Interview met Alexandra Raymakers, oud-student Onderwijswetenschappen
'Uiteraard heb ik ook de nodige ervaring met onderwijs. Mijn basisschool was een traditionele Montessorischool waar ik heel veel lol had en nog meer vrijheid. Na een vmbo-advies, een jaar op een Daltonschool en wat bijlessen mocht ik naar het vwo. Hoe kan dat? Ik had op de Montessorischool nooit goed leren lezen, omdat ik er geen zin in had. Daltononderwijs met een combinatie van klassikale lessen en vrijheid om zelfstandig aan taken te werken, paste veel beter bij mij. Maar waarom werkt dat beter voor mij, en is het wel eerlijk om leerlingen zo jong naar het vmbo of vwo te sturen? Wie beslist wat je daar leert en waarom?'
'Bij de zoektocht naar een middelbare school koos ik weer voor Daltononderwijs en werd ik al snel actief in de leerlingenraad. Toen er een nieuwe rector en conrector werden aangesteld, mocht ik de belangen van leerlingen behartigen in een sollicitatiecommissie.
Daarvoor hield ik me vooral bezig met roosters, lessen, leerlingbetrokkenheid en klachten. Nu ging ik door discussies nadenken over andere onderwijsgerelateerde vragen zoals: moeten de sollicitanten ervaring hebben met Daltononderwijs, wat is Daltononderwijs en wat is het verschil met andere onderwijsmethoden, wat voor onderwijsvisie verwachten we van een rector, moet de rector contact hebben met leerlingen en hoe, wat voor onderwijskundig leiderschap willen we en hoe zien we de school over 5 jaar?
Alle vragen over onderwijstradities en methoden, de invulling van lessen, leerling-betrokkenheid, wat goed onderwijs is, onderwijskundig leiderschap en onderwijsvisie komen terug in de studie Onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.'
'Voor mij was het brede vakkenaanbod een belangrijke reden om aan de UvA te gaan studeren. Het curriculum heeft betrekking op alle niveaus die in het onderwijs een rol spelen: het microniveau met bijvoorbeeld hoe individuen leren en de middelen in een klas, het mesoniveau dat de schoolorganisatie, het curriculum en onderwijskundig leiderschap betreft, en het macroniveau dat betrekking heeft op bijvoorbeeld onderwijstradities en (inter)nationaal onderwijsbeleid.
Een ander voordeel zijn de kleine groepen. In mijn jaar zitten een stuk of tien studenten. Dit heeft tot gevolg dat colleges eigenlijk intensieve werkgroepen zijn en je veel contact hebt met je docenten. Een klein nadeel hieraan is dat het meteen wordt opgemerkt als je onvoorbereid in de les zit: je moet dus echt studeren! Verder kom je veel studenten van andere opleidingen zoals Sociologie tegen die keuzevakken bij Onderwijskunde volgen. Het is heel leuk om af en toe met iemand samen te werken met een andere achtergrond.
Bij Onderwijswetenschappen kun je natuurlijk ook keuzevakken volgen. Ik heb ervoor gekozen dit in Stockholm te doen. Dit was heel wat geregel, maar dan heb je er ook een prachtige ervaring en heel wat studiepunten bij!'
'Voordat ik aan mijn studie begon, had ik ook wel enige twijfels aan Onderwijswetenschappen. Op de middelbare school deed ik Natuur & Techniek en ik vroeg me af of een andere richting niet zonde van het werk zou zijn. Dit kan me nu niets meer schelen; ik heb gekozen wat me leuk leek en dat bevalt!
Het meest keek ik op tegen het eerste jaar, dat je volgt samen met studenten Pedagogische Wetenschappen: ik ging toch Onderwijswetenschappen studeren? Leren hoe mensen leren en ontwikkelen, en zien wat voor invloed ouders hebben op kinderen en scholen, is echter wel degelijk relevant. Nu vind ik het leuk dat ik nog af en toe met hen college heb: je leert veel mensen kennen in het eerste jaar en maakt nieuwe vrienden, je zit af en toe in een grote collegezaal en de gezamenlijke studievereniging Comenius is erg leuk voor inhoudelijke en sociale activiteiten.
Ook de afdeling, leraren en medewerkers vind ik erg leuk. Het is helemaal niet zo eng en afstandelijk als ik van een universiteit had verwacht; je kan vaak makkelijk even bij docent of studieadviseur binnenlopen voor vragen, advies of een praatje.
De vooruitzichten op een baan zijn goed voor onderwijskundestudenten. Wat ik wil, weet ik nog niet. Ik vind te veel leuk aan mijn studie! Maar een leidinggevende functie binnen een school lijkt me interessant. Of aan het werk gaan bij CITO, les geven op een hogeschool of universiteit, onderzoek doen naar kritisch of multicultureel onderwijs, en/of meewerken aan het schrijven van onderwijsbeleid.
Nog wat tips voor aankomende studenten: loop mee bij zowel Onderwijswetenschappen als Pedagogische wetenschappen, praat met studenten en ga mee op introductiekamp!'