Met de Aanpak Binnenstad, gestart in 2020, werkt de Gemeente Amsterdam aan een aantrekkelijke, bruisende en leefbare Amsterdamse binnenstad: een plek waar bewoners graag wonen, waar ruimte is voor creatief en innovatief ondernemerschap, en waar Amsterdammers graag komen. Hoe kan de aanwezige kennis en talent op het gebied van erfgoed, kunst, cultuur, diversiteit, digitalisering en (stads)geschiedenis benut worden voor de doelstellingen van Aanpak Binnenstad?
Kerngegevens van evenement Humanities Café: Naar een leefbare binnenstad
11 april 2023
16:45 -18:30
BG 4

Lotte Terwel is lid van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum en is met gebiedsmanager Arjen Hoogeveen verantwoordelijk voor de uitvoering van de aanpak. Tijdens deze editie van het Humanities Café geven zij een toelichting op het omvangrijke programma en de vraagstukken waar de gemeente tegenaan loopt. Ook besteden zij aandacht aan projecten die al in gang zijn gezet, zoals het project Joodse stad, samenwerkingen op het gebied van kunst in de openbare ruimte en het vraagstuk van thuisgevoel in de stad. Tot slot gaan we met elkaar in gesprek over mogelijke nieuwe bijdragen vanuit de geesteswetenschappen.

De Gemeente Amsterdam is een belangrijke partner in de ontwikkeling van het Universiteitskwartier als gebied in de binnenstad, en werkt samen met de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA en de instituten in het KNAW-Humanities Cluster aan de totstandkoming van een Amsterdam Humanities Hub. Deze hub verbindt partners uit culturele sector, creatieve industrie, bedrijfsleven en overheid met vooraanstaande onderzoekers en jong talent om in co-creatie vernieuwende, verrassende en impactvolle oplossingen te zoeken, en koppelt op die manier maatschappelijke vraagstukken aan wetenschappelijke kennis.

BG 4

Oudezijds Achterburgwal 235
1012 DL Amsterdam

Kun je er deze keer niet bij zijn, maar wil je wel op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en toekomstige evenementen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.