide a rational framework for thinking about and mapping out possible futures. You develop a well-founded, complexity-based scenario in the form of a coherent and plausible story, told in words and numbers and captured in an attractive visualization, accompanied by a realistic road map in which a co-evolutionary pathway of a specific combined human and environmental system is described.

  • Plant-Soil Practical (Future Earth)
    Blok 1
    3
  • Plant-Soil Interactions in Food Production Systems (Future Earth)
    Blok 1
    6
  • Remote Sensing (Future Earth)
    Blok 2
    3
  • World Food and Ecosystems (Future Earth)
    Blok 2
    6
  • Programming in R (Future Earth)
    Blok 3
    3
  • Challenges for the Blue Planet (Future Earth)
    Blok 4
    6
  • From Data to Evidence (Future Earth)
    Blok 4
    3
  • Digital Earth (Future Earth)
    Blok 4
    3
  • Water Management (Future Earth)
    Blok 5
    6
  • Desertification (Future Earth)
    Blok 5
    6
  • Food Governance & Systemic Transformation (Future Society)
    Blok 1
    6
  • Introduction Spatial Planning (Future Society)
    Blok 1
    3
  • Food and the City (Future Society)
    Blok 2
    Blok 3
    6
  • Political Economy of Transnational Food Chains (Future Society)
    Blok 2
    6
  • Geographical Information Systems (Future Society)
    Blok 4
    6
  • Water Governance of Aquatic Resources and Evironments (Future Society)
    Blok 5
    6
  • Spatial Implications of Environmental Change (Future Society)
    Blok 4
    Blok 5
    12
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Keuzeruimte
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    30

    Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te studeren in het buitenland, Zie student.uva.nl/fps/keuze

  • Future Planet Project
    Blok 4
    6

    The Future Planet Project is designed to give you hands-on experience with the process and dynamics of conducting an interdisciplinary project. You work on pressing and often conflicting issues related to coastal developments in the Netherlands, ranging from food production, pollution, infrastructure, and flood protection to tourism and more. These complex challenges require integrated perspectives and collaborative solutions.

  • Bachelor Project Future Society/Future Earth
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    During the course of the Bachelor Project, students will apply the research skills that they have learned throughout the FPS program, as well as learn new skills for carrying out their own scientific research either within the track Future Earth or within Future Society. Within each track, students will choose their research topics from projects proposed and supervised by a(n) UvA (assistant) professor, in collaboration with one or two process supervisors.

  • Research Designs
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    6

    The Research Designs course aims to provide you with the knowledge, skills and experience to be able to independently execute a research, starting with your Bachelor Project that runs parallel to this course. And it offers the necessary scaffolding to help you compose, firstly, a research proposal and, ultimately, a final research report. More specifically, it supports you in writing your thesis which you will complete immediately following the Research Design course.

Verplicht vak
Keuzevak
Specialisatie
Extra mogelijkheden
  • Minors en keuzeruimte

    Naast het vastgestelde curriculum van Future Planet Studies kun je (extra) keuzevakken volgen. Je kunt ook een minor doen of losse keuzevakken aan de UvA.

    Met een minor kun je je tijdens de bachelor verdiepen in een specialisme binnen je eigen vakgebied of juist verbreden met kennis in ander vakgebied of een interdisciplinair thema. Je vormt hiermee je studieprogramma en bereid je voor op een master. Meer informatie over minors aan de UvA

    Keuzeruimte is er om je studie een eigen gezicht, passend bij jouw interesse, talenten en toekomstplannen te geven. Dat kan met een verblijf in het buitenland, een stage, een minor of keuzevakken uit het brede aanbod. Voor hulp bij het invullen van je keuzeruimte volgt tijdens de opleiding voorlichting van je studieadviseur.

  • Honoursprogramma

    Ben je op zoek naar een extra uitdaging? Wil je meer dan het reguliere studieprogramma van je vraagt? In aanvulling op de bachelor Future Planet Studies kun je deelnemen aan een van de honoursprogramma's van de UvA.

    Een honoursprogramma biedt je een unieke kans je breed te ontwikkelen en je te verdiepen in wetenschappelijke, maatschappelijke, culturele, filosofische en actuele thema's. Inspirerende hoogleraren en docenten verzorgen extra colleges waarin een thema vanuit een interdisciplinair perspectief wordt behandeld. Ook discussieer je met medestudenten in kleine discoursgroepen of doe je eigen onderzoek.

  • Studeren in het buitenland

    De vraagstukken waarmee je je bij Future Planet Studies bezighoudt, spelen zich wereldwijd af en daarom is internationaal denken van belang.

    We proberen je hierbij te voeden, onder meer door meteen aan het eind van het eerste semester op veldexcursie naar het buitenland te gaan. En we bieden je inspiratie in de vorm van gastlezingen door internationaal gerenommeerde experts die hun visie geven op de belangwekkende thema's van deze tijd. Dit stelt je in staat om met kopstukken uit de wetenschap, invloedrijke overheidsinstanties en innovatieve frontrunners van gedachten te wisselen. Bekende sprekers in afgelopen jaren waren o.a. : Marjan Minnesma, Robbert Dijkgraaf, Wubbo Ockels, Louise Fresco, Jan Terlouw, Ruud Koornstra, Herman Wijffels en Joris Luyendijk.

    Engelstalig studiemateriaal

    Om op internationaal niveau te kunnen denken en werken, krijg je in de loop van je studie steeds vaker te maken met Engelstalig studiemateriaal. Je begint in het eerste jaar met het lezen van boeken of artikelen in het Engels. Dan beluister je colleges van gastsprekers in het Engels. Vervolgens leer je zelf presentaties te geven en verslagen te schrijven in deze taal. Vanaf het tweede jaar is het onderwijs van Future Planet Studies in principe volledig Engelstalig.  Op die manier ben je goed voorbereid om in het derde jaar in het buitenland te gaan studeren. De bachelorfase vormt daarmee ook op dit front een mooie opstap naar een van de Engelstalige onderzoeksmasters waarin je met je bachelordiploma kunt instromen, en wellicht zelfs naar een internationale carrière.  

    Studeren in het buitenland

    Een andere mogelijkheid om internationale ervaring op te doen, is door in je specialisatiefase (het derde jaar) keuzevakken te volgen aan een buitenlandse universiteit, of een stage te lopen in het buitenland. Dit bevordert je internationale oriëntatie en helpt je om een netwerk op te bouwen dat niet stopt bij de grenzen van Nederland. 

    Meer informatie over studeren in het buitenland

  • Stage

    Tijdens je bachelor kun je je kennis in de praktijk brengen met een stage. Stages maken geen onderdeel uit van het bachelorprogramma, maar zijn zeker een nuttige toevoeging.

Studielast
  • Studiebelasting per week

    Gemiddeld heb je 16 contacturen per week. De overige 24 uur ben je bezig je voor te bereiden op de bijeenkomsten en de toetsmomenten. Bijvoorbeeld door kennisclips en webcolleges (terug) te kijken of schrijfopdrachten en presentaties te maken.

  • Onderwijsvormen

    Het onderwijsprogramma van Future Planet Studies is intensief. Docenten geven interactief college, stimuleren je tot zelfstudie, dagen je uit in werkgroepen en practica en verwachten dat je een actieve studiehouding laat zien.

    • Hoorcolleges
      Bij hoorcolleges luister je samen met de andere studenten in een auditoriumzaal naar de hoofddocent en maak je aantekeningen over de behandelde stof. De colleges zijn bij voorkeur interactief; je wordt uitgenodigd je vragen in te brengen of uitgedaagd dieper over bepaalde materie na te denken.
    • Werkgroepen
      Tijdens werkgroepen praat je met je medestudenten over gemaakte opdrachten, en wissel je onderling en met de begeleidende docenten je vragen en antwoorden uit. In de werkgroepen zit je doorgaans met niet meer dan twintig studenten.
    • Practicum
      In een practicum pas je de verworven theorie toe op praktijkvoorbeelden en leer je bijvoorbeeld modelsimulaties maken op de computer of oefen je je academische vaardigheden. Soms ga je op excursie om ervaring op te doen in de concrete praktijk. Afhankelijk van je majorkeuze ga je wellicht ook regelmatig op veldwerk of in het laboratorium aan het werk.
    • Zelfstudie
      Tijdens zelfstudie bereid je je voor op de klassikale bijeenkomsten, werkgroepen of practica. Je kunt hierbij gebruik maken van ondersteunende online onderwijsmiddelen zoals kennisclips, webcolleges, deficiëntiemodules, online quizzen en zelftoetsen. Deze staan ter beschikking via de digitale leeromgeving waar je te allen tijde toegang toe hebt.
    • Toetsing
      Alle vakken worden afgesloten met één of meerdere toetsen. Toetsen kunnen in de vorm van tussenopdrachten met een eindverslag, een presentatie, een essay of een traditioneel tentamen gegeven worden.
  • Bindend studieadvies (BSA)

    Voor alle bacheloropleidingen geldt in het eerste jaar een bindend studieadvies (BSA). Met het BSA wordt vastgesteld in hoeverre een student, aan het einde van het eerste studiejaar, daadwerkelijk de motivatie en capaciteiten bezit om te slagen in de opleiding. Het BSA is onderdeel van een reeks van maatregelen die de kans vergroten dat een student de opleiding tijdig succesvol afrondt.

    • Het eerste jaar van Future Planet Studies bestaat uit 60 studiepunten. Aan het einde van het eerste jaar moeten eerstejaars studenten minstens 48 van de 60 studiepunten hebben behaald om hun bachelor in het daaropvolgende studiejaar zonder meer voort te zetten.
    • Tijdens het eerstejaar krijgen alle eerstejaarsstudenten meerdere voorlopige studieadviezen, op basis waarvan ze tijdig actie kunnen ondernemen of besluiten om de studie te beëindigen.
    •  Studenten die een negatief BSA ontvangen, kunnen zich in het daaropvolgende studiejaar niet herinschrijven voor deze bacheloropleiding. Mocht een student door bijzondere omstandigheden, zoals ziekte of andere persoonlijke factoren, er niet in slagen het aantal benodigde studiepunten voor een positief BSA halen, dan kan bij de examencommissie bezwaar worden gemaakt tegen een negatief BSA.

     

  • Studiebegeleiding

    In het onderwijs bij Future Planet Studies word je begeleid door docenten, dit zijn vaak jonge wetenschappers die zijn afgestudeerd in een bèta- of gammadiscipline. Ze spelen een belangrijke en centrale rol in het themaonderwijs dat door de hele bachelor heen loopt.

    De junior-docenten begeleiden je bij het schrijven van papers en het uitvoeren van onderzoek en opdrachten tijdens werkgroepen en practica. Zij kunnen je ook adviseren bij je majorkeuze.

    Voor begeleiding bij andere zaken die studiebepalend kunnen zijn, kun je altijd contact opnemen met de studieadviseur. De studieadviseur houdt je studievoortgang in de gaten, biedt zonodig extra begeleiding en adviseert over de studie en het studeren.

    Met zeer specifieke vragen over de studie kun je ook nu al terecht bij de studieadviseurs van Future Planet Studies.