Jorian: "Nu ik als trainee aan het werk ben bij een innovatief consultancybedrijf, merk ik pas echt dat ik met FPS een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt heb gekregen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ik, net als twee andere FPS-ers, geselecteerd ben voor een van de zeven felbegeerde traineeplekken uit het totale aantal aanmeldingen van meer dan 70 kandidaten. Vooral wat betreft kennis van verschillende disciplines, zowel sociaalmaatschappelijke als natuurwetenschappelijk van aard, en vaardigheden zoals communicatie, presentatie, stakeholdermanagement, werken in interdisciplinair verband en omgaan met complexe maatschappelijk relevante thema's."

Verbinden van verschillende talen en disciplines

"Eén van de uitgangspunten van de bachelor is om de student een brug te leren slaan tussen wetenschap en maatschappij, theorie en praktijk. Dit is precies wat ik in mijn dagelijkse werkzaamheden doe bij gemeenten, provincies, woningcorporaties, waterschappen, mainports, havenbedrijven en aannemers. Bijna allemaal hebben ze duurzaamheidsambities geformuleerd, en bijna allemaal lopen ze tegen uitdagingen aan in de realisatie daarvan. Op de route naar een circulaire economie moet ons blikveld verbreden, moeten we de samenwerking opzoeken, de relatie tussen technologie, maatschappij en milieu bewaken, en dat alles moet centen opleveren. Duurzaamheid is geen liefdadigheidswerk. Ik merk dat weinig projecten lang stand houden als er geen gezonde business case aan ten grondslag ligt.

Nu ik op posities terecht kom waar je in het middelpunt van het krachtenveld van experts staat is het van groot belang de verschillende talen die gesproken worden te verbinden. Voor een FPS'er klinkt dit als een open deur, maar mijn ervaring is dat dit een grote toegevoegde waarde is."