In deze master word je opgeleid tot scientist-practitioner, die op wetenschappelijk onderbouwde wijze oplossingen weet te vinden voor pedagogische vraagstukken. Op een activerende, casusgestuurde manier leer je opvoedproblemen te analyseren, en word je uitgedaagd om zelf interventies te ontwikkelen en te toetsen op het terrein van de preventieve jeugdhulp. Daarnaast schrijf je een scriptie en loop je stage.
Opbouw studie
Preventieve jeugdhulp en opvoeding heeft een omvang van 60 studiepunten (één studiejaar).
-
Opvoeding en ontwikkeling???studyprogramme .period??? 19
-
Preventieve jeugdinterventies???studyprogramme .period??? 16
-
Grondslagen, methodologie en analyse van praktijkgericht onderzoek???studyprogramme .period??? 29
-
Ontwikkelen en implementeren van opvoedingsinterventies volgens de methode van intervention mapping???studyprogramme .period??? 26
-
Masterscriptie Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding1—618
-
Stage Master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding1—612
Marjolein van Ommen
Extra mogelijkheden
Stagemogelijkheden
Als opleiding hebben wij zelf contacten met stage-instellingen: er is een ruim aanbod en je hoeft dus zelf niet op zoek te gaan naar een stage. Ieder jaar zijn er ook een beperkt aantal stageplekken in het buitenland (kunnen we geen garantie opgeven want ieder jaar wordt het stage aanbod opnieuw bekeken).
Studielast
In het eerste semester dat uit twee blokken bestaat heb je in ieder blok twee vakken. Ieder vak bestaat uit 2 uur hoorcollege en 2 uur werkgroep per week.
Daarnaast wordt er van je verwacht dat je ongeveer 30 uur per vak aan zelfstudie per week besteed. Zelfstudie betekent niet alleen het doornemen van de literatuur maar ook in groepjes intensief samen werken. Bijvoorbeeld door samen bestaande interventies te analyseren en een kritische reflective op te geven maar ook door samen een interventie te ontwikkelen volgens een bepaalde methodiek.