De jury van de Faculteit der Geesteswetenschappen heeft Tijmen van Voorthuizen (onderzoeksmaster Geschiedenis) uitgeroepen tot facultaire winnaar van de UvA-scriptieprijs. Met zijn scriptie over homoseksualiteit in het Amsterdam van de jaren 1890-1940 dingt hij mee naar de UvA-scriptieprijs 2023, de prijs voor de beste masterscriptie die in het afgelopen studiejaar aan de UvA geschreven is.
Tijmen van Voorthuizen

In zijn masterscriptie “Niet onze omgeving maakt ons Homo-Sexueel”: Ervaring van homoseksualiteit in Amsterdam, 1890-1940 onderzoekt Van Voorthuizen hoe homoseksualiteit werd ervaren in Amsterdam in een tijd waarin er nog geen georganiseerde homoseksuele gemeenschap bestond. De scriptie – die met een 9 werd beoordeeld – vormt een belangrijke en vernieuwende wetenschappelijke bijdrage aan de geschiedenis van de homoseksualiteit in Nederland, aldus de jury.

In zijn onderzoek stond Van Voorthuizen voor een grote uitdaging: het beschikbare bronnenmateriaal was beperkt en gefragmenteerd. Dankzij microhistorisch onderzoek op basis van heel diverse bronnen – juridische archiefstukken, tijdschriften, egodocumenten en literaire bronnen – lukte het hem toch grip te krijgen op historische ervaringen van homoseksualiteit. Van Voorthuizen brengt in zijn scriptie systematisch de categorieën klasse en masculiniteit in verband met de concepten ‘ruimte’, ‘locatie’ en ‘moderniteit’, waardoor nieuwe bronnen en ervaringen in beeld komen. Hij analyseert systematisch processen van in- en uitsluiting: werkten bepaalde ruimtes (zoals de straat, of specifieke kroegen) uitsluitend, en welke groepen homoseksuelen werden dan buitengesloten?

Historisch vakmanschap en originele perspectieven

‘Deze scriptie legt bloot hoezeer ervaringen van homoseksualiteit bepaald werden door klasse, moderniteit en de ruimtelijke, stedelijke omgeving. De analyses zijn rijk en genuanceerd, en even helder als complex’, schrijft de jury, die dit jaar bestaat uit Theresa Kuhn (Europese studies), Joyce Goggin (Engelse taal en cultuur) en Feike Dietz (Nederlandse letterkunde). ‘De jury waardeert in deze scriptie zeer de combinatie van stevig historisch vakmanschap en originele theoretische perspectieven. Ook is de jury onder de indruk van de wijze waarop deze auteur overzicht toont en creatieve dwarsverbanden tot stand brengt. Een prestatie van formaat!’

Over de UvA-scriptieprijs 2023

De facultaire winnaars van de UvA-scriptieprijs worden door de deelnemende faculteiten genomineerd en winnen elk 1.000 euro. Ook dingen ze mee naar de hoofdprijs: 3.000 euro voor de allerbeste scriptie van de Universiteit van Amsterdam in studiejaar 2022-2023. De prijsuitreiking vindt plaats op dinsdag 27 juni in SPUI25.