Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In een kleine, hechte klas werk je aan actuele pedagogische vraagstukken. Je leert op wetenschappelijk onderbouwde wijze opvoedsituaties te analyseren, en ontwikkelt en evalueert zelf interventies binnen de context van preventieve jeugdhulp. Bij het schrijven van je masterscriptie bouw je verder aan je eigen visie op jeugdhulp, en tijdens je stage pas je je kennis toe in de praktijk.
  • Semester 1

    In het eerste semester breid je je kennis uit van: 

    • de opvoeding en ontwikkeling van kinderen 
    • de beoordeling en verbetering van preventieve jeugdinterventies 
    • analytische methoden om pedagogische vragen te beantwoorden 
    • de systematische ontwikkeling van interventies 
  • Semester 2

    In het tweede semester specialiseer je je tijdens het schrijven van je scriptie in een van de onderwerpen binnen het werkveld. Tijdens je stage doe je praktijkervaring op. 

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Opvoeding en ontwikkeling
    Blok 1
    9

    In deze cursus leer je over opvoeding, kinderontwikkeling en het belang van onderzoek. Je ontwikkelt vaardigheden om kennis door te geven en te reflecteren. Ook leer je samenwerken en beslissingen nemen in het pedagogische veld.

  • Preventieve jeugdinterventies
    Blok 1
    6

    Ontwikkel diepgaande kennis en vaardigheden in preventieve jeugdinterventies. Leer beoordelen, analyseren en communiceren over effectieve interventies. Een breed scala aan interventies en ontwikkelingsgebieden van kinderen komt aan bod: van de prenatale periode tot de jongvolwassenheid en van gedragsproblemen tot sociale vaardigheden.

  • Grondslagen, methodologie en analyse van praktijkgericht onderzoek
    Blok 2
    9

    Deze module heeft tot doel het overdragen en ontwikkelen van kennis en inzicht in onderzoeksstrategieën, analysetechnieken en methoden van operationaliseren, en richt zich op het verwerven van kennis en vaardigheden met betrekking tot het uitvoeren én beoordelen van onderzoek. Er wordt aandacht besteed aan conceptuele en normatieve problemen die zich voordoen bij de ontwikkeling, formulering en uitvoering van een onderzoek op basis van een probleemstelling.

  • Ontwikkelen en implementeren van opvoedingsinterventies volgens de methode van intervention mapping
    Blok 2
    6

    In dit vak leer je hoe je op een methodische manier interventies kunt ontwikkelen om gedrag te veranderen, bijvoorbeeld in opvoedingssituaties. Je leert over "Intervention Mapping," een aanpak die gebaseerd is op wetenschappelijke kennis en de behoeften van de doelgroep. Je ontwikkelt stappenplannen voor doelen, kiest methoden en technieken, werkt samen met de doelgroep, implementeert de interventie en evalueert de resultaten. Je past deze stappen toe in praktische opdrachten om zelf een interventie te maken.

  • Masterscriptie Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    Leerdoelen van de masterscriptie Preventieve Jeugdhulp zijn: zelfstandig onderzoek managen, vraagstelling uitwerken, onderzoeksopzet ontwikkelen, data verzamelen, analyseren, resultaten interpreteren, verslag schrijven en presenteren. Je voert onder begeleiding empirisch onderzoek uit en woont verplichte bijeenkomsten voor feedback en presentaties bij.

  • Stage Master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    12

    Tijdens je stage werk je een concrete opdracht van een praktijkinstelling uit. Er zijn verschillende soorten stages mogelijk: een praktijkgerichte stage, een onderzoekstage of een beleidsgerichte stage. De stage-opdracht resulteert in een concreet eindproduct (gerelateerd aan de opdracht) en in een persoonlijk stageverslag.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
Extra informatie
  • Stagemogelijkheden

    Je hoeft niet zelf op zoek naar een stageplek: de opleiding heeft goede contacten met verschillende stage-instellingen en biedt een ruim aanbod waar je uit kunt kiezen. Af en toe zijn er ook een paar plekken beschikbaar in het buitenland. 

  • Studielast

    Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding is een voltijdse master van 1 jaar (60 studiepunten). 

    In het eerste semester heb je zo'n 8 contacturen per week, bestaande uit hoorcolleges, werkgroepen of werkcolleges. De rest van je week (ongeveer 32 uur) werk je zelfstandig of samen met medestudenten aan opdrachten en verdiep je je in de literatuur. 

    In het tweede semester loop je 12 uur per week stage. Daarnaast werk je aan je masterscriptie. Dit kost je zo’n 18 uur per week. 

  • Doorstromen vanuit HBO

    Heb je een hbo- of wo-diploma buiten Pedagogische Wetenschappen of Psychologie? Dan kun je instromen via het schakelprogramma. 

Stages in de praktijk: enkele voorbeelden
Elance Academy

Mentale weerbaarheid van jonge vrouwen 

Hier werk je met het ‘grote-zusprincipe’ en coach je jongeren via een preventief programma rond zelfvertrouwen, keuzes maken en toekomstgericht denken. Een betekenisvolle stage in de leefwereld van meisjes en jonge vrouwen.
Gemeentes

Preventie binnen beleid  

Hoe kun je zwaardere jeugdzorg voorkomen? Je kijkt mee in het wijkteam en onderzoek je hoe vroegsignalering en preventieve ondersteuning beter kunnen. Je werkt met data, praktijkcasussen én de mensen zelf.
TNO Child Health

Wetenschappelijk onderzoek naar opgroeien 

Een uitdagende onderzoeksstage voor studenten met een nieuwsgierige en kritische blik. Je werkt mee aan grootschalige onderzoeksprojecten over opvoeding, preventie en publieke gezondheid.
Partou

Innovatie in de kinderopvang 

Bij de grootste kinderopvangorganisatie van Nederland onderzoek je hoe pedagogische kwaliteit gemeten en verbeterd kan worden. Zo draag je bij aan innovaties binnen de sector kinderopvang.
PI Research

Methodiekontwikkeling in de jeugdhulp 

Wil je meewerken aan het verbeteren van jeugdhulp vanuit de kern? Bij PI Research ontwikkel en toets je methodieken die hulpverlening effectiever maken. Je combineert praktijkinzicht met wetenschappelijke kennis.
Copyright: Toestemming gebruik op de website
De kinderen kunnen uiteindelijk weer naar huis, maar er komt even lucht in het systeem. Als een soort reset. Evi over haar stage bij Amarant
Copyright: Toestemming gebruik op de website
Ik heb gezien hoe belangrijk het is om vroeg in te grijpen, als een gezin net begint te wankelen. Dan kun je zoveel ellende voorkomen. Mees over zijn stage bij Family Check Up
Veelgestelde vragen
  • Wat is het verschil tussen de mastertracks Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding (PJO) en Youth at Risk (YAR)?

    PJO richt zich op preventie en opvoeding, met een duidelijke focus op het Nederlandse jeugdhulpveld. Je leert wel over internationale literatuur en interventies, maar je wordt vooral voorbereid op het werken binnen Nederland. Denk aan: hoe worden interventies hier beoordeeld? Hoe ziet het werkveld eruit? Stages zijn meestal in Nederland, al zijn er uitzonderingen. 

    YAR legt juist de nadruk op risicogedrag van jongeren in een internationale context, vaak met een meer klinische of probleemgerichte benadering.

    De focus en aanpak verschillen dus behoorlijk. Kijk goed wat het beste bij jouw interesses past. 

  • Wat is het verschil tussen mastertracks Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding (PJO) en Orthopedagogiek?

    PJO draait om het voorkómen van problemen: hoe kun je opvoeding en ondersteuning zo inzetten dat kinderen zich gezond ontwikkelen?  

    Orthopedagogiek focust meer op de behandeling van problemen die er al zijn.  

    Wil je dus aan de slag met het versterken van gezinnen en opvoedsituaties vóórdat er ernstige problematiek ontstaat? Dan zit je goed bij PJO. 

  • Kan ik de opleiding ook parttime doen?

    Er is geen officiële deeltijdvariant, maar je kunt de opleiding wel in twee jaar afronden. Bijvoorbeeld door het ene jaar drie vakken te volgen en stage of scriptie het jaar daarna. Overleg dit altijd met de studieadviseur, zodat je een haalbare planning kunt maken. 

  • Kan ik stagelopen in het buitenland?

    Ja, dat kan! Soms zijn er internationale stageplekken beschikbaar. Zo liep een student eerder stage bij IMBA in Zimbabwe, waar zij meewerkte aan het ontwikkelen van een tool voor traumaverwerking bij kinderen. 

    Je mag ook zelf een buitenlandse stageplek aandragen. Neem daarvoor wél op tijd contact op met de stagecoördinator, zodat we kunnen beoordelen of de plek past bij de inhoud en kwaliteitseisen van de track. 

  • Kan ik mijn bijbaantje behouden en op welke dagen heb ik onderwijs?

    We begrijpen dat je naast je studie misschien ook werkt. Houd er wel rekening mee dat deze master gemiddeld zo’n 40 uur per week vraagt. 

    De meeste colleges en werkgroepen worden gepland op twee vaste dagen doordeweeks, overdag. De precieze dagen hoor je eind mei of begin juni. Zo kun je je planning tijdig afstemmen.