Historicus Geert Janssen en kunsthistoricus Rachel Esner ontvangen beiden een Museumbeurs van NWO, samen met hun collega-onderzoekers van museale instellingen. Ze krijgen de subsidie toegekend voor onderzoek in samenwerking met het Dordrechts Museum en Museum Boijmans Van Beuningen.

De gehonoreerde projecten

• Marianne Eekhout (Dordrechts Museum) en Geert Janssen (UvA): Dordtse familieverzamelingen op drift. Voorwerpen als dragers van familie-identiteit in museale collecties, ca. 1550-1850
    Vanaf de zestiende eeuw legden Dordtse regenten verzamelingen aan. Tegenwoordig beheren musea meestal de kunstwerken uit deze collecties, maar persoonsgebonden voorwerpen zoals portretten van voorouders bleven vaak familiebezit. Hoe ontstonden deze familieverzamelingen, wie ontfermden zich erover, hoe kleurden ze de familie-identiteit en hoe moeten musea nu met deze collecties omgaan?
  • Bram Donders (Museum Boijmans Van Beuningen) en Rachel Esner (UvA): Nagelaten. Vrouwelijke schenkers en legatoren aan Museum Boijmans Van Beuningen (1849-heden)
    De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen bestaat vooral uit schenkingen van verzamelaars. Ondanks dat een op de vijf verzamelaars een vrouw was, weten we vrijwel niets over hen. Om dat te veranderen worden deze vrouwen onderzocht om te kijken wat hun rol was in de geschiedenis van het museum.

Over de subsidie

Het NWO-programma Museumbeurzen geeft musea de mogelijkheid kortlopend onderzoek te doen. De aanvragers zijn museumexperts die een wetenschappelijk onderzoeksproject uitvoeren in hun museum en daarbij samenwerken met universiteitsonderzoekers. Het doel van het programma is talentontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek in het museale veld te bevorderen. In totaal kende NWO in deze ronde zeven Museumbeurzen toe.

Prof. dr. G.H. (Geert) Janssen

Faculteit der Geesteswetenschappen