Hoe wordt intimiteit verbeeld in literatuur en wat kan die verbeelding teweegbrengen? Dichter en schrijver Simone Atangana Bekono onderzocht in het afgelopen jaar als Honorary Fellow de manieren waarop intimiteit wordt gecreëerd tussen personages die zich steeds opnieuw moeten verhouden tot hun maatschappelijke en culturele positie. Daarbij werkte ze samen met onder meer studenten Neerlandistiek en Mediastudies.
Copyright: Bob Bronshoff

Sinds november 2022 is Simone Atangana Bekono Honorary Fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. Tijdens haar fellowship leverde ze als docent en artistiek onderzoeker bijdrages aan schrijfworkshops binnen de Schrijfateliers van de bachelor Nederlandse taal en cultuur, close reading-activiteiten en seminars. Via experimenten en discussies met studenten verkende ze vanuit verschillende invalshoeken hedendaagse literatuur en audiovisuele media om zo te reflecteren op haar schrijverschap.

Collegereeks met masterstudenten

De discussies vonden onder meer plaats tijdens een collegereeks met masterstudenten die hun scriptie schreven rondom het thema intimiteit. Tijdens drie bijeenkomsten werd het thema vanuit verschillende invalshoeken belicht. Zo bespraken Atangana Bekono en de studenten met hoogleraar Gaston Franssen in hoeverre intimiteit samengaat of botst met vormen van zelfrepresentatie. Met universitair docent Marrigje Paijmans zoomden ze aan de hand van fanfiction in op affectieve relaties tussen teksten, schrijvers en lezers. Universitair docent Stephan Besser organiseerde een bijeenkomst over ruimtelijkheid en embodied reading, de rol van het lichaam en de zintuigen van lezers tijdens het lezen.

De colleges creëren een soort vonkje. Doordat ik ze kan koppelen aan het werk waar ik mee bezig ben, word ik nieuwsgieriger. Simone Atangana Bekono

Tijdens de colleges kregen de studenten ‘tools’ om op verschillende manieren te kijken naar intimiteit, vertelt masterstudent Hemel van Rossum. Medestudent Ro Kalkowsky is het daarmee eens: ‘De colleges zijn open en helpen om het thema intimiteit meer te ontdekken. Tijdens je scriptieonderzoek ben je vooral oplossingsgericht aan het zoeken; je werkt naar een afgerond onderzoek toe. Deze colleges zijn meer een ontdekkingstocht, we krijgen de kans om verschillende invalshoeken uit te proberen.’

Atangana Bekono zelf vond het vanwege het brede onderzoeksonderwerp spannend om dit traject in te gaan, vertelt ze. Desondanks bevalt het wetenschappelijke onderzoek met een creatieve insteek haar goed. Aangezien haar komende dichtbundel over intimiteit gaat, kan ze de wetenschappelijke inzichten goed koppelen aan haar werk. ‘De colleges creëren een soort vonkje’, vertelt de auteur. ‘Doordat ik ze kan koppelen aan het werk waar ik mee bezig ben, word ik nieuwsgieriger. De wisselwerking met studenten helpt daarbij. Het is een natuurlijke manier van leren, organischer dan kennis opdoen via Google Scholar.’

Campusleesclub

Ter gelegenheid van Atangana Bekono’s fellowship werd in het voorjaar van 2023 op initiatief van Everdien Rietstap en Gaston Franssen ook een leesclubtournee georganiseerd. Confrontaties, Atangana Bekono’s debuutroman, stond centraal bij acht verschillende leesclubbijeenkomsten en een slotbijeenkomst. Verschillende moderatoren van de faculteit leidden de leesclubs. Vanuit hun expertise kozen ze een specifiek thema dat het uitgangspunt vormde voor een discussie over de roman. Studenten, medewerkers en andere geïnteresseerden bespraken samen onder meer de verbeelding van in- en uitsluitingsprocessen, gender en de koloniale erfenis.

Tijdens de slotbijeenkomst werden alle perspectieven samengebracht en gepresenteerd aan Atangana Bekono, die de avond als ‘leuk, overweldigend en heel cool’ heeft ervaren. Liefhebbers kunnen de inzichten van de leesclubs, Atangana Bekono’s reactie daarop en haar voordrachten hier terugkijken.