Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Nora Silven

Virtual Reality combineren met mentale gezondheid is interessant

Mijn afstudeerproject voor de bachelor Informatica gaat over Virtual Reality (VR) en de angststoornis ‘selectief mutisme’ bij kinderen. Kinderen met selectief mutisme ervaren moeite om te praten. Ze beheersen de taal wel, maar spreken in bepaalde sociale omgevingen niet. Denk aan praten op school of tegen vreemden. Samen met Levvel, een organisatie gericht op specialistische jeugdhulp, ontwikkel ik een VR-tool om kinderen hierbij te helpen. Ook andere bachelor- en masterstudenten en UvA-docent Rob Belleman werken hieraan mee in het Visualisation Lab. Ik ben altijd geïnteresseerd in psychologie. In dit project kan ik mijn kennis van programmeren en VR combineren.

De waarde van VR in therapie 

We ontwikkelen een VR-tool waardoor kinderen kunnen oefenen met praten in een virtuele omgeving via een VR bril. Waarom VR? Het is minder eng en laagdrempelig om te oefenen. Hier vind je een video van de VR ervaring die een kind doormaakt als het oefeningen in VR doet. In de VR-tool zit een tienstappenplan. Van die tien stappen heb ik er twee uitgewerkt en geprogrammeerd voor in de VR-tool.

Blazen met geluid 

Als eerste ben ik aan de slag gegaan met stap twee uit het stappenplan. Nadat kinderen bij stap één hebben geoefend met blazen, gaan ze bij stap twee blazen met geluid. Ze doen het geluid van de wind na. Daarvoor heb ik een kop-van-jut-spel ontwikkeld; hoe meer geluid het kind maakt, hoe hoger de score wordt. Bij kinderen werkt het goed om spelenderwijs te oefenen en te belonen. Ook stap zeven heb ik ontwikkeld. De kinderen maken daarbij de overgang van het zeggen van één woord naar het zeggen van een korte zin van twee woorden. Ik heb een tekening met een bepaalde kleur ontworpen die het kind vervolgens moet benoemen. Denk aan de ‘gele hond’ of de ‘blauwe bal’.

Aan de slag met een vraagstuk uit het werkveld 

Mijn afstudeerproject bestaat dus uit het uitdenken hoe ik het wil, de implementatie, testen draaien en evaluaties. Ik test het ook met mijn medestudenten. De focus ligt dan op de gebruiksvriendelijkheid en hoe goed het is geïmplementeerd.  Dat ik voorkennis heb over VR door mijn opleiding en al met Unity (een ontwikkelomgeving om games te bouwen) gewerkt heb, zorgt dat ik sneller de bestaande code van de VR-tool begrijp. Daardoor had ik aan het begin van het project ook wat meer zelfvertrouwen.

Mijn ideeën en ontwerpen worden straks door kinderen gebruikt 

Op dit moment is een therapeut van Levvel de VR tool aan het testen met kinderen. Bij de verdere ontwikkeling van de tool gebruikt Levvel straks ook mijn ideeën en ontwerpen. Dat is tof om terug te zien. Het is leuk om bezig te zijn met een concreet product. Ik heb hierdoor nog een beter beeld gekregen van mijn werk in de toekomst.

Hier vind je meer informatie over dit onderzoeksproject.