Complottheorieën, identiteitspolitiek, de woningcrisis: het publieke debat wordt op veel vlakken gekenmerkt door verharding en verdeeldheid. Wat betekenen woorden als iedereen langs elkaar heen praat? In het onlangs verschenen boek 'Samenlezing' stellen studenten van de master Redacteur/editor dat literatuur een brug kan slaan.

Door te reflecteren op de meest uiteenlopende boeken – van Normale mensen tot De NEEhoorn, en van Antiboy tot Wij slaven van Suriname – laat Samenlezing zien hoe de toekomst kan zijn, mits we de tijd nemen om samen te lezen.

Het boek is geschreven en samengesteld door studenten van de master Redacteur/editor. Als boekenvakkers van de toekomst zien zij boeken als ultieme mogelijkheden om de samenleving te begrijpen en te veranderen. Met Samenlezing zetten ze een eerste stap door te zoeken naar verrijking en verbinding.

Naast essays van de studenten zelf bevat het boek interviews met bekende schrijvers en lezers, zoals Splinter Chabot, Lidewijde Paris en Cathelijne Blok, over welke boeken hen het meest hebben beïnvloed. Lian Veldt, student aan de Willem de Kooning Academie, voorzag het boek van illustraties.

Het boekproject is een terugkerend onderdeel van de master Redacteur/editor. Elk jaar maken de masterstudenten een boek met zelfgeschreven essays rondom een specifiek thema. Daarbij nemen ze het hele uitgeefproces voor hun rekening: van samenstelling tot beeldredactie en van opmaak tot het zoeken van een drukker. Eerdere lichtingen studenten publiceerden onder meer een boek over retoriek in het uitgeefvak en een culturele wandelgids van Amsterdam.

Behalve online is 'Samenlezing' ook verkrijgbaar in de volgende boekhandels: Athenaeum, De Dolfijn en Island Boekholt in Amsterdam; Donner, Bosch&deJong en Van Gennep in Rotterdam; De Kler in Leiden en De Vries Van Stockum in Den Haag.