Op 23 oktober is Tijmen Dokter, theatermaker en masterstudent Publieksgeschiedenis aan de UvA, uitgeroepen tot Jonge Historicus van het Jaar 2021. In het komende jaar gaat hij zich inzetten om jonge historici meer vaardigheden bij te brengen op het gebied van storytelling.
Tijmen Dokter (© Jonge Historici)

Tijdens de finale, die dit jaar plaatsvond in Zwolle, nam Dokter het op tegen UvA-alumna Anne-Goaitske Breteler. Beide finalisten presenteerden een plan om jonge historici vooruit te helpen. Dokter stelde voor historici vaardigheden aan te leren op het gebied van theater: ‘Door een historisch verhaal met verbeelding en inleving te brengen, kan het een groot publiek bereiken.’

Historici in de spotlight

Tijmen Dokter is sinds zijn jeugd gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. Als theatermaker, onderzoeker, schrijver en speler is hij betrokken bij diverse projecten die de oorlog als onderwerp of uitgangspunt hebben. Wat hem vooral fascineert, is dat gewone mensen tijdens de oorlog in uitzonderlijke situaties terechtkwamen.

Voor Dokter is theater de beste vorm om historische verhalen over te dragen: ‘Een schrijver is beperkt tot woorden, maar de kleurdoos van een theatermaker is bodemloos. Bovendien is de historicus op het toneel zelf zichtbaar.’ Hij vindt dan ook dat historici vaker in de spotlight zouden moeten stappen. Als Jonge Historicus van het Jaar gaat hij zich inzetten om jonge historici een podium te geven.

Over de verkiezing

De Jonge Historicus van het Jaar is een talentontwikkelingsprijs die wordt toegekend door Stichting Jonge Historici. De winnaar is een jaar lang het boegbeeld van de stichting en krijgt ondersteuning om een eigen plan uit te werken dat bijdraagt aan het zichtbaar maken van jonge historici in de maatschappij. De jury bestond dit jaar uit Stephanie Archangel (junior conservator Geschiedenis bij het Rijksmuseum) Steffie van den Oord (auteur van onder andere het boek Eeuwelingen) en Vincent Robijn (directeur van Collectie Overijssel).

Ook de Jonge Historici van 2017 (Kayleigh Goudsmit), 2018 (Lise Koning) en 2020 (Hugo Schalkwijk) hebben aan de UvA gestudeerd.