Joël is vanuit haar kantoor in Amsterdam samen met haar collega’s in Nederland en Brazilië dagelijks bezig met het realiseren van een herbebossingsproject in Brazilië. Zij willen de komende 30 jaar 1.7 miljard inheemse bomen planten om delen van het Amazone-regenwoud en de Cerrado-savanne te herstellen en te verbinden. Er wordt een biodiversiteitscorridor geplant die een gebied van 40 bij 2.600 kilometer weer tot leven moet wekken. De Black Jaguar Foundation is hier al tien jaar mee bezig en in 2016 zijn de eerste bomen geplant. Voor het eind van 2022 moeten dat er al een miljoen zijn, ofwel 600 hectare natuur hersteld naar het oorspronkelijke ecosysteem.

Future Planet Studies

Joël: "In mijn tussenjaar na de middelbare school las ik twee zinnetjes over Future Planet Studies en dat sprak me meteen aan. De hele studie gaat over de hedendaagse problemen van onze maatschappij die te maken hebben met natuur, klimaat en duurzaamheid. Deze problemen leer je te benaderen vanuit verschillende perspectieven en disciplines. Ik heb nooit het idee gehad dat ik aan het studeren was, zo leuk vond ik het. Toen ik net klaar was met mijn master kwam ik toevallig in contact met Ben Valks, de oprichter van de Black Jaguar Foundation. De eerste anderhalf jaar werkte ik hier als vrijwilliger en was ik daarnaast fulltime bedrijfsleider in de horeca. Nu heb ik er alweer een aantal jaar een vaste baan, en groeit de organisatie, het team en onze bomen gestaag!"

Met landeigenaren

"In het gebied waar we nu werken is grotendeels alles al ontbost en ontgonnen voor landbouw. Gelukkig heeft Brazilië een sterke milieuwet, wat veel mensen buiten Brazilië niet weten en allerminst verwachten. De wet verplicht landeigenaren om een bepaald percentage van hun grond te beschermen voor natuur. Wij gaan partnerships aan met landeigenaren en bieden de technische en financiële support om het ecosysteem te herstellen. Daarin onderscheidt dit project zich. Wij werken samen met de landeigenaren, we maken de boeren de helden en zorgen samen voor verandering. De meesten zien ook wel in dat het zo niet verder kan: het land raakt uitgeput van de landbouw en veeteelt, de rivier die door het gebied loopt staat veel lager dan vroeger en de regenseizoenen veranderen snel. Bomen en een gezond ecosysteem houden dat water juist vast."

Brazilië

"Af en toe heb ik de mogelijkheid naar Brazilië te gaan. Ik sta heel erg achter mijn werk, maar toch gaat het meer leven op het moment dat je het met je eigen ogen ziet. Toch binden we vanuit de organisatie in Brazilië met name lokale experts aan ons, met lokale kennis. Juist in de herbebossings-gebieden creëren we banen voor mensen die deze de afgelopen jaren door de automatisatie van de landbouw verloren zijn gegaan. En daarnaast proberen we vrouwen op cruciale functies te plaatsen om meer gelijkheid te creëren. Om dit alles te onderschrijven, hebben we in 2019-2020 een Green Capital Study gedaan om de ecosystem services en waarden daarbij te onderzoeken in de vorm van een Kosten en Baten analyse. Deze study heb ik vanuit de organisatie mogen begleiden."

Verschillende taken

"Mijn functie heet officieel Community Outreach Coördinator. Dit betekent dat ik ons netwerk levendig houd en veel in contact ben met sponsoren en vrijwilligers. Daarnaast geef ik presentaties op universiteiten, aan potentiele partners en op congressen. Ook denken we veel na met elkaar over de strategie van de organisatie om onze uitvoering de komende jaren op te schalen. Uiteraard houd ik me bezig met veel verschillende taken, want we hebben niet de fondsen om voor elke functie iemand in te huren. De afgelopen jaren heb ik me ook ingezet voor communicatie, website, finance en ons CRM. Gelukkig ben ik steeds meer bezig met taken die meer bij mijn opleiding passen en waar ik echt iets van leer. Alles wat we hier doen is voor die bomen daar. Dat is zo’n fijn gevoel. Ik kom hier elke dag met plezier, ook als er wat minder spannende taken op de planning staan. Ik hou van onze positieve aanpak, we denken in oplossingen en mogelijkheden, dat is dé manier om het verschil te maken. We hebben lang genoeg gewezen en gezien hoe het niet moet, laten we met een holistische en integrale aanpak wel positieve impact maken."

Sponsors

"Aan geld komen we dankzij een grote hoeveelheid partners. Individuen en bedrijven kunnen een “window” sponsoren op onze website. Dat doen we omdat we een internationale community willen opbouwen. Het project bevindt zich in Brazilië, maar is voor iedereen. Het omvat twee hele belangrijke ecosystemen die samen bijvoorbeeld zorgen voor 20 procent van de zuurstof, zijn bron voor 35 procent van onze medicijnen, filteren 30 procent van al het zoetwater, houden regencylci in stand en zijn een belangrijke koolstof opslag. Sinds afgelopen jaar kunnen mensen ook gewoon een boom doneren op onze website, waar ik me hard voor gemaakt heb, om het project tastbaarder te maken en iedereen de mogelijkheid te geven een boom te doneren (of cadeau te doen). Ik heb veel vrijheid in mijn werk, en met de achtergrond die ik heb, heb ik veel impact op de volgende stappen. Ik heb het gevoel dat het heel groot gaat worden en we steeds professioneler worden en dat wil ik heel graag meemaken."