Over zowel Marten als Oopjen uit het Rijksmuseum is veel bekend. Maar bij veel andere zogeheten pendantportretten die in de 17e eeuw van echtparen werden gemaakt, is veel meer bekend over de man dan over de vrouw. In het vak 'Vrouwen van het Rijksmuseum', onder leiding van kunsthistoricus Judith Noorman, onderzochten studenten van de UvA-opleiding Kunstgeschiedenis elk het levensverhaal van een geportretteerde vrouw, en lieten zij zien hoe de vrouwen gepresenteerd kunnen worden als meer dan alleen 'de vrouw van ...'.

Het vak Vrouwen in het Rijksmuseum was een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam en het Rijksmuseum, dat in 2021 een gelijknamig onderzoeksprogramma lanceerde. In hetzelfde jaar startte universitair docent kunstgeschiedenis Judith Noorman het project The Female Impact over de invloed van vrouwen op de 17e-eeuwse Nederlandse kunstmarkt, waarvoor zij een VIDI-subsidie van NWO ontving.

In video's van het Rijksmuseum vertellen drie studenten over hun onderzoek: Meg Koning over de portretmedaillons van Catharina Hooft en Cornelis de Graeff; Lot Baumann over het dubbelportret van Abraham Casteleyn en Margaretha van Bancken door Jan de Bray; en Judith de Boer over het portret van Maria Joachimsdr Swartenhont door Nicolaes Eliasz Pickenoy.

Meg Koning
Lot Baumann
Judith de Boer

Eerder deed Judith Noorman in het kader van haar onderzoek een unieke vondst: het memorieboek van Maria van Nesse wierp een bijzondere blik op het dagelijks leven in de zeventiende eeuw en bood een compleet nieuw perspectief op huishoudelijke consumptie door vrouwen in die tijd.

In 2020 publiceerde Noorman met 34 studenten Kunstgeschiedenis het boek Gouden vrouwen, als resultaat van het vak We schrijven een boek. Hiermee won ze in tevens de Onderwijsprijs 2020 van de Faculteit der Geesteswetenschappen.