Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
  • Birgit: "Tijdens de masteropleiding Orthopedagogiek heb ik voor mijn gevoel het meest geleerd sinds ik pedagogiek ben gaan studeren. "

    'Tijdens de masteropleiding Orthopedagogiek heb ik voor mijn gevoel het meest geleerd sinds ik pedagogiek ben gaan studeren. Dit komt waarschijnlijk doordat er tijdens het eerste semester veel les werd gegeven in werkgroepen waar veel van je werd verwacht. Hierdoor deed ik intensief mee met de opdrachten en discussies die ik erg leuk en leerzaam vond!

    Ook werd het contact met medestudenten gestimuleerd door het werken in groepjes, wat een schools maar collegiaal gevoel gaf. 

    Momenteel ben ik met mijn masterscriptie bezig en in september ga ik beginnen aan een (nog te vinden) reguliere of klinische stage. Het tweede semester behoor je eigenlijk zowel je scriptie te schrijven als een stage te lopen, maar ik heb er dus voor gekozen dit na elkaar te doen. Dat leek me leuker omdat ik dan aan beide onderdelen al mijn aandacht kon geven.

    Voor mijn scriptie doe ik mee aan het onderzoek 'De Sociale ontwikkeling van baby tot kleuter' (www.sociale-ontwikkeling.nl) waar onderzoekers als Susan Bögels, Cristina Colonnesi en Mirjana Majdandžić aan meewerken. Hier leer ik heel erg veel en heb ik onder andere contact met ouders en baby's omdat ik bij de participerende gezinnen op huisbezoek ga om taakjes met ze te doen! Deze master is voor mij de juiste keuze geweest!'

    Birgit Thomas, oud-student Orthopedagogiek

  • Josien: "Met deze stage krijg ik een breed beeld van het werkveld"

    'Ik loop stage op De Dolfijn, een basisschool voor speciaal onderwijs. Er is een kleutergroep en er zijn groepen waarin kinderen op grond van leeftijd en hulpvraag zijn ingedeeld. De basisschool is een onderdeel van het Weer Samen Naar School Samenwerkingsverband (SWV). Hierdoor loop ik ook stage op het aan de school verbonden expertisecentrum en het PAS (Punt van Aanmelding en Screening).

    Scholen kunnen bij het PAS terecht met vragen over aanmeldingen voor zorg en verwijzingstrajecten. In het PAS werken Bureau Jeugdzorg de GGD en het SWV samen om de gewenste zorg voor het kind optimaal in beeld te brengen. Het expertisecentrum biedt scholen uit de regio ondersteuning bij observatievragen, dreigende thuiszitters, trajectbemiddeling bij schoolwisseling, afstemming tussen school- en thuissituaties enzovoort. In aanvulling hierop biedt het centrum ambulante begeleiding, collegiale consultatie, School Video Interactie Begeleiding, kleuterobservaties en tijdelijke parttimeplaatsing op De Dolfijn.

    Het interessante aan deze stage vind ik het werken in een multidisciplinair team. Naast het werken als orthopedagoog, leer ik ook van de GZ-psycholoog, leerkrachten, ambulante begeleiders, maatschappelijk werkers, logopedisten etcetera. Via het PAS en het expertisecentrum blijf ik feeling houden met de "normale" ontwikkeling van kinderen, doordat ik ook reguliere basisscholen bezoek. Deze veelzijdige stage zorgt ervoor dat ik een breed beeld van het werkveld krijg en me diverse vaardigheden eigen kan maken.'

    Josien Koster, oud-student Orthopedagogiek

  • Kelly: "Ik heb gekozen voor de specialisatie Leerstoornissen"
    Kelly
    Kelly Simon, oud-student Orthopedagogiek

    'Na zeven jaar voor de klas als docent lichamelijke opvoeding had ik behoefte aan meer verdieping in kennis en vaardigheden om leerlingen beter te kunnen begeleiden. De studie Orthopedagogiek aan de UvA was voor mij de uitkomst. Mijn vooropleiding was behoorlijk praktisch. De omschakeling naar het studeren was in het begin dan ook niet makkelijk, maar doordat ik de theorie direct goed kon toepassen in de praktijk raakte ik steeds meer gemotiveerd. In het schakeljaar leerde ik naast veel kennis over stoornissen en therapieën ook academische vaardigheden. Naast hoorcolleges is het fijn dat er werkgroepen zijn waarin jouw proces beter begeleidt wordt en je vertrouwen krijgt in wat je doet.

    In de master heb ik gekozen voor de specialisatie Leerstoornissen binnen Orthopedagogiek. Alle kennis die ik in het schakeljaar had opgedaan kregen in de master steeds meer betekenis. Op de stage in de master wordt je door verschillende vakken goed voorbereidt. De vakken zijn dan ook meer gericht op de praktijk. Zo leer je bij ‘practicum diagnostiek’ hoe je diagnostisch onderzoek moet verrichten en bij ‘practicum behandeling’ probeer je een medestudent een maand lang volgens een zelfbedachte interventie van een bestaand ‘probleem’ af te helpen. Beide vakken hebben ervoor gezorgd dat ik in mijn stage goed zelfstandig aan de slag kon gaan en leerlingen kon onderzoeken en begeleiden. Tijdens het schrijven van mijn scriptie heb ik veel gehad aan het vak ‘leerkracht-leerling interactie’. Dit vak sloot goed aan bij mijn werk als docent. Doordat de hoorcolleges aan een kleine groep werden gegeven was er veel interactie met de docent mogelijk waardoor het vak erg interessant werd.

    Mijn stage op een school voor voortgezet cluster 4-onderwijs vond ik interessant en leerzaam, vooral om een keer vanuit een andere rol in de school te staan. Je merkt dan wat voor verantwoordelijkheden je hebt als orthopedagoog om een kind de zorg te geven die het nodig heeft.

    Ik heb mijn scriptie tegelijk gedaan met mijn stage en stond daarnaast nog één dag per week voor de klas. Deze combinatie was soms wel pittig. De scriptiebegeleiding was heel goed, een inspirerende docent met veel passie voor het vak, die tegelijkertijd ruimte gaf voor mijn eigen proces. Uiteindelijk heb ik mijn master binnen een jaar goed afgerond en heb ik met mijn scriptie zelfs de eerste prijs gewonnen voor de Horizon Scriptieprijs.

    Ik sta nog steeds voor de klas als docent en geniet van de interacties met leerlingen. Het aanpakken van sociaal-emotionele of leerproblemen bij individuele leerlingen zou ik graag nog meer willen doen dan ik nu als mentor al doe. Uiteindelijk zou ik graag als orthopedagoog op een school aan de slag gaan. Daarnaast wil ik dit jaar met een oud-studiegenoot de mogelijkheden voor een eigen praktijk uiteen zetten. Ik ben tijdens deze studie ook erg gemotiveerd geraakt om onderzoek uit te voeren, dus mocht er een mogelijkheid komen om me meer met onderzoek bezig te houden, dan sluit ik ook een theoretische uitdaging voor de toekomst nog niet uit. 

    Kelly Simon, oud-student Orthopedagogiek

  • Nienke: "In mijn huidige werk kan ik kinderen echt helpen"

    'Na mijn studie Orthopedagogiek, met als afstudeerrichting Onderwijsleerproblemen, ben ik aan de slag gegaan als orthopedagoge/remedial teacher bij 'Het Antwoord' in Hoorn. Dit is een particuliere instelling waar ouders vrijwillig hun kind aanmelden. De aanmeldingen die wij binnenkrijgen zijn heel divers: het kan gaan om leerproblemen/-achterstanden, sociaal-emotionele problemen, intelligentieonderzoeken, dyscalculie- of dyslexieonderzoeken, bijles aan middelbare scholieren of opvoedingsondersteuning.

    Het Antwoord is een samenwerkingsverband. Dit betekent dat iedereen binnen Het Antwoord zelfstandige is. Je kunt dus zelf je uren inplannen. Het nadeel is dat je inkomsten niet gegarandeerd zijn. De meeste collega's werken 's middags, omdat niet alle kinderen onder schooltijd mogen komen.

    Het leuke van dit werk is dat je de ontwikkeling van de meeste kinderen goed kan volgen. Je doet niet alleen onderzoek, maar begeleidt ze ook en het is fantastisch om te zien wanneer een kind groeit in zijn ontwikkeling. Dit kan betekenen dat het leerachterstanden wegwerkt, maar het kan ook betekenen dat een kind lekkerder in zijn vel gaat zitten.

    Ik heb voor deze baan gekozen naar aanleiding van mijn stage bij de Schoolbegeleidingsdienst Zaanstreek-Waterland. Tijdens deze stage heb ik veel ervaring opgedaan met testen en met het contact leggen met scholen. Ik miste echter het werkelijk kunnen helpen van de kinderen. Iets wat ik in mijn huidige werk volop kan doen!'

    Nienke Bollen, oud-student Orthopedagogiek

  • Sanne: "De contextuele benadering van Orthopedagogiek sprak mij aan"

    'Als er iets aan de hand is met een kind, is het kind niet de enige die daarmee te maken heeft. Bij Orthopedagogiek wordt ook het systeem, dus bijvoorbeeld de school en het gezin, meegenomen in de hulpverlening. Ik heb de bachelor psychologie gedaan, waarin het individu veel meer centraal staat. Toen ik op zoek ging naar een master sprak de contextuele benadering me erg aan.

    Hoe de master eruit ziet lijkt eigenlijk heel erg op ontwikkelingspsychologie, maar de invalshoek is net wat anders. Als ik kijk naar mijn stage en onderzoek, houd ik me op een net wat andere manier met de ontwikkeling van het kind bezig dan ik bij psychologie zou doen en dat vind ik heel erg leuk. Ik richt me vooral op het jonge kind.

    Mijn scriptie gaat over mannen in de kinderopvang. Dat onderwerp kwam tijdens een college aan bod en het leek me heel interessant, dus ik heb de docent die het college gaf benaderd of ik voor mijn scriptie mee kon doen aan dat onderzoek. Nu loop ik stage bij een instelling waar kinderen tussen de 0 en 7 jaar oud komen voor dagbehandeling. Ik ben erg blij dat ik een stageplek heb waarin zowel diagnostiek als behandeling naar voren komt. Het is een langere stage dan normaal, maar dat vind ik helemaal niet erg, de stage die ik nu loop had ik nooit kunnen doen in de tijd die er voor staat. Ik vind het ook fijn dat ik eerst mijn vakken en scriptie heb kunnen doen, waardoor ik me nu volledig op mijn stage kan richten. De scriptie en stage maken een groot deel uit van de master, er zijn maar vier verplichte vakken. Die bereiden je wel voor op de scriptie en stage, maar je moet ook wel zoeken naar onderwerpen en plekken die bij je passen. Dat maakt je master pas echt leuk.

    Ik heb altijd al studiegerelateerde bijbaantjes gehad, zoals oppassen of in kinderdagverblijven werken, en ik merk in mijn stage dat dat wel handig is. Het afnemen van een intelligentietest bij een driejarige moet je natuurlijk altijd even oefenen, maar het scheelt wel als je een beetje weet hoe kinderen van die leeftijd zijn. Ook heb ik een tijdje als een soort ambulant begeleider in de kinderopvang gewerkt, waar ik pedagogisch medewerkers en leidsters begeleidde bij het omgaan met kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Als orthopedagoog werk je later ook met deze mensen, wat dit ook een waardevolle ervaring maakt.

    Als orthopedagoog heb je vaak een leidinggevende positie, maar ik zou in de eerste jaren ook echt graag direct met kinderen werken. Laatst heb ik bijvoorbeeld op mijn stage een training in sociale vaardigheden gegeven aan een groepje kinderen en dat vond ik heel leuk. Als ik ergens dat soort dingen kan doen, lijkt dat me fijn.'

    Susanne Blokhuis, oud-student Orthopedagogiek