Lieve over werken met gezinnen na huiselijk geweld
Na de master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding ben ik eerst bij Jeugdbescherming Regio Amsterdam terechtgekomen. Daar heb ik bijna drie jaar gewerkt als gezinsmanager. Als eerste baan was dat een goede vuurdoop voor het werken in de jeugdzorg.
Het sloot eigenlijk niet aan op het preventieve karakter van de opleiding, want bij Jeugdbescherming kom je vaak pas in beeld als er al veel mis is gegaan. Je zit dan aan het einde van opvoedproblematiek in plaats van aan het begin.
Toch had ik veel aan de master. Door de kennis die ik had opgedaan, kon ik beter herkennen waar het was misgegaan in het gezin. En op basis daarvan kon ik gericht hulpverlening inzetten.
Sinds september 2024 werk ik als tijdelijk huisverbodcoördinator bij de Blijfgroep. Daar coördineer ik het proces nadat er een tijdelijk huisverbod is opgelegd na een incident van huiselijk geweld.
Als de politie en Veilig Thuis betrokken raken, kunnen zij in naam van de burgemeester besluiten om iemand tien dagen uit huis te plaatsen. Dan kom ik in beeld. Ik voer gesprekken met de uithuisgeplaatste én met de achterblijver, om te begrijpen wat er precies is misgegaan en wat de situatie onveilig maakt.
Tijdens die tien dagen voer ik ook een systeemgesprek met beide betrokkenen. We bespreken de dynamiek, de patronen, de onveiligheid. Samen maken we een veiligheidsplan. Waar nodig zet ik vervolgtrajecten in om de veiligheid te vergroten.
Wat ik fijn vind aan dit werk is dat ik soms juist eerder in beeld kom dan bij Jeugdbescherming. Ik spreek gezinnen die voor het eerst te maken hebben met huiselijk geweld. Daardoor is er in sommige gevallen nog ruimte om samen te kijken welke kleine of grote veranderingen zij kunnen doorvoeren om escalatie te voorkomen.
De kennis uit de master is daarbij heel waardevol. Ik werk namelijk nog steeds met gezinnen. Mijn ervaring en kennis rondom opvoedingsproblemen helpen om gedrag te normaliseren, te erkennen en om praktische tips te geven. Bijvoorbeeld over hoe ouders zich beter kunnen inleven in de belevingswereld van hun kind.
Het normaliseren van opvoedproblemen, kennis geven over de impact op kinderen en laten zien welke andere opvoedmogelijkheden er zijn: dat zijn allemaal dingen die ik in de master heb geleerd en die ik dagelijks toepas.