Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dit voorjaar organiseert de UvA in samenwerking met Nationale Opera & Ballet een reeks van drie lezingen over actuele thema’s binnen ballet en dans. Bijzonder hoogleraar Gabriele Klein verzorgt de lezingen en gaat onder andere in gesprek met choreograaf Hans van Manen.

De lezingen, die in februari en maart plaatsvinden, gaan over actuele thema’s, maar ook over Kleins eigen onderzoek. In haar dansonderzoek richt Klein zich op onderwerpen als diversiteit, ras, gender en de relatie tussen de sociale, politieke en esthetische vormen en figuraties van dans. Als afsluiting van de reeks gaat Klein in gesprek met Hans van Manen, een van de belangrijkste 20ste-eeuwse Nederlandse choreografen. De lezingen zullen de basis vormen voor een boek waar Klein aan werkt dat in 2026 moet verschijnen.

De hoogleraar heeft zichzelf ten doel gesteld om een brug te slaan tussen praktijk en theorie, en tussen productie en wetenschappelijk onderzoek. ‘Met de publieke lezingen hoop ik een breder publiek aan te spreken en het discours over dans het culturele belang ervan open te breken,’ vertelt Klein.

Copyright: Johanna Liebsch
Met de publieke lezingen hoop ik een breder publiek aan te spreken en het discours over dans het culturele belang ervan open te breken Gabriele Klein

Leerstoel

Gabriele Klein is per juni 2022 bijzonder hoogleraar Ballet en Dans op de Hans van Manen-leerstoel, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. De leerstoel is opgericht in samenwerking met Nationale Opera & Ballet. Klein is de eerste hoogleraar in Nederland op het terrein van ballet en dans. ‘Tot dusverre is het een geweldige ervaring om hier onderzoek te doen,’ vertelt Klein. ‘Nederland heeft een ontzettend levendig en wereldwijd erkend danslandschap en het is fantastisch om dit te combineren met wetenschap.’

Aanmelden voor de lezingen kan via onderstaande evenementpagina's:

Ballet is a woman?!? Gender construction in contemporary ballet and dance

How to choreograph? Choreographic working methods

For a coffee with Hans van Manen